bra tipps på övningar när hästen inte vill ta ena tygeln??

Zaida

Trådstartare
hejsan!

jag undrar om ni har några bra tipps på ridövningar som man kan göra när hästen "hänger sig" i ena tygeln?

Sv: bra tipps på övningar när hästen inte vill ta ena tygeln??

Om den "hänger sig" i ena tygeln är den tydligen mer musklad i ena sidan, så det är bara att träna liksidigt och göra mycket lösgörande arbete. Och (såklart) se till att stärka den svargare sidan, men glöm inte bort att träna den andra sidan också (det är lätt hänt). Du kan ju också ta hjälp av en instruktör som ser hur din häst går och vad som behöver göras.

:bow:

En sak som kan fungera är att lura över hästen. Så här.
Rid i hästens bra-varv. Då den tar stöd på yttre tygeln och går avslappnat.
Byt varv men behåll ställningen från förra övningen. Alltså felställd/utåtställd. Nu blir ju innerhanden den mest stödjande medans yttetygeln bara har kontakt.
Lirka lite lite över hästen till rakställning utan att den släpper formen eller blir spänd, men begär inte speciellt mycket stöd på yttertygeln och inte så mycket ställning heller. Rakriktad är bra.

Jag upplever att hästen är bekvämare i att hitta formen i det svåra varvet som man "lurar" den så här, än om man begär mer än den vill/kan.

När man hittat stabilitet i det svåra varvet med lite "tvärt om-tänk" så kan man sakta sakta kräva mer stöd på den svåra tygeln. Gå försiktigt fram så inte hästen märker att den är lurad bara :)

tack så mycket för era svar!!
jag rider för instruktör tre gånger i veckan. jag har även rådfrågat dom. men någon här inne kanske visste/hade något knep som jag inte visste om. det här med att "lura" hästen gör jag mkt på honom. jag flyttar även rumpan på han samtidigt som jag har han ställd åt samma håll. för att han ska mjukna i den stela sidan. men det är bara att kämpa vidare :)

kram på er:rofl:

Har du kollat munnen?

*kl*

Min dressyrtränare gav mej en jätte bra "övning" till min dam. Hon biterfast i bettet och lixom drar fram halsen och för att bli av med det så ska jag rida henne på voltspår och när hon gör så ska jag ta innertygeln innåt (nästan rakt ut men sitta kvar rätt i sadeln) när hon släpper bettet då ska jag släppa tygeln. Hästen ska gå kvar på voltspåret hela tiden. Det har funkat jätte bra på henne plus att det var en övning att få henne att gå i djupare form. Hon är bara 4 men det funkade jätte bra på henne.

Egentligen är det ju inte den sida där hästen "hänger sig" som är problemet, det är den sidan där den inte tar stöd som är problemet. Det är hästens svaga sida, ofta den man upplever som den lättare sidan, men där jobbar den inte på lika bra med bakbenet, svårare att få till ärlig ställning, böjning och har ofta sämre galopp i det varvet. Det är den sidan som ska stärkas upp.

Det här känner jag igen...
Hästarna har en svag och en stark sida, precis som vi människor alltså så behöver den ena sidan tränas mer. Det är iaf vad jag har fått lära mig. sedan kan det bero på att hästen tex har ett sår i ena mungipan och vill därför inte ta tygeln på den sidan.
Just nu kämpar jag sjäv med att få upp styrkan i min högerarm efter en muskelskada, något som min kära(:mad: :devil: :D ) häst givetvis lagt märke till och lägger sig automatiskt mot min svaga sida.

Något bra tips vet jag inte om jag har men min tränare brukar be mig att klappa hästen på halsen med innerhanden med jämna mellanrum (främst i galoppen) för att kolla av så jag inte hänger mig i innertyglen. Detta funkar jättebra för oss!

En eloge till din tränare:bow:

En mycket (omedveten) ovana vi ryttare har är att glömma eftergiften!

Kyra K citerade bibeln "det är saligare att giva än att taga";) och visst är det så, inga mirakelbett i världen kan ersätta en känslig, mjuk hand.

En sak som kan fungera är att lura över hästen. Så här.
Rid i hästens bra-varv. Då den tar stöd på yttre tygeln och går avslappnat.

När man hittat stabilitet i det svåra varvet med lite "tvärt om-tänk" så kan man sakta sakta kräva mer stöd på den svåra tygeln. Gå försiktigt fram så inte hästen märker att den är lurad bara :)

Men jag förstår inte. Min häst är stark i höger sida och tar därför inte stöd i vänster tygel, alltså biter sig fast lite i höger. Så när jag rider i "bra-varvet" har jag alltså bättre stöd i innertygeln än ytter. I vänster, däremot, har jag kontakt på ytter men hästen förböjer sig gärna åt den svaga sidan. Min förra häst var likadan. Så hur går det ihop? Don't understand.... :(

Det här är ju jättesvårt att beskriva i ett forum som detta, bäst hjälp är du ju av en instruktör som kan "lotsa" dig steg för steg.

Jag kan ge några tips. Försök att inte fokusera så mkt på munnen utan på bakdelen. Det är ju svagheten där som du känner i handen.
Fokusera på att rida hästen rak i halsen, rätta in bogen på bakdelen och inte tvärt om.

Viktigt, om det krånglar i ngn av följande övningar; avbryt, rid rakt ur och börja om.

Ngr rörelser; skänkelvikning först i skritt. Halsen rak, ställd i nacken från rörelseriktningen. Rid som en trappa, alltså sidvärts ngr steg, rakrikta rid rakt fram, sidvärts ngr steg osv. Om detta fungerar bra åt båda håll, rid samma övning i trav.

Framdelsvändn. Samma sakt här rak hals. Hästen får inte tänka bakåt, eller skruva runt utan ha tänket att frambenen ska trampa runt en pyttevolt.

Galoppfattningar ur skritt (om det går), iochmed att galoppen börjar med att hästen sätter ytterbak under sig tränar du upp den svagare sidan. Bryt av e ngr språng och repetera. Detta är JÄTTEjobbigt på otränad häst så nöt inte för länge.

Belöna VARJE gång hästen gör rätt!

Bli inte frustrerad om det tar tid utan tänk långsiktigt. För varje kilo du får hästen att lägga över på sitt svagare bakben är ju ett framsteg:banana:

Din tränare/instruktör kan säkert ge dig många fler övningar, jag har ju som sagt inte sett hästen.;)

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka