B

buuh

Har en helklippt häst och ej uppvärmt stall. Han har tjockt vintertäcke på sig inne och ute, men fryser ändå. Har ni några tips? Några fler som har det likadant? :crazy:

Sv: Bra tips?

har man kallstall så bör man inte helklippa...

vovicockokanon skrev:
har man kallstall så bör man inte helklippa...
Min medryttarhäst är halvklippt och står i utestall utan några som helst problem!:idea: Hon har ett 100g täcke på sig.

Fryser hästen så ge mer grovfoder!

Tjockt lager med strö, minst 20 cm iaf.

Sätt på extra täcken. Har den samma täcke
inne ute och du inte har möjlighet att byta på
morgonen, sätt på ett extra täcke över utetäcket.

Mer grovfoder/alternativt fri tillgång.

Eftersom hästarna håller sig varma genom att äta så håller jag med om att foderstaten kanske brode ses över så att du kanske kan ge lite mer grovfoder och mindre kraftfoder, om du inte kan ge fri tillgång vilket borde vara bäst.

Ett fleecetäcke under vintertäcket värmer bra.

Mer grovfoder och halstäcke. Satsa på ETT bra, tjockt täcke och komplettera med hals. Lägg inte en massa täcken i lager på lagr som tyndger ner varandre och dessutom blir obekväma (möjligen ett tunnt fleecetäcke undrest då).

Grovfoder ger mycket extre värme - ge mer!

Tycker inte det är fel med helklippning o kallstall förutsatt att hästen kläs på. Luftern är oftast så mkt bättre i kallstall än i mer isolerade/uppvärmda att fördelarna överväger.

Tyvärr måste jag hålla med och säga att helklippning inte är ideal i ett kallstall. En helklippt häst har helt annorlunda förutsättningar att hålla sig varm, då rygg och kors blir extremt utsatta jämfört med om den har pälsen kvar där, och det är där den största värmen går ut.

pröva att ha ett ylletäcke under och se om det hjälper.... Hur tjockt är vintertäcket du använder nu?

Som andra redan sagt: mycket grovfoder under natten hjälper mest i fråga om att hålla värmen. står hästen på halm? Vinterbädd kan hjälpa ngt då underlaget blir varmare....

Senast ändrad:

Håller med övriga! Mer grovfoder! Äter han inte mer så minska på kraftfodret.
Grovfodersmältningen alstrar MYCKET värme.

mer grovfoder, som sagt, och lägg på flera täcken.
ett tunt täcke underst och ett tjockare över håller värmen bättre än ett tjockt.

Säger som flera andra: ge mer grovfoder - hästarna har fördelen att de håller sig varma så länge de äter. (Till skillnad mot människor t ex.)

Däremot är jag tveksam till det där med dubbla täcken... Enligt en undersökning som presenteras i senaste numret av Ridsport är risken med dubbla täcken att de blir så tunga att de trycker ihop varandra och då värmer de sämre. Det är ju luftlagret i täcket som gör att det blir varmt, men ett ihoppressat täcke förlorar sitt luftlager.

buuh skrev:
Har en helklippt häst och ej uppvärmt stall. Han har tjockt vintertäcke på sig inne och ute, men fryser ändå. Har ni några tips? Några fler som har det likadant? :crazy:

Hur vet du att hästen fryser? Jag har aldrig sett en häst frysa så jag undrar hur det ser ut? :)

// M

jag har sett min häst skaka en gång under 5 års tid och då var det världens blåst o snöblask ute :smirk: .

har 380 grams täcke (m. hals), gett mer grovfoder och nu fryser han inte mer. den dagen han frös så blåste det ganska mkt ute och var ca -10. har också läst artikeln i Ridsport ang. täcken o det.

ni som har kallstall, hur många grader har ni?

tack så jättemkt för alla svar! :)

mackan skrev:
Tyvärr måste jag hålla med och säga att helklippning inte är ideal i ett kallstall. En helklippt häst har helt annorlunda förutsättningar att hålla sig varm, då rygg och kors blir extremt utsatta jämfört med om den har pälsen kvar där, och det är där den största värmen går ut.

pröva att ha ett ylletäcke under och se om det hjälper.... Hur tjockt är vintertäcket du använder nu?

Som andra redan sagt: mycket grovfoder under natten hjälper mest i fråga om att hålla värmen. står hästen på halm? Vinterbädd kan hjälpa ngt då underlaget blir varmare....

Vad i hela friden är vinterbädd?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar