Bra Staffordshire Bullterrier uppfödare?

pickapela

Trådstartare
ag ska till hösten skaffa mig en vovve och det lutar åt att det blir en Staffe.
Jag har hört av mig till lite olika uppfödare i närheten av mig men det skulle vara kul att höra från er som har skaffat en staffe (annars blir det ju svårt) vart ni köpte den och era erfarenheter av just era hundar. :)

Jag vet inte om det är emot forumreglerna att nämna uppfödare?
Nåväl, i såna fall kan väl någon moderator vara vänlig att radera mitt inlägg.

Båda mina tjejer kommer från Matheriz kennel. Helt olika linjer och väldigt olika i temperamentet.

Den ena har en del skärpa, inte överdrivet förtjust i andra hundar, men en riktigt rolig arbetshund med enorm will to please och väldigt förarvek. Otroligt miljöstark, tuff och orädd. Går fram över allt och bygger aldrig på sig. Vet inte hur många gånger hon voltat av vippan/balansbommen på agilityplanen och springer ändå upp igen i samma fart utan att tveka en sekund. För att inte tala om dom gånger hon glatt kastat sig ner i strömmande vatten totalt orädd, trots att hon är en högst medioker simmare. ;) Friröntgad med A/A 0/0 och ua på patella och öga, hade däremot juvenil demodex som 6 månader.

Den andra är en glad clown som är envis som en åsna. Ingen som helst skärpa, älskar allt och alla, otroligt rolig hund som ligger högt i energi och alltid är glad. Hon kan träna hur länge som helst, men hon jobbar enbart för belöningen. Så länge du kan erbjuda henne godis gör hon vad som helst. Hon gör inte saker för att jag säger det, hon gör det enbart för att hon får något för det och så länge belöningen strömmar in gör hon det med glädje. ;) Vilket också kan göra att den dagen du står där i skogen utan någonting att erbjuda henne för att komma, så kan hon helt enkelt låta bli att göra det. ;) Otroligt enkel hund i vardagen just på grund av hennes positiva inställning till livet. Allt är roligt, livet är en fest och hon är alltid bjuden. Friröntgad med B/B 0/0 och ua på öga och patella.

Försökte kolla upp om det var emot reglerna men hittade ingenting så vi får väl se ;)
Undrar också varför min tråd hamnade på hundhälsa :confused:
Det går bra för mig idag. :p
Tack så mycket för svar. Det verkar var två stycken väldigt bar tjejer du har! Jag har också planerat att skaffa en tik då jag tycker de verkar lite lugnare men jag kan ha fel..?

Lugnare skulle jag nog inte säga. ;) jag är tikmänniska, trivs helt enkelt bättre med tikar. Staffarna avlas ju väldigt mycket på könsprägel och jag upplever att man hör väldigt mycket om översexuella pojkar med väldigt hög könsdrift. Sen finns ju alltid risken att dom får problem med andra hanar. Inte helt ovanligt.
Men vill du ha en lugnare hund skulle jag snarare titta på olika linjer än på hane/tik. :)

Liknande trådar

Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 342
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 403
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 782
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar