bra stammar?

ann80

Trådstartare
Letar ny unghäst o ska o titta på fyra stycken nästa vecka. Vad tror ni om dessa stammar 1. val 4 år calvados-argus 2. sto 4 år Lacroise-allegretto 3. sto 4 år Don shufro-steve´s friend 4. sto 4 år Quiet Easy-kaliber
Är inte så kunnig, känner igen hingstarna men kan inte så mycket mer. Har förstått att de ska vara bra, men vad tycker ni/har erfarenhet av dem?

Sv: bra stammar?

Vad skall du ha hästen till, dresyr eller hopp ?

Don Schufro är väl väldigt mycket dressyr, Steves Friend är ett fullblod (tror jag)
QE är mest hopp Kaliber är väl rätt allround, vet egentligen inte helt säkert men han finns ju bakom endel ft hästar har jag för mig

Steve's Friend xx lämnade bl a Nashville som efter att ha kutat in över 600 000:- på galoppen tävlades i dressyr av Ulla Håkanson.

Allegretto var en som till Kaliber som tävlades i svår dressyr, hans son La Fayette tävlar på samma nivå, och Fandango tävlar svår fälttävlan.

Kaliber var en elithingst med avkommor i högsta klass i alla dicipliner. I dressyr hade han bl a förutom Allegretto även Sack, i fälttävlan Son of a Bitch, och jag vet att han hade hade avkommor i svår hoppning också, kommer bara inte på deras namn just nu...

cirkus skrev:
Vad skall du ha hästen till, dresyr eller hopp ?

Don Schufro är väl väldigt mycket dressyr, Steves Friend är ett fullblod (tror jag)
QE är mest hopp Kaliber är väl rätt allround, vet egentligen inte helt säkert men han finns ju bakom endel ft hästar har jag för mig

Jag letar efter en bra allroundhäst, med egen energi och gott psyke.
Viktigt är även att den rör sej bra och har utstrålning.
Så jag har letat en stund o letar ännu, det är viktigt för mej att kemin stämmer

QE-Kaliber tycker jag låter som en trevlig kombination! QE har ju förutom hoppförmåga även gett fina gångarter och bra temperament på sina avkommor, och Kaliber är ju också allsidig. Till Görels lista på framgångsrika avkommor kan jag tillägga Show Gun, som vann SM dressyr i början på 90-talet. En häst som jag känner personligen och har ett mkt gott öga till :love:. Han är nu 24 år och still going strong! Känner även ett antal QE-avkommor som alla har mkt utstrålning och bra temperament.

Är det inga fler av er kunniga o erfarna här inne som vet något? Väldigt tacksam för svar, ska o titta på dem idag o imorgon! :banana:

Jag tycker ju Don Schufro - Steve's Friend låter jätteintressant, men är osäker på om det blir en allroundhäst. Har dock sett ett par DS-avkommor som kunnat hoppa. DS lämnar bra huvud enligt min erfarenhet.

Jag håller annars med Hannely om att QE-Kaliber säkert är en trevlig kombination allroundmässigt.

Calvados- Argus tycker jag låter kul.
Calvados är ju Turban Roses halvbror som har tävlat internationellt.
Argus är e. Pion- Jasper - Sinaeda.
Således hoppstammad, men med gediget dressyrinslag.

Låter kul!

mvh

Nyfiken på Don Schufro-stoet...
En jag vet har ett Steves Friend-Hurricane-sto som tidigare fått ett sto e.Don Schufro...namnet skulle isåfall börja på Eld..

Cat_and_rat skrev:
En jag vet har ett Steves Friend-Hurricane-sto som tidigare fått ett sto e.Don Schufro...namnet skulle isåfall börja på Eld..

ok, har ingen aning om vad hon heter, ska å kika imorgon, blev ändrat. Ska försöka komma ihåg vad hon heter då :)

hoppsann skrev:
Calvados- Argus tycker jag låter kul.
Calvados är ju Turban Roses halvbror som har tävlat internationellt.
Argus är e. Pion- Jasper - Sinaeda.
Således hoppstammad, men med gediget dressyrinslag.

Låter kul!

mvh

Kanske bra allround då? Ska kika på dom två ( calvados +Lacrouise) på onsdag, lite spännande ändå :)

Hannely skrev:
QE-Kaliber tycker jag låter som en trevlig kombination! QE har ju förutom hoppförmåga även gett fina gångarter och bra temperament på sina avkommor, och Kaliber är ju också allsidig. Till Görels lista på framgångsrika avkommor kan jag tillägga Show Gun, som vann SM dressyr i början på 90-talet. En häst som jag känner personligen och har ett mkt gott öga till :love:. Han är nu 24 år och still going strong! Känner även ett antal QE-avkommor som alla har mkt utstrålning och bra temperament.
Varit o kikat på henne idag, jättetrevlig och fin :banana: ! Ska definitivt åka och kolla igen, o provrida då med :) ar sån tur att det är så nära!

Cat_and_rat skrev:
Visst var det hon "Eldgnista" :) hon köpte henne som halvåring o nu är hon fyra. Tyvärr lite liten för mej, knappt 159, men annars väldigt trevlig.

Okej ! XX-modern är 165cm (nuvarande äg har bara fått stoora avk men tidigare har märren bara lämnat smått - skumt va ?)
Lycka till med hästletandet !
(PM:a mig - vill gärna veta var Eldgnista står/du hittade henne till salu)

Senast ändrad:

Har nu varit o tittat på de allihop och efter dagens besvikelse med de två första, MKT oseriös hästhandlare!! så kan jag säja att det är stoet e Ouiet easy-kaliber som är den intressanta. Mkt trevlig häst :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 466
Senast: Habina
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 707
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka