bra stam på shetland

Oliwen

Trådstartare
Är inne på att köpa en shettis främst som sällskap till min gamling (då den yngre kommer tävla ganska mkt i höst och framöver) men även till körning...

Skulle vilja ha ett sto med bra stam som jag kan visa på utställningar och ev ta något föl på :) Nu var det ett tag sen jag höll på med shettisar (har jobbat på stuteri) och har därför kommit ifrån själva biten med vad som är "bra stam" på shettisarna!

Skulle vara tacksam om ni kunde ge några förslag på vad som räknas som "bra stam" så jag vet lite vad jag ska leta efter...

Sv: bra stam på shetland

Oj, de beror ju på vad du vill ha. Färg o allt. Lite svårt o säga sådär.
Ja har nyligen startt stuteri på shetland o ston ifrån samma sto stam men ganska olika fäder.
Har just nu 3st vuxna, en 1åring o 1föl, kommer ett föl till i år.
Har en hingst hemma som jag betäker med iår innan han åker tillbaka till ägaren.

Vanligt o ha i stammarna e ju Gletness Rockhall o Marswood blod.

Säg lite va du vill h så kanske jag kan hjälpa dig mer, PMar dig oxå.

Sv: bra stam på shetland

Det är ganska mycket tycke och smak, skulle jag vilja säga.
Generellt håller svenska shettisar faktiskt ganska hög klass, även om det finns många sämre exemplar också.

Frågan är ju vad stammen ska vara bra för? Utställningar och avel? Ponnytrav? Annat?
För utställningar och avel har vi vår utmärkta webstambok www.shetlandsponny.se/stambok där man kan hitta alla resultat på ponnyn själv, dess avkommor och dess föräldrars egna och avkommeresultat. Ibland börjar man kika på en ponny som till en början kan verka ganska mediokert stammad, tills man hittar den ena toppförärvaren efter den andra...
Sen kan man vara medveten om att shettisaveln av idag är ganska färguppdelad, många uppfödare avlar bara svarta eller fuxar, så dessa linjer är mer konsoliderade än övriga färger.
Själv har jag ett riktigt bra svart sto i avel nu, som jag då och då betäcker med "färgade" hingstar för att försöka lyckas behålla hennes kvalité och samtidigt få en kul färg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
V
Ekonomi & Juridik Igår höll jag på att trilla av stolen. Jag är i hästköpartagen, är öppen för alla förslag om vart man kan köpa en ok häst för ett bra...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 684
Senast: Gullegryn
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 782
Senast: Scandi
·
Körning Jag går i valet och kvalet om jag ska köpa två shettisar jag tittat på. De är precis vad jag letat efter, lagom ålder, trevliga i all...
Svar
17
· Visningar
1 492
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka