bra tips på övningar.....

E

emmaolsson

för hand? Alltså när jag ska börja träna min spända dam från marken, hur gör ni? Alla tips tages emot även tips på bra böcker (på svenska) Varit många gånger o kollat på Bent,men fattar inte all danska så bra.....

snälla hjälp???
 
Sv: bra tips på övningar.....

Jag gillar att börja jobba med hästen lös i inhängnat område.
Vill lära känna hästens sätt att tolka mig, min andning och mina rörelser. Vill se hur hästen påverkas av mitt kroppspråk och hur den förhåller sig till min balans. Både på nära håll och längre.
Sedan vill jag att hästen finner sin balans, detta med minimal påverkan från mig.

Jag vill lära mig hur hästen lyssnar på mig och hur vi kan finna ett språk som fungerar. När vi hittat ett gemensamt harmoniskt språk så går jag vidare.

När den grundläggande kommunikationen är harmonisk så vill jag gärna leda min häst i grimma och grimskaft eller lätt kapson och tyglar. Gärna i skogen eller efter en väg som är lugn.
Jag promenerar för att se hur hästen påveras av mina balans och mina rörelser. Jag kollar in hur hästen påverkas av min andning. Jag använder mig så av min andning för att styra tempot i promenaden. Jag växlar sida så för att se hur hästen reagerar på mina oliksidigheter.
Jag börjar att flytta hästen lite med hjälp av min balans, men behåller hela tiden ett lagomt avstånd mellan oss. Till en börja bara hästens nacke, huvud och hals. Sedan även steg i öppna och sluta.

Kanske hittar du något matnyttigt i denna besrkrivning.
 
Sv: bra tips på övningar.....

Tycker att du kan börja som Rikkan skrev!

sen om du vill gå vidare på den Akademiska utbildningen så tycker jag att du sak börja med longeringen, till en början bara gå in på ridbanan- sänka huvudet (kapson) hitta böjning stillastående. Sen kan du börja skritten fortarande med bibehållen böjning och sökning framåt nedåt- traven likaså... nån galoppfattning så småningom kanske;)

arbtete för hand- böjning, föras mellan tyglarna- öppna och sluta...men skulle nog börja med att få en fin longering !

Ta kontakt med någon duktig Akademisk ridinstruktör och se om du kan få komma på kurs/ veckoelev/ lektion om du inte har för långt - du kan även isånnafall kanske se lite då denna tränare tränar och på så sätt se lite ridning:)

Lycka till
 
Sv: bra tips på övningar.....

Rikkan :bow:

Lösarbetet lägger en fin grund för allt arbete, både vid hand, tömkörning och tids nog även ridningen. Jag tänker inte bara för hästens del, kanske snarare för människans.

När man jobbar lös kan man tänka på hur ens egen placering påverkar hästen, vad händer när du vänder din bröstkorg från hästen och mot hästen, när du vinklar ditt bäcken, när du ökar energin i dina steg och när du sänker energin i dina steg. Vad händer när du backar, vad händer när du går emot hästen. Fundera på vad du vill uppnå - vill du att den lite stressiga hästen ska kunna ha ro att stå still vid dej, så försök klura på vad som får just den hästen att göra det. (exvis)

Det handlar kanske inte lika mycket om medvetna reflektioner som den information som kroppen samlar på. Det handlar mycket om att kroppen ska lära sej ett mönster, som både förutser och påverkar hästens kropp. Kropp och sinne hänger ihop. Kort och gott - känsla :)
Då gäller det bara att lita på känslan också, förakta inte kroppens "visdom"....... *flum* :)

Det har man igen när man vill påverka hästen med grimma, grimskaft, kapson, bett, tyglar och sedan också när man rider. Samma principer gäller nämligen när man rider! Både vad gäller placering, position, samspel, följsamhet, kontakt... :idea:
 
Sv: bra tips på övningar.....

Kolla in länken www.ridkonst.se och tittat på fliken "hästens grundutbildning" . Där står enkelt förklarat hur man kan göra och även bilder. Lätt att föstå:) :)
 
Sv: bra tips på övningar.....

Jag skulle tänka mer på kommunikation än på träning till en början ifall hästen är väldigt spänd, bara umgås och ha roligt tillsammans! Det finns hur mycket som helst att göra. När sen arbetet kommer igång skulle jag koncentrerar mig på framåt nedå och lång överlinje då spända hästar gärna kortar upp den. Jag har skrivit några rader om hur JAG arbetar vid hand på min hemsida, dock inte några detaljerade beskrivningar. Ska komplettera sidan såsmåningom med fler kort osv, hoppas någon kan se den som en inspirationskälla.
www.angelfire.com/ut/hille/markarbete.html

Mvh. Hille
 
Sv: bra tips på övningar.....

Vilka fina ord Rikkan skriver. Ja, alla andra också, men just den beskrivningen var verkligen nyttig. Jag sparar den.Nu ska jag kika in på angivna hemsidor mm
 
Sv: bra tips på övningar.....

Jag ser ingen anledning att låta min kunskap, -baserad på egna erfarenheter, stanna hos mig. ;)
Jag vet ju att hästen mår bättre ju mer lyhörd och balanserade vi själva kan vara.
:bow:
Berätta gärna hur det går för er och hur ni upplever att kontakten med hästen förändras/utvecklas. :)
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp