Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En equiflex sadel har inte bättre passform än andra sadlar.
En equiflex sadel har inte bättre passform än andra sadlar.
Det finns de som tror att en flexbomsadel anpassar sig till hästens rygg vilket den alltså inte gör. En flexbomsadel kan svikta i bommen men den måste provas ut lika omsorgsfullt ändå för svikten i sadeln har inget med passform att göra.
Flexet är till för ryttaren, inte hästen. Om du har möjlighet att se en naken flexbom så förstår du att den inte är till minsta hjälp för hästen. Den kan gunga med ryttarens rumpa en del vilket en del ryttare uppskattar dock så har flexsadeln inget med passformen att göra, den som säger det är inte insatt i hur flexbommen funkar.
Flexet är till för ryttaren, inte hästen. Om du har möjlighet att se en naken flexbom så förstår du att den inte är till minsta hjälp för hästen. Den kan gunga med ryttarens rumpa en del vilket en del ryttare uppskattar dock så har flexsadeln inget med passformen att göra, den som säger det är inte insatt i hur flexbommen funkar.
Nej, Gud, nej...skulle inte få för mig att prova med en engelsk sadel !
Jag har bara ridit hästen typ 10 minuter x 2 så jag föredrar en sadel som jag sitter ordentligt i och kan hålla mig fast i....
en följdfråga till detta:
Varför longerar "man" ( verkar vara vanligt ) hästar under inridning inom western ??
Kan förstå om man gör det kanske 10 första gångerna men hålla på i flera månader ??
dels får ju hästen bättre kondis och kan faktiskt bråka än mer när man väl kommer upp i sadeln och dels kan jag bara inte förstå det....
Är det inte lika bra att sätta sig upp efter lite markarbete, några ledarskapsövningar sen är det bra liksom ? Är longering ledarskapsövning ??
( Inte i min värld....)
Jag är nog egentligen inte ute efter att hitta en sadel som passar båda mina hästar, det har jag om inte annat förstått inte går när jag väl såg dem mera.
NU är jag ute efter att hitta en som passar stoet i första hand, skulle den kunna passa hjälpligt på 2 åringen med lite extra padding så är ju det bra men inte alls nödvändigt.
Hans sadel får bli projekt för nästa år