Bra smörjmedel

DrT

Trådstartare
Vill ha tips på vilka smörjmedel ni använder er av till era sadlar och träns?
Undrar också om någon har tips vad man ska smörja dom ljusa partierna med på denna sadel?
Något medel som inte mörknar lädret och som hjälper till så det inte blir fula regnprickar på lädret.

sadel_5905dee32a6b2252f1ebc2ce.jpg

Använder bara Curium soap/balm (Veredus) till mina grejer. Fick det rekommenderat till min dressyrsadel som jag köpt ny och blev helt fast. Suveräna produkter! Inte gratis men räcker hur länge som helst. Till ljusa partier så skulle jag satsa på någon sorts ofärgat vax. Har iof bara använt sånt till skor men de mörknade inte och skorna höll i sisådär tio år utan att börja släppa in vatten så helt dåligt kan det inte varit.

Vill ha tips på vilka smörjmedel ni använder er av till era sadlar och träns?
Undrar också om någon har tips vad man ska smörja dom ljusa partierna med på denna sadel?
Något medel som inte mörknar lädret och som hjälper till så det inte blir fula regnprickar på lädret.

sadel_5905dee32a6b2252f1ebc2ce.jpg
Vilken snygg Sadel :love:
Ljust läder är ju så svårt dock och om jag ska vara ärlig är enklaste sättet att skydda mot fläckar att just mörka ner lädret.

Jag har Mountain horse sovereign stövlar, de var ljust guldbruna vid köp. Jag har använt effax läderbalsam på dem, nu är de mörkare rödbruna och snyggare än vid köp. Kontrasten mot det mörkare lädret finns kvar ändå.

Svaret på frågan är ekol lädertvål och Effax eller Jeffries läderbalsam. Men jag har som sagt inte brytt mig så mycket om färgerna.

Jag använder Equipe eller Amerigos produkter. Det lär enligt elev utbildad inom miljö, kemi etc ganska likvärdiga produkter innehållsmässigt och borde vara rätt bra för lädret.

Just nu har jag Equipes Grease hemma, men har inte vågat testa det på sadeln ännu :) (bara på det mörka)

Jag använder bara equipes grejor. Soft care använder jag dagligen till sadeln, soft oil ca en gång i månaden. Sen använder jag stübbens lädertvål kom jag på till tränset och tyglarna.

Min sadel ser fortfarande ny ut efter ett år! Har köpt en begagnad nu då den andra inte passade längre. Och tror den är mättad eller något. När jag smörjde den så blev det ett lager som aldrig torkade in. Hur fixar man det? Eller det går inte?

Använder butets smörj, bästa!
Vilket som passar bäst anser jag vilket sorts läder man har och vilken känsla man är ute efter. Mjukt är olika människor och rent detsamma. Bästa är att prova sig fram, kanske få låna lite smörj av stallkompisen för att testa innan man köper.

Det känns som att jag testat ALLT :D Lusläst de flesta trådarna här och testat o gett bort vidare. Nu, äntligen, är jag faktiskt nöjd! Senaste jag saknade var en enkel spraytvål och sista köpet har faktiskt hållit måttet (tack @Alexandra_W!).

Mina favoriter all time sedan en lång tid tillbaka (tack @Equilina!) är Prestiges kitt med två tuber. En Cleaner (Suverän men ej så dryg) och en Conditioner (Superfin, glatt/tålig/smutsavvisande yta men för mkt kan ge lite vita spår i sömmar). http://www.prestigeitaly.com/scheda.asp?menu=accessories&IDproduct=145&LAN=ENG :love::love::love::love:

Jag använder olja i den mängd som krävs på nytt läder, alltid en gång o på vissa ställen som kräver upprepade gånger. Vill ha smidigt och tåligt men inte "fett" eller på något vis mättat läder. Amerigo eller Equipes beroende på vilken jag får tag i när jag vill köpa ny (är väl typ samma?). http://amerigo-saddles.com/index.php/en/care-of-your-amerigo-saddle-and-accessoires

Eftersom Cleanern i Prestiges kitt inte är så dryg (inte jmf med hur ofta jag vill putsa iaf, haha) och att jag ville ha någon snabb lösning i sprayform så har jag nu en från Effol. Många tycker jag antingen inte gör rent (man får gnugga en jävla massa), lämnar en kladdig yta (typ alla hittills) eller så ser man att de sliter på ytan skitlätt (massor gör det imo). Denna är jag faktiskt riktigt nöjd med! Blir en massa skum när man sprayar på men det är bara att svampa på så blir det ändå helt okej bra tycker jag. https://www.effax.de/index.php?contentID=649

Jag använder Equipe eller Amerigos produkter. Det lär enligt elev utbildad inom miljö, kemi etc ganska likvärdiga produkter innehållsmässigt och borde vara rätt bra för lädret.
Intressant! Jag har begärt ut innehållsförteckning på Equipes smörja men varken tillverkare eller återförsäljare har velat svara vad produkten innehåller. Hade varit trevligt att veta exakt vad man geggar runt med sina händer i, ur allergisynpunkt. Luktar ljuvligt, smörjer bra, men upplever definitivt att lädret blir mörkare av produkten.

Min sadel ser fortfarande ny ut efter ett år! Har köpt en begagnad nu då den andra inte passade längre. Och tror den är mättad eller något. När jag smörjde den så blev det ett lager som aldrig torkade in. Hur fixar man det? Eller det går inte?
Skomakare brukar använda kemiskt ren bensin när de rengör (fina) skor från gammal skoputs. Kanske värt att pröva?

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 035
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka