Bra skor i halkan?

saddi

Trådstartare
Efter att jag två vintrar i rad lyckats ramla och slagit i samma nerv i ryggen som nu börjat ge riktigt jobbiga men så är jag trött på att slira omkring på hundpromenaderna. Använder just nu Uggs, visst de är varma men funkar inte när det är blött ute och inte är de bra i halka heller, snarare tvärtom. :p

Så är det någon som har tips om skor som funkar bra även när det är snorhalt? Ska bara ha dem på hundpromenader så utseendet är mindre viktigt. Har kollat på Icebug skor, min mamma har ett par som är kanon men ekonomin är inte den bästa i December så vill helst hitta ett par billigare eftesom jag behöver ett par nuuu! :D I värsta fall får jag vänta ett par veckor till men vågar ju knappt gå ut just nu! :o

Sv: Bra skor i halkan?

Trä på ett par broddar på dina vanliga skor? Väldigt enkelt sålänge man inte ska in i affärer och behöver tänka på att inte skada golv. Finns i mängder med varianter, vissa spänner du runt tån, andra runt hälen och så finns det dem som går över hela sulan :)

Jag säger också broddar! Har det när jag är ute och springer på vinterhalvåret och det är toppen :) så om utseendet är mindre viktigt så skulle jag köra på det.

Icebugs. Guds gåva till hundägare! Dock inte lika bra att köra i tex, eller att gå med i trapphus eller liknande. Men att ha på hundpromenader - underbara!

+ Kibani

Har testat tre olika sorters broddar man trär på skorna och ingen av dem har fungerat bra.. :(

Ja, Har ju provat min mammas Icebugs och de var perfekta att gå med på vintern. Kanske är värt att vänta tills pengarna ramlar in & hoppas att man överlever till dess.. :D

Om ingen vet några liknande som är billigare?

Vad är det du upplever inte fungerar? Jag har också testat ett antal olika, några som bara var brodd på hälen, några som helt enkelt inte satt kvar på skon på ett tillfredsställande vis utan ständigt halkade åt sidan och fick rättas till, ytterligare något par.. men nu använder jag ett par som sitter där de sitter och har dubbar både på framdelen av foten och på hälen. Så det är nog lite olika gällande modell och märke. Nu fick jag mina senaste i present, så jag är osäker på vad de kostade, men det är ju avgjort billigare än nya skor iaf ;)

Har testat två par till hälen de åker upp eller åt sidan hela tiden, lite störande att stanna hela tiden och fixa till dem. Har testat några som är över hela skon men de fungerade inte alls utan halkade nästan runt mer med dom.. De hade iofs inga "piggar" utan såg ut ungefär såhär

Vet du vart dina är köpta eller kan du visa en bild på några liknande om du hittar? :)

Jag har broddar när jag får med hunden. Sitter som berget under hela skon. E så inpassade att man knappt får på dom. Så dom sitter där dom sitter när dom e på plats.
Det är flera piggar både fram och bak. Kan gå på ren is med dom utan bekymmer. Ett måste för mig med pga trasig rygg som jag måste vara rädd om.

Icebugs! Jag har försökt klara mig utan men efter att ha hasat runt kvarteret igår med hundarna väljer jag nu att kapitulera och köpa ett par.
Maken har och de är överlägsna.

Här!

nordic-grip-extreme-walking.jpg

http://www.lagret.se/sport-fritid/traningsredskap/loparbroddar.html

Betydligt billigare än IceBugs och garanterat halkfritt.

Jag är sugen på Icebugs men kan inte riktigt bestämma mig för modell..
Funderar på Sorix. Någon som provat?

Den finns ju både med gummidubb och dynamisk ståldubb, för och nackdelar?

Jag funderar på att köpa skruvbrodd, de kostar billigare än nya skor och är smidigare än broddar. När det inte är halkigt längre är det bara att skruva ur och spara till nästa omgång halka :)

De som jag är sugen på hittar du om du googlar på "BestGrip 3000".

De där snörena såg ju inte speciellt effektiva ut nej. Jag har ett par typ sånna här från apoteket.

broddar.jpg

Sitter där dem ska på mina skor, får nästan inte på dem för de är så perfekt men det gäller kanske att se till att man verkligen får rätt storlek om de inte ska glida runt. Jag är dock sugen på att prova något som går under hela skon iår då om jag halkar med en del av foten så är det snarare tårna än hälarna, men de har räddat mig från att dratta på ändan ett flertal gånger ändå när hundskrället tyckte det var en bra ide att rycka till i kopplet.

Har du testat:
hbb_r_tt.jpg

Jag har icebugs men i brist på annat tycker jag dessa funkar okej, sitter där de ska. 150:- på löplabbet.

Jag har ett par Icebugs minns-inte-modellnamnet-just-nu med dynamisk dubb. Fördelen med dynamisk dubb är att när det är bar asfalt så kryper dubbarna in istället för att slitas (eller, de slits inte lika mycket). Jag tycker dessutom det är skönare med dubbar som ger med sig lite, men om det bara är för att jag är känslig eller för att jag gillar skor med tunn sula (och då kan broddar vara ett jäkla aber) låter jag vara osagt.

Dra på dubbar! Kostar kring 150-170 kr beroende på modell och innebär att du kan använda vilka skor du vill, när du vill. Jag är för snål för att köpa dubbade löpskor och kör enbart på dra på dubbar, fungerar klockers! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka