Bra sele på promenader

Winni

Trådstartare
Är det någon som vet något bra sele för promenader? Han har ett Hurrta selet nu som passar jättebra men jag tycker inte den känns säker längre eftersom han kan vända sig, backa och sno omkring ibland vid vissa hundmöten. Det är inte så ofta, men när det händer så sker det blixtsnabbt och jag får en känsla av att han kan komma lös. Så nu blir det oftast halsband.

Men han behöver inte ett sånt där sele för att han drar, för det gör han inte. Kommer inte ihåg vad den heter som han har nu, men när jag googlar finns det någon som heter Lifeguard som ser likadan ut fast min är vadderad. Men det finns en som heter Lifeguard Y-sele och en som heter Outdoores Y-sele, vad är skillnaden och kan den modellen sitta säkrare? Är det någon som har den och kan berätta hur den verkar funka? Eller annat sele som kan sitta bra och vara säkert?

Sv: Bra sele på promenader

Jag har också en hund som är expert på att backa ur selar. Denna lyckas hon dock inte med! ;) (Den där VIP-grejen är av kardborre, så man behöver inte ha ord utan det går att sätta dit vanlig reflex bara)

P14701_vb.jpg

Dock är infästningen till själva koppelringen sjukt dålig (är kort och sitter endast i en söm) så den bör man byta ut om man köper selen! Min lossnade vid ett hundmöte... Det var dock lätt att åtgärda så att den nu sitter bra.

Hej
Jag har Lifeguard Y-sele till mina och är väldigt nöjd med den. Sitter bra och hundarna kan inte ta sig ut dem så lätt. eller alls.

Hej
Jag har Lifeguard Y-sele till mina och är väldigt nöjd med den. Sitter bra och hundarna kan inte ta sig ut dem så lätt. eller alls.

Den låter riktigt bra. Kanske ska köra på den då.

Men är passformen bra annars? Den modellen jag har nu tycker jag är lite kort i bogen så att remmen runt bröstkorgen kommer lite för nära frambenet. Det blir inte något skav, men den ligger nära tycker jag.

domesticus modellen är supertuff, men är den inte väldigt varm? Och fästet som man sätter kopplet i verkar urdålig :eek:

Jag har såna här selar från Jecka:
6519434_orig.jpg

Har hunden smal midja så är den garanterat rymningssäker så länge den sitter korrekt.

Det där verkar vara ett jättebra sele :)

Men så smal om midjan är han inte direkt ;) men det kanske funkar bra ändå. Tycker det verkar genomtänkt att man kan sätta kopplet på 2 olika ställen.

Men vad heter selet och var har du köpt den?

Jag har en Hurtta D-sele/bröstsele och en Hurtta Y-sele. Skillnaden enligt mig är rörelsefriheten för hunden samt att Y-selen är svårare att få på och få av då ena frambenet måste träs igenom.
Så en Y-sele kanske kan passa din hund? Vet många hundar som rymmer i D-sele/bröstsele, min hund är inte en av rymlingarna men Y-selen borde vara svår att rymma från. Jag märker ingen skillnad på min hund när hon har de olika selarna på sig.
Har den neonrosa Lifeguard Y-selen och en svart D-sele/bröstsele med brun fodring och röd text. Är nöjd med båda!

Varför inte bara använda halsband?
Om du av någon anledning vill använda sele (och inte hittar någon rymningssäker som passar) så är ett tips annars att ha på halsbandet ändå och ta en länk mellan sele och halsband. Lätt med bara en kort bit rep el liknande och två karbinhakar i vardera ände. Vet endel som gör så när de kör drag med lite ystra saker som kan råka krypa ur selen.

Senast ändrad:

Jag har en Hurtta D-sele/bröstsele och en Hurtta Y-sele. Skillnaden enligt mig är rörelsefriheten för hunden samt att Y-selen är svårare att få på och få av då ena frambenet måste träs igenom.
Så en Y-sele kanske kan passa din hund? Vet många hundar som rymmer i D-sele/bröstsele, min hund är inte en av rymlingarna men Y-selen borde vara svår att rymma från. Jag märker ingen skillnad på min hund när hon har de olika selarna på sig.
Har den neonrosa Lifeguard Y-selen och en svart D-sele/bröstsele med brun fodring och röd text. Är nöjd med båda!

Nu var det så pass länge sedan jag köpte Hurtta selet som han har, men jag har för mig att han provade Y-selet och att den inte satt så bra. Kommer banne mig inte riktigt ihåg :crazy: Annars verkar ju den helt klart säkrare en D-selet han har.

Varför inte bara använda halsband?
Om du av någon anledning vill använda sele (och inte hittar någon rymningssäker som passar) så är ett tips annars att ha på halsbandet ändå och ta en länk mellan sele och halsband. Lätt med bara en kort bit rep el liknande och två karbinhakar i vardera ände. Vet endel som gör så när de kör drag med lite ystra saker som kan råka krypa ur selen.

Smart :idea: Så kan jag ju också göra, om jag inte hittar ett som passar honom bra. Eller till jag hittar ett som jag vill ha ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 347
Senast: LECH
·
Övr. Hund Sambons födelsedag närmar sig och jag vet att han vill testa en annan sorts sele än den han använder idag. Idag har han en...
2
Svar
26
· Visningar
3 199
Senast: leia
·
Övr. Hund Jag behöver lite tips på vilken sele vi ska införskaffa då hon växt ur sin Y-sele. Vi är inte riktigt nöjda med Y-selen då den rör på...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: iNHALE
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka