Bra tävlingshäst?

Teilani

Trådstartare
Jag har inte så mycket tävlingserfarenhet själv och undrar en del över vad man räknar som bra poäng på en tävling, och när man kan säga att det där är en bra tävlingshäst.

Det säljs ju otroligt mycket hästar just nu, många är lovande tävlingshästar till höga priser, andra är tävlade individer och dessa ligger ute för samma pris eller ibland tom under. Det får jag inte ihop...

Om vi förutsätter att de poäng som Hvinur frá Hóltmula och Askur från Håkansgården får är superbra, var ligger en riktigt bra tävlingshäst poängmässigt och var ligger en bra tävlingshäst? För enkelhetens skull förutsätt att ryttaren har förmåga att ta fram det hästen kan ge.

Om en häst har tävlat lätt klass med tex 5 för galopp hur troligt är det att den kan pricka en 5a även i öppen klass? Som jag har fattat det så skiljer inte kriterierna så mycket mellan öppen och lätt klass egentligen. Rätta mig gärna om jag har fel (i tölt momenten så skiljer det klart mellan öppen och lätt, därför jag valde galopp, vi kan diskutera skritt eller trav också om ni vill)

Om ni hypotetiskt skulle vara intresserade av en tävlingshäst, skulle ni leta efter en som har tävlat eller kikar ni mer på hästarna med potential som ännu inte är prövad?

Nyfiken på den stora världen utanför hästhagen där jag bor:)

Sv: Bra tävlingshäst?

om man tittar på vad de brukar få på vanliga lätta och regionala tävlingar så är 4 ok 4,5 godkänt 5 och 5,5 bra poäng 6 och 7 då är det A klass och SM kval nivå

Sen är det ju olika beroende på vilken gren det är också fyrgång kräver ju högre sm kvalspoäng än 5 gång eftersom hästarna får högre poäng där.

Är det för att det är hårdare konkurrans (fler ekipage som tävlar) eller för att det är svårare att rida en 5-gångare bra, tror du?

Så en häst som får mellan 5 och 6 på de olika gångarterna vid en tävling i öppen klass kan räknas som en bra tävlingshäst? Och om man får mellan 6 och 7 så är det en riktigt bra häst?

Är det för att det är hårdare konkurrans (fler ekipage som tävlar) eller för att det är svårare att rida en 5-gångare bra, tror du?

Så en häst som får mellan 5 och 6 på de olika gångarterna vid en tävling i öppen klass kan räknas som en bra tävlingshäst? Och om man får mellan 6 och 7 så är det en riktigt bra häst?

Det är svårare att få höga poäng i femgång för att det är så många gångarter som ska vara bra, ju fler gångarter desto svårare att få höga poäng blir det, det är som fälttävlans hoppning och dressyr ska du tävla bara hoppning krävs 160 för att hoppa OS, bara dressyr krävs svår dressyr men tävlar du fälttävlan så krävs bara 130 hoppning och msv dressyr för att hästen ska vara bra på så mycket olika saker, sen har ofta fyrgångarna mycket starkare trav och galopp än femgångarna. Det är också mycket svårare att få till en riktigt bra pass så därför blir inte poängen så höga på passen och det drar ner totalpoängen väldigt mycket.

Det är svårt att få bra poäng på pass den ska läggas på rätt plats, den ska vara snabb och hästen får inte rolla (blanda in annan gångart)

min häst är bra på pass men inte så jätte snabb än, vi startade stilpass på en regional tävling i höstas och då bedöms ju tiden också men vi kom på 4.e plats eftersom det var så många som galopperade bort sig eller rollade.

Det beror också på vilken gångart det är, de flesta hästarna kan ju få en 5.a eller en 6.a på grundgångarterna sen brukar ju poängen för tölt och pass bli lite lägre så en 6.a för tölt är en bättre poäng än en 6.a för galopp eftersom galopp är en lättare gångart.

Bra att tänka på i många annonser står det just om tölten som bäst gångart, men det är ju lika viktigt att de 3 grundgångarterna är av bra kvalité, annars faller hela paketet.

Det är svårare att få en 6a för tölt än för galopp, men hur mycket svårare är det att få en 6a för galopp i lätt klass vs öppen klass? Dvs en häst som får en 6a för sin galopp i lätt klass är det rimligt att tro att den kan hävda sig väl även i öppen klass med samma galopp?

Jag har ridit både lätt och öppen klass med mitt sto, som jag anser är en bra tävlingshäst för ungdom. Hon når ju upp till SM-poäng i juniorklass, och skulle nog kunna i YR-klass också, men till en senior att tävla nationellt tror jag inte att hennes kapacitet räcker.
Egentligen är inte bedömningen annorlunda i öppen resp lätt klass. Det enda är ju att första momentet i tex fyrgång, är att det är ett hårdare tempokrav, dvs kort tölt. Även i T1 och T2 ska den korta tölten vara riktigt kort.
Och det var just det som mina poäng sjönk på. Vi började på poäng mellan 3-4 för kort tölt, och har nu (två tävlingsår senare) fått som bäst 6.5 för kort tölt.
Men jag upplevde inte att det blev någon större skillnad i de andra gångarterna när jag kom upp i öppen klass. Däremot tycker jag att de kan vara lite strängare i uttagningarna på regionala tävlingar gentemot lokala, eftersom man kan kvala till SM där.

Vad man anser är en bra tävlingshäst beror ju lite på vilken åldersklass man tävlar i. En senior rider ju ofta (om den tex satsar på nationellt och liknande), bättre än en ungdom, och kan ju därför också få ut mer av hästen än en ungdom, men samtidigt tror jag att en senior behöver lite mer kapacitet i hästen än en ungdom.
En ungdom kommer rätt långt på att rida hästen bra, rent i gångarterna och så, man behöver inte ha Hvinur-aktion för att ta sig till regional/nationell nivå, i alla fall inte i juniorklassen.
Och sen får man ju inte glömma psyket, det går väldigt mycket lättare att tävla med en häst som har ett "stabilt" psyke, än en häst som blir stressad och svårriden/svårhanterad i tävlingssituationer. Och ridbarheten/mjukheten i hästen. En bra tävlingshäst sitter inte bara i hur den lyfter benen.

/Anna

i öppen klass krävs mer styrka och samling av hästen hästen ska kunna korta och länga mer i kort tempo och ökat tempo och sen bedömmer de ju formen vilket de inte gör i lätt klass.

Första gången jag tävlade startade jag lätt klass fyrgång och fick 5,07 totalt med 5 för tölt och 5 och en och annan 5,5 på övriga gångarter då bedömde de bara takten, tempo och aktion.

Nästa tävling blev en regional femgång eftersom det inte fanns någon lätt i närheten, där bedömde de formen också fick fortfarande 5 på tölt men 5,5 och 6 på de övriga gångarterna så jag fick högre eftersom de bedömde annorlunda. Hästen kan ju ha gått bättre också fast han kändes likadan och det var bara några veckor emellan tävlingarna.

Sen fick vi 4,0 på pass och det drog ju ner rejält eftersom det räknas dubbla gånger precis som tölt så totalpoängen blev bara 4,80 men det räckte till en 3.e plats så det krävs inte så mycket i femgång för att få en bra placering jämfört med fyrgång eftersom passen är en ganska svår gångart att få bra stilpoäng på.

Bedömer man inte formen i lättklass? Det visste jag inte.. Varför gör man inte det?

/Anna

jag vet faktiskt inte, det var en annan här på buke som sa det till mig för länge sen när jag frågade varför jag fick högre poäng i öppen klass än lätt klass att formen prioriteras högre i högre klasser

Ja, så kan det säkert vara, att bärighet/form är "viktigare" i öppen klass än i lätt, men jag har för mig att form i alla fall fins med som bedömningspunkt i lättklass? När jag har suttit sekreterare så har domarna sagt typ: ok takt tempo och form, även i lättklass.

/Anna

de bedömmer formen men andra kriterier går före i lätt klass. tror de är typ takt först sen tempo, aktion, form och sist ryttarens sits och inverkan medan i öppen klass kommrt fotm tidigare

Det är samma bedömningskriterier i alla klasser, förutsatt att momenten heter samma sak. Däremot är det inte alltid "allt" kommer med i kommentarerna. Ofta kommenteras det som på något sätt påverkar poängen upp eller ner. I lätt klass rider många sina hästar i fri form/oformade. Det blir inte något att säga då. Det sänker inte poängen utan gör snarare så att man inte kan höja den ytterligare (dvs, inga minus för fri form, men kanske att poängen hade blivit högre om formen hade varit ok).

Rekommenderar starkt alla att läsa FIPO guidelines. De finns längst bak i Fipo och går även att ladda ner från FEIF:s hemsida. Där står det vad som krävs för de olika poängen.

Som svar på TS fråga. Får du poäng runt 6 för galopp i det som förut hette lättklass bör du få det även i öppen klass.

jag har läst det fipo som finns på sifs hemsida och svenska tillägget hittar dock inget om bedömningspunkter så vart hittar jag den delen av fipo som du läst?

Fick kommentarer om bra form i både lätt och öppen klass dock fick jag högre poäng i den öppna klassen och så sa någon här på buke för länge sen att anledningen till det var att formen vägde tyngre i öppen klass precis som att man inte får bättre poäng i LC om man rider hästen i LA-msv B form i dressyr för att det är andra kriterier i en lägre klass så rider man i en högre form i lättklass får man inte högre poäng för det eftersom det inte ska vara så där.

Roligt att höra att formen faktiskt finns med bland bedömningskriterierna, då är det ju en bit som ryttaren kan påverka direkt. Det känns ibland som det handlar mer om knälyft än ridning, så fördomsfullt av mig trots alla år med islänningar.

Jätteroligt att läsa era reflektioner kring hur ni ser på en bra tävlingshäst!

Nån som vill spåna på varför det är så liten prisskillnad mellan lovande tävlingshästar och hästar som bevisat sin styrka på tävlingsbanan? Det har jag funderat mycket på och det enda svar jag kan komma på är att vi som rider islandshäst gärna vill utbilda våra hästar själva, och att det sänker priset på "färdiga" hästar, eller håller ni kanske inte alls med?

Glimm: Nja, kanske lite om jag hinner, har många järn i elden just nu, men det hade varit kul att prova på den biten av ridningen också!;)

När jag var på domarsekaterie kurs sa dom att det var
Takt
tempo
aktion
form
sits, inverkingar
i alla klasser

Bedömer man inte formen i lättklass? Det visste jag inte.. Varför gör man inte det?

/Anna

Jodå det gör man visst, men för att få siffror i den högre nivån så krävs 7-7,5 och uppåt. Innan dess finns bara kravet att hästen ska ha en godkänd form även om den är lite mer öppen.

Ponera alltså att du i en lättklass tävling får 6,5 för tölten och att formen är sisådär men ändå helt ok. Tävlar du senare i en öppen klass med en bra form och samma kvalitet på tölten så får du självklart de högre poängen.

jag har läst det fipo som finns på sifs hemsida och svenska tillägget hittar dock inget om bedömningspunkter så vart hittar jag den delen av fipo som du läst?

Det står i domarhandledningen, som finns längst bak i FIPO och Här (finns bara på engelska på nätet, finns på svenska i svenska FIPO, pappersutgåvan).

yew98fq beskriver det helt rätt.

Bedömningspunkterna är takt, tempo, aktion, form, sits&inverkningar i alla grenar oavsett nivå.

/Malin

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 306
Senast: Sixten
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Islandshäst Finns det regler för när man inte längre får tävla i lätt klass? Kan man bli typ uppklassad? Hur går det till isåfall? Anledningen till...
Svar
10
· Visningar
2 322
Senast: yew98fq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur