Bra, sämre och sämst produkter till barn

Mynta2

Trådstartare
Är det någon som vet om denna lista fortfarande är aktuell ?
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/barnhalsa/article232846.ab

Den är ju från 2004, men saker och ting brukar ju inte ändra sig nämvärt på endast 4 år. Och jag förstod att Inotyol salvan inte var guds gåva till barnstjärtar ;)...sämre salva har jag då aldrig använt. Gjorde mer skada än nytta, tur man kastade den då, och det var innan jag läst denna lista.

Och inte går man fri från skit när det gäller våtservetter heller. En test jag läste av 14 våtservetter så blev endast Coop X-tras våtservetter godkänd, för den innehöll BARA 2 av 16 kemikalier...:crazy:

Samtliga 16, innehöll allergiframkallande och/eller hälsovådliga ämnen. Värst var Natusan perfume free, Natusan skin caring och Aco våtservetter, som innehöll sju av sexton undersökta kemikalier. :eek:
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Därför använder vi inte våtservetter alls här hemma, utan tygtvättlappar som vi blöter i varmt vatten. Jag är hysteriskt rädd för kemikalier:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Jg funderar med på att skaffa vanliga sådana. Och slopa ALLA Natusans produkter. Byta tvättmedel funderar jag på med.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Ja, vi använder inte Natusan heller och tvättmedel har jag letat mig fram till ett bra med. Tvättex säljer per telefon, och de levererar i storpack, men det är oerhört bra, drygt och är toppen för både miljö och barnrumpor!

Och nu har jag plockat bort hans schampo som fanns med på SÄMSTAlistan....... Gah, det hade jag inte kollat alls.....
 
Senast ändrad:
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Det blev den som det står Natural eller något sådant på istället! Hoppas på att få bukt med hudproblemen för Loke nu.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Nja den behöver uppdateras tycker jag! ACO´s barnolja finns numer i helt vegetabilisk form, inga mineralojor. Liberos bjöjservetter tillhör de med minst tillsatser numer.

Natusan och barnängen kör väll uteslutande medn mineraloljor!
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Gp gjorde en ny test 2007, där framkom att samma märken som undersöktes då, innehåller sammanlagt cirka 75 olika kemikalier, vilket är ungefär lika många som 2005. 28 av kemikalierna är nya. 11 misstänks kunna orsaka allergi eller har klassats som hälsofarliga.

Så Natusan går inte fri.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Vad ska man använda till en röd rumpa?

Mycket luft, tvätta med pappers/frotte servetter i ljumettvatten och ev lite olja om det sitter hårt. Potatismjöl istället för babypuder. Ev byta blöjsort.
Inte dra åt blöjan så hårt så det finns en liten glipa för luft.

Jag tror de blir röda av att blöjorna är för bra och täta så huden inte luftas ordentligt.
Rasmus blir jätteröd av pampers, men libero går bra. Huggies gillar jag oxå, man får byta oftare men de känns mkt tunnare och luftiga.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Jag tror att han blir röd för att han bajsar HELA tiden just nu. Jag byter ju alltid direkt på honom och jag byter varje gång jag går upp på natten. Våtservetter har vi aldrig använt. Det känns som att en skyddande kräm vore bra...
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Vi använder vaselin på lilla rumpan här hemma, som skydd är den bra. När det blivit rött har vi använt Inotyol, men den slängde jag igår..... Så nu vet jag inte riktigt, det blir kanske Helosan.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

*kl*

Vi undviker det mesta i baby- och barnprodukter här hemma. Har raps- eller olivolja i badvattnet och använder aldrig våtservetter.

Sedan får dottern vara mycket utan blöja.
Har haft väldigt lite problem med röd rumpa. Vi har en liten tub zinksalva som knappt är använd.

Schampo behövs inte, för hon har ju ändå knappt något hår ännu. :D

Alla små flaskor och tuber man får i reklamutskick brukar jag använda själv. :)

Vad jag försökt hitta länge är ett bra, allergivänligt tvättmedel.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Tvättex!

syrrans båda barn, framörallt tjejen tål nästan ingenting i tvättmedelsväg, men deras tvättmedel, och sköljmedel med för den delen, är helt okej för henne. Sedan de började med det så har hon inte en enda röd prick på kroppen. Dessutom är det otroligt drygt och väldigt effektivt.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Fast jag har haft tvättex, och tyckte inte alls att det blev rent av det? Billigt och drygt var det dock.
Numera har vi Via sensitive. (Inte därför jag kallar mig för via dock!:D
Det är Aldes initialer: Victoria Inez Alde)

Sköljmedel använder jag inte alls.

Både jag och barnen smörjer oss med raps/ olivolja.

Jag och Alde tvättar håret med balsam, enligt No Poo metoden. Dock finns det lite parfym i det balsamet vi använder oss av, så jag ska försöka få tag på ett parfymfritt som funkar. Annars får jag väl ge mig på att koka själv.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Jag fick min stalljacka ren med det, den var nog ren senast 2001 eller så.....:D!



Sköljmedel håller jag på att avveckla med, använder lite ättika istället.
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

Vad bra. Det kan ju vara beroende på hårt/mjukt vatten och så kanske?
 
Sv: Bra, sämre och sämst produkter till barn

JÄTTEBRA att ni inte använder en massa skit :). Men en fråga: Hur mycket olja använder ni i badvattnet ??

Jag vill verkligen LÄRA om allt elände som finns i barnprodukter. Varför får ALLTID de som gör produkter friskriva sig ? Menas: så fort någon anmärker så slår dom i från sig och inget händer. Jag snackade med min kompis i kväll, hon är gravid, vi kom överrens om att: Konsumentmakt finns...men UTNYTTJAS INTE. Varför då ? Pga av slentrian eller att man inte vill lära ? Lära är jobbigt just för stunden, men sen går det av bara farten.

Det jag undrar är: När ska folk börja använda sin hjärna och ifrågasätta ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp