Bra tävlingshäst?

Sv: Bra tävlingshäst?

oki då hade den som förklarade för mig fel då angående att formen väger tyngre i högre klasser.

jag är inte så bra på engelska att jag förstår vad som står där :p men jag har mailat sif och beställt ett på svenska kan ju vara bra o ha visste inte att det fanns något annat än det man kan läsa på hemsidan.

Jag tycker personligen att det är lite konstigt att aktionen är "viktigare" än formen.

Någon som vet varför det är så och hur man som domare tänker kring det?

/Anna

Det är klart formen väger tungt i de högre klasserna, det är ju det som gör att det är högre klass. Men självklart krävs ju även en kvalitetsskillnad i gångarterna också.

Jag tycker personligen att det är lite konstigt att aktionen är "viktigare" än formen.

/Anna

Precis vad jag tänkte också! Jag var helt 100 på att form kom före aktion, men så var det tydligen inte.
Att rida hästen i en bra form, dvs lösgjord med bra bärighet, borde vara viktigare än att ha en som viftar ordentligt på benen.

Bra poäng är det då du är nöjd och hästen har presterat väl.
Jag var toknöjd med mina 3,30 på min första tävling, Det var massa folk i ridhuset, massa hästar i ridhuset hög musik och allt var bara väldigt konstigt=) Det var både min och hästens första islandshästtävling och vi lyckdes få till fel galopp och stanna och bajsa under töltmomentet.
Hade utan att tveka fått högre poäng utan dessa 2 missöden=)

Vi kom sist dessutom men endå var jag supernöjd över dagen:D

Sedan finns det som sagt poängskala om vad som skall anses vara bra och inte bra och superbra=)

En bra tävlinghäst är en bra läromästare som har tävlat en hel del , gärna något SM. Den skall ju vara lugn och säker ute på tävlingsbanorna.

Har man råd så är det ju perfekt om man kan köpa en sån häst som det bara är att hoppa upp på och lägga i töltväxeln sen sköter hästen resten:D

Själv gillar jag ju mer utmaningar och köpte en oinriden isis och hade setat på en islandshäst max 5 ggr i mitt liv innan:D
Och nu har jag iaf kommit så långt att hästen kan mer än jag, och hon är en bra häst på så sätt att hon gör inget rätt om man som ryttare inte utför ridningen rätt.

Att formen inte är så viktig är låga klasser är ju självklart.. det är som att kräva att en dressyrklass LD så skall hästen arbeta i korrekt form..Har man sånna höga krav på nybörjarklasserna kan man ju skippa LD och köra grand prix på en gång:D

Har man råd så är det ju perfekt om man kan köpa en sån häst som det bara är att hoppa upp på och lägga i töltväxeln sen sköter hästen resten:D

Fast den hästen tror inte jag existerar. Även en "läromästare" kräver sin ryttare. Jag tror att de som köper dyra hästar minnsann får kämpa lika mycket. Har sett exempel på riktigt fina och lättöltade hästar som fått 3.0 med en ryttare och 6.0 med en annan. Så visst spelar ryttaren roll.

Tempo... i de klasser man får välja valfritt tempo i Tölt hur bedömmer dom här då??
En som har en häst som kan ökad tölt som flyger iväg och en annan lite mindre utbildad häst som kör kort fin tölt??
Nu pratar jag om Lättklass

Känns ju som en ryttare/häst som kan ökad tölt för det första inte ens har i en lätt klass att göra,

Men vad anses vara finast??

Nja att de behöver kämpa lika mycket håller jag verkligen inte med om..Då skulle ju ordet läromästare inte finnas..
Klart det finns riktiga töltmoppar där man bara behöver sitta upp och be dom tölta och hästen töltar på rent och fint.
Har själv setat på en sån häst så jag vet att dom finns de du behövde kunda där var att styrka, bromsa och kunna mana på i tölten.
Hon töltade klockrent i en fin form.

Men hon hade tävlar en heeeel del i sitt liv och var oerhört välriden också

Jag vill kunna påstå att man får kämpa liiiite mer för att få Journn i en bra tölt;)
Man hoppar inte bara upp där och så töltar hon iväg.. även om man ibland kan drömma att så var fallet:D

Jag som nybörjare får slita röven av mig för att få henne att gå bra..sen så hoppar en duktigare ryttare upp som Michis så joxar hon lite som man inte ser att hon gör så flyger hästen fram.

Så visst har det ett samband med bra ryttare mindre kunnig häst och mindre kunnig ryttare mer kunnig häst ihop.

/Anna

ja det är lite skumt det viktigaste förutom en ren takt då förstås är ju att hästen är lösgjord och avslappnad för vad är det fär nytta med bensprattel om hästen är spänd stressad och går med hjorthals, fast är det så illa kanske formen går före ?

Fast den hästen tror inte jag existerar. Även en "läromästare" kräver sin ryttare. Jag tror att de som köper dyra hästar minnsann får kämpa lika mycket. Har sett exempel på riktigt fina och lättöltade hästar som fått 3.0 med en ryttare och 6.0 med en annan. Så visst spelar ryttaren roll.

precis även en välutbildad häst måste man kunna rida, Min häst fick 6,5or och 7or på tölt med ett proffs och fick 6,19 tot i femgång vilket är över sm kvalgränsen, men med mig som inte har så mycket erfarenhet av islandshästtävlingar än får han bara 4,5 och 5 på tölt.

Så det är inte alls bara att hoppa upp så gör hästen det den kan :p

Visserligen är jag jätte nöjd med våra resultat, jag har världens bästa häst:love: men det är inte lätt inte, visserligen får jag väldigt bra på de vanliga gångarterna tack vare mina dressyrerfarenheter på de stora bruna:) men tölt och pass är svårt de än så länge

Fast har vu ju klar bevis över att en läromästare är bra och att man som nybörjare inte behöver jobba lika väl...

5.0 på en nybörjarklass och om man är totalt nybörjare på att tölta är RIKTIGT bra..

Jag fick 3,3 på Min mer oerfarna häst och där jag också är oerfaren;)

Så nog spelar hästen en STOR roll in med en nybörjare på ryggen..
Är man en gammal VM ryttare spelar det nog ingen roll om man rider en VM häst eller en mindre oerfaren häst...Man tar iaf ut de bästa ur hästen=)

En häst kasnke inte kan få mer än 4,5 för den har inte bättre förutsättningar alla häsatr kan inte få 7,5 oavsätt ryttare

Håller med här.. jag tycker först takten skall komma med, sedan formen sedan faktiskt ryttarens sist vissa sitter som jag vet inte vad under tävling tårna killar hästen i mungipat typ:crazy:

Lodrät sist gäller ju även i tölt, den gamla extrema stolsitsen är ju en utgående ridstil..Så satt man förr och inte nu när man vet vättre=)

Sedan tycker jag att man kan gå på benlyft om 2 ryttare rider lika bra så måste amn ju gå på något och då får det väl vara den häst som lyfter bäst.Men att detta verkligen kommer som sista moment man dömmer i!

så takt, form, sits/inverkan, benlyft så tycker jag man skall dömma...

Nja att de behöver kämpa lika mycket håller jag verkligen inte med om..Då skulle ju ordet läromästare inte finnas..
Klart det finns riktiga töltmoppar där man bara behöver sitta upp och be dom tölta och hästen töltar på rent och fint.
Har själv setat på en sån häst så jag vet att dom finns de du behövde kunda där var att styrka, bromsa och kunna mana på i tölten.
Hon töltade klockrent i en fin form.

Men hon hade tävlar en heeeel del i sitt liv och var oerhört välriden också

Jag vill kunna påstå att man får kämpa liiiite mer för att få Journn i en bra tölt;)
Man hoppar inte bara upp där och så töltar hon iväg.. även om man ibland kan drömma att så var fallet:D

Jag som nybörjare får slita röven av mig för att få henne att gå bra..sen så hoppar en duktigare ryttare upp som Michis så joxar hon lite som man inte ser att hon gör så flyger hästen fram.

Så visst har det ett samband med bra ryttare mindre kunnig häst och mindre kunnig ryttare mer kunnig häst ihop.

fast allt handlar inte om ren takt, är man mer orutinerad har man svårt att få till det där lilla extra i tölten som proffset kunde, min häst har ren takt men jag får inte till det där lilla extra trycket och lyften i tölten.

min häst har tränats av proffs i 6 mån innan han var där på träning (jag hade ridit in honom och bara jag hade tränat honom då) tävlade jag femgång och fick 4,5-5,5 på tölt och 5-5,5 på de vanliga gångarterna och 4or på pass, sen var han där på träning tävlades 2 ggr av henne innan bedömningen och fick 5.60 i uttagning, 6,19 i final och 5.80 i en annan uttagning och blev A klassad sen lyckades han tyvärr inte hinna kvala till sm eftersom de misslyckades med passläggningen i A klassen men han var bara 6 år så det är inte lätt att hålla ordning på benen :p

Sen kom han tillbaka till mig efter bedömningen och vi fick mkt bättre på grundgångarterna och lite bättre på passen eftersom han blivit starkare i kroppen och bar sig bättre men tölten var bara något bättre med mig för jag klarar inte riktigt av att få till det där extra i tölten än. Han kan men inte jag.

Aja nu fick ni höra hela våt livshistoria :p men det jag ville säga var väl att det är rätt svårt även om man har en bra häst och just tölten är en väldigt svår gångart och äben om man har det lite lättare med en bra välutbildad häst så är det svårt.

Även om jag skulle ta över Briar är det inte säkert att jag skulle kunna tävla msv ens innan jag tränat en massa för bra tränare och lärt mig även om jag har det lättare än om jag tagit en outbildad häst.

Tempo... i de klasser man får välja valfritt tempo i Tölt hur bedömmer dom här då??

Bedömningspunkten tempo innebär att man skall rida det tempo som är angivet står i FIPO för det moment/den gren man rider.
I de klasser där det är valfritt tempo tölt (det enda som är valfritt tempo är tölten) så finns det ju inget att bedöma på tempot om det inte är så lågt att det inte kan benämnas tölt, utan räknas som skritt.

En som har en häst som kan ökad tölt som flyger iväg och en annan lite mindre utbildad häst som kör kort fin tölt??
Nu pratar jag om Lättklass

Känns ju som en ryttare/häst som kan ökad tölt för det första inte ens har i en lätt klass att göra,

Men vad anses vara finast??

Varför skulle inte den som rider ökad tölt i V5 platsa där?
Riktigt bra kort tölt, som krävs i T.3./T.1. och V.2./V.1. är svårt att får till.
Det beror ju på vad hästens svagheter och styrkor är :)

(Så finns det ju inte längre något som heter lätt klass.
V5 är inte Lätt fyrgång längre, utan en gren, precis som vilken som helst).

Ingendera av de två ekipagen du beskriver är "finast".
Det finns inget som säger att hästen som går i fin kort tölt är mindre utbildad eller yngre än den som flyger runt i ökad tölt.
Ibland är det precis tvärtom.

/Malin

/Anna

Jag vet inte varför det är så.

Som domare måste vi hålla oss till att döma enligt FIPO oavsett vad i själva tycker om prioriteringsordningen.
Men man kan komma rätt så högt på poängskalan utan någon nämnvärd aktion eller med så kallad medelaktion.
I de flesta gångarterna står det i domarhandledningen att man kan ge 7,0 och 7,5 även om hästen har "medium action of stride" eller "average action" (alltså medelaktion) om den är mycket välriden har stort sväv (trav och galopp) och bra bärighet i övrigt.

På definitionen för kort tempo tölt för 7,0 och 7,5 står det såhär i domarhandledningen:
Correct beat, speed and carriage
• medium action and length of stride with very good carriage with and lots of
energy
• very high front leg action with long strides with minor faults in carriage
• extremely high front leg action with long strides, but occasional clear faults
• very good carriage, action and length of stride, but some tension in the back
• very good carriage and movements, slightly short steps from behind

Dessa är alltså alla olika varianter på hur en kort tölt för 7,0 eller 7,5 kan se ut.

Silversvart:
Såg nu när jag öppnade mitt FIPO att domarhandledningen är på engelska i den också.
När FIPO 2008 (som är det nyaste svenska FIPO) trycktes var det bråttom att få ut det så att det skulle finnas att få på SM och men hann inte översätta domarhandledningen.

/Malin

Jag kan tänka mig följande, varför man satt den ordning som gäller idag. Men det är en spekulation från min sida.

Form jagandet leder ofta till att det går ut över takten, en del hästar hittar rätt takt med hjälp av formen men det är långt ifrån alla. Att takten prioriteras är ju självklart, att aktionen kommer före form tror jag kan hänga samman med att mycket av energin går förlorad för många ryttare när de jagar formen och ändå är det den som faktiskt är enormt viktig för just formen. Ingen energi ingen eftergift. Därför har man satt aktionen före så att ryttaren inte tänker baklängesridning som jag annars ser att många lätt ramlar in i.

Det är en mycket bra spekulation du har där!
Det ligger mycket sanning i det!

/Malin

jag mailade sif och beställde ett fipo för nu har jag förstått att allt inte står med på hemsidan och det kan ju vara bra att ha om man är osäker på något.

Det nya som man beställer är domarhandledningen på engelska i den också?

Vill ju ha allt på svenska

Jag kan tänka mig följande, varför man satt den ordning som gäller idag. Men det är en spekulation från min sida.

Form jagandet leder ofta till att det går ut över takten, en del hästar hittar rätt takt med hjälp av formen men det är långt ifrån alla. Att takten prioriteras är ju självklart, att aktionen kommer före form tror jag kan hänga samman med att mycket av energin går förlorad för många ryttare när de jagar formen och ändå är det den som faktiskt är enormt viktig för just formen. Ingen energi ingen eftergift. Därför har man satt aktionen före så att ryttaren inte tänker baklängesridning som jag annars ser att många lätt ramlar in i.

jo precis det blir mycket fokus på nacke istället men å andra sidan är ju domarna tillräckligt skickliga för att se korrekt form och icke korrekt form och ryttarna som rider fel får inget cred för det ändå så då är det ingen vits med att vara nackfixerade

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 306
Senast: Sixten
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Islandshäst Finns det regler för när man inte längre får tävla i lätt klass? Kan man bli typ uppklassad? Hur går det till isåfall? Anledningen till...
Svar
10
· Visningar
2 322
Senast: yew98fq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka