Bra tecken om varm hov blir kall?

Miran

Trådstartare
Vänder lite på min tidigare fråga.
Min ponny har varit lite till-och från-halt i ena fram i två veckor. Först var hovslagaren säker på att det var en hovböld, men nu vet han inte.

Hon haltade rejält i en dag. Nästa dag markerade hon ,tredje var hon ohalt. Skrittade i tio minuter. Nästa dag markerade hon igen.

Sedan blev hon rejält halt en dag, då fick hon boxvila. Blev bättre och har nu stått en vecka i liten kovalecenthage. I går markerade hon inte längre. Vi skrittade i tio minuter - i dag markerar hon igen. :crazy:

Vad kan det vara? Hon reagerar inte på böjprov.

Hela den här tiden har hoven varit rejält mycket varmare än den andra. Men igår var båda kalla (gott tecken tyckte jag). Men idag markerar hon alltså igen, men framhovarna har fortfarande samma temperatur.

Jag fattar ingenting. Tips, snälla!

Tycker det låter som en hovböld. De kan vara envisa och sitta dumt till samt ta ett tag innan de spricker upp...
Men för att vara på den säkra sidan så (antar att vet kollat då hon inte reagerade på böjprov) be hovslagaren att ta visitertången och klämma igenom hela hoven. Reagerar hon då är det troligtvis hovböld men kan även vara annat.
Lycka till med pållen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka