Bra tips på täcken

H

Hedwig02

Just nu är lilla Hedda inte klippt så inne har hon inget täcke och ute har hon ett ofodrat regn från Catago. (Ser ut som att täcket har "puffärmar" och hon får inget skav)

Nu har hon dock fällt klart och börjar påminna en hel del om en liten isbjörn.
Ska klippa till helgen eftersom hon svettas enormt vid all ridning.

Förra året fick hon väldigt fult bogskav och jag vill gärna undvika det i år.
Tipsa gärna om bra täcken till klippt häst där man slipper skav.
Har beställt ett termotäcke från Mark Todd som tydligen hade nylonfoder som skulle minska risken men hon ska ju ha ute också. Det fodrade Catagotäcket fungar inte helt bra.

Sv: Bra tips på täcken

Det gäller ju att hitta ett täcke med bra passform..
Jag tycker shires är bra, min hästar har aldrig fått bogskav med dessa täcken..
Annars så har jag haft ett jättebra Svea täcke, men detta var en äldre variant som jag inte tror tillverkas längre, de har tydligen bytt ägare..
Täcken som har "tygfoder" på insidan tycker jag ger mer skav än andra..
Sen ska väl Rambo och Rhino vara bra men jag har aldrig ägt något själv på grund av prisklassen...

Nyckeln mot bogskav heter ett Rätt Placerat och Sytt Bogveck, samt
Variera täcke Regelbundet.

Event har väldigt bra bogveck och passform tycker jag.

har en häst som vintertid får skav tillochmed av tyglarna, samt skänkel skav om han är klippt.
har dock ALDRIG fått bogskav. Jag varierar utetäcket regelbundet samt ser som sagt till att aldrig aldrig rucka på passformen. gör det lika mkt pga att jag inte vill ha skav, som för att försäkra mig om att rörelsefriheten inte hindras. Är ett stort problem om du frågar massörer, ET och liknande - just att många packar in sina hästar i illasittande täcken halvårsvis vintertid, - som skapar rörelse restriktioner och därmed spänningar och problem i kroppen.

off topic - sorry. men som sagt- se ovan råd - de funkar.

Jag säger bara Horseware! Båda mina häsatr går med HW-täcken, de är väldigt olika byggda men ingen av dom har skav. Är löjligt nöjd med dom täckena. Nackdelen är så klart priset, men jag är den snåla varianten som letar rea och annonser. Har typ sex HW-täcken och har typ betalt fullpris på ett av dom.

Tack för flera bra tips! Everst verkar ju inte vara så himla dyra. Ska nog kika på sådana.:)

Amigovarianten av HW är den billigare och med helt ok priser.

Har också köpt mina HW på rea, granngården rear ut de med jämna mellanrum.

Dessutom är de väl värda sina pengar.

fast jag funderar på om inte amigo kan tänkas skava på en väldigt känslig häst, iaf utetäckena.... dom sitter annorlunda över bogen än hw's övriga täcken.

ett bra tips är att spraya pälsglans på ställen där hästen brukar få skav!

Har faktiskt ett Amigo vintertäcke till henne och tycker att det ligger riktigt bra. Misstänker dock att största boven förra året var hennes ulltäcke som hon fick ha inne efter att hon blivit klippt. Termo borde vara bättre eftersom det känns lättare och mer följsamt.

Mackan resonerar helt rätt tycker jag med tanke på passform samt att man varierar. Kommer ju bli dyrt det här...:angel: (Förel med bebishäst=behöver ej klippas. Nu när hon börjar bli stor måste dock isbjörnspälsen bort) Speciellt med tanke på att hon tränas regelbundet och toksvettas gärna.
Pälsglans har jag också hört ska vara bra!:idea:

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
Utrustning Pållen blev klippt i helgen och har inte tidigare behövt ha täcke på sig då det varit så milt väder (bor i Skåne) men nu behöver hon ju...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: Magica
·
M
Utrustning Letar efter riktigt tjocka täcken till min väldigt frusna häst. Är inte ute efter någon diskussion om övertäckning eller dyligt...
Svar
18
· Visningar
2 397
Senast: Jate Volim
·
C
Utrustning Behöver tips om täcken med bra passform till min smalbogade häst. Har testat lite olika men inget av dom jag testat sitter helt bra...
Svar
12
· Visningar
1 198
Senast: C_V_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix