BRA tikskydd?

G

Genesis

Jahopp, nu var det här igen. Den ena vovven har börjat löpa, och precis som varje gång tycker jag det är så svårt att hitta ett bra tikskydd.

Vi har ju testat "de där svarta", som har noll passform och nån sorts galonfodring (som jag inte förstår mig på, eftersom blodet bara kletas ut). Sedan köpte jag en lite dyrare variant som har jättebra passform, men vart ska blodet ta vägen? Dom är i bomull så det går att fästa ett troskydd på dom, som vovven ganska snabbt drar bort såklart.

Så fram med era bästa tips, hur gör ni?

Sv: BRA tikskydd?

Jag skippar helt tikskydd så får de tvätta sig osv själva. Enda gången jag har på tikskydd är om jag är hemma hos någon som inte uppskattar om det skulle råka komma en blodfläck någonstans, men då är jag bara där på tillfälligt besök och har stenkoll på hundarna. M.a.o. kan jag vid de tillfällena ha sådana i bomull som man fäster något i och se till att hundarna inte sliter bort det.

Jag använder inte tikskydd. Min lilla har börjat löpa nu och hon tvättar bra själv, de fläckar som blir är bara att torka bort.

jag använder inte till mina, testade en vända och tyckte det var jobbigare att hålla på med skyddet än att torka de få droppar som hamnade på "dåliga" ställen...
men, beroende på hur stor hund man har, kan man modifiera en body att passa rätt bra (alt byxor med "hängslen"), och så troskskydd/binda i, beroende på hur mycket hon blöder. värt att testa?

Vi har provat Valentino som var äckligt dyra och nötte mycket på benhåren trots att hon bara har skyddet på natten (när hon löper förstås), dock sitter Valentino-skyddet bra. Nu har hon istället skydd från Hurtta som är mycket billigare och de nöter mindre på benhåren, sitter bra gör de också. :)

När jag hade hund som löpte köpte jag barntrosor, klippte hål för svansen och antingen tunna bindor eller trosskydd i. Hunden hölls ren och framför allt inte fuktig, det andas. dessutom sitter trosor bättre(i rätt storlek) än tikskydd som oftast har en väldigt hård linning.
När jag tänker efter använde jag bara bindor, inte trosskydd dom är för ostadiga.

Jag använder definitivt tikskydd, min gris sover i sängen och i soffan. Soffan kan man skydda men inte sängen och det skulle avra sunkigt värre att sova bredvid löpande tik utan skydd..

Vi har ett skydd som sitter riktigt bra

Bild lånad:
IMG805.jpg

Kostar lite mer än de vanliga billiga, men det är det värt tycker jag.

När jag hade hund som löpte köpte jag barntrosor, klippte hål för svansen och antingen tunna bindor eller trosskydd i. Hunden hölls ren och framför allt inte fuktig, det andas. dessutom sitter trosor bättre(i rätt storlek) än tikskydd som oftast har en väldigt hård linning.
När jag tänker efter använde jag bara bindor, inte trosskydd dom är för ostadiga.

Det ska jag prova. Vi köpte ett valentinoskydd och det sitter inte kvar för fem öre. Kanske är vovvans lilla mopskropp skapt på något särskilt sätt, men skyddet är borta inom fem minuter, även på natten. Sängen ser inte så kul ut :crazy:

Använder inget på våra heller, trots att den lilla sover i sängen. Vi lägger en filt i sängen som hon får sova på de veckorna.

För ett antal år sedan provade jag dock att ha skydd på en tik och det enda som satt kvar var små pojk-boxershorts där jag klippte hål för svansen och placerade ett halvt troskskydd innuti.

Små trosor tyckte jag var betydligt sämre, boxershortsens ben gjorde att passformen blev bättre och det var betydligt svårare för tiken att ta av dem själv. (Hon lärde sej dock efter någon dag att hon kunde gå under vardagsrumsbordet och "skjuta rygg" så att kanten på shortsen hakade i bordskanten... ;) )

/Swat

Min stora är ganska äcklig och blodar ned överallt utan skydd. Jag har provat det mesta- tikskydd fungerade inte för de hamnade snett hela tiden och började lukta unka. Trosor fungerade ungefär lika dåligt. Boxershorts med hål för svansen funkade hyfsat men det som funkat bäst är blöjor. Lite klurigt var det dock att hitta rätt storlek till en schäfer ;)

Lillan får däremot hålla rent själv, hon blöder inte särskilt mycket- det som hamnar på golvet torkar jag upp bara. Jag har skydd på soffan och på sängen sover jag med ett överkast ovanför täcket, på den ligger hon och gottar sig.

Tack för bra tips! Använder inget skydd på tiken för tillfället heller, just för att jag inte hittat något som sitter bra. Men hon blöder en hel del, droppar på golvet är ju smidigt att torka bort, sedan blir det handduk i soffan och sängen men självklart lyckas hon skvätta ner allt möjligt ändå (typ kuddar och sådant :D)
Som förra gången, när sambon vaknade med huvudet i en blodfläck på kudden :p

Vi har köpt några blilliga på hööks, tycker dom funkar jätte bra! Billiga och fina färger:angel: Hon brukar ha dom 2-3 löp sen brukar dom vara slaktade;)

Mina två tikar har ett gäng tikskydd av denna modell i olika färger och mönster, sitter väldigt bra och håller trosskydd/bindor på plats. Min yngsta tik är väldigt pillrig men har ännu så länge inte lyckats slita bort trosskyddet :D

tikskydd_silverdot1.jpg

Jag köpte det på Djurmagasinet, men de finns på de flesta välsorterade djuraffärer.

Swat: Med både unge och hund i sängen så har vi ett oskrivet roterande schema ;). Det hade dock varit skönt att slippa tikskyddet för hennes egen skull mest.

min kompis syr upp jättefina i roliga och fina tyger. dock är det för svanslösa raser speciellt frallor men hon kan garanterat sy till andra också. sök efter ester k på facebook får ni se massa fina bilder! jag har 4 par till mina och blir garanterat fler ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa ...på en hund som alltså hatar att ha det på sig. Finns det "utbrottssäkra" tikskydd? Min valp på 7 mån är ingen valp längre, hon...
Svar
11
· Visningar
6 548
Senast: Sel
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 805
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 118
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka