Sv: Bra ridning vs dalig ridning.
Jag säger som flera andra. Jag förstår inte riktigt nog inte riktigt diskussionen här... Att bara lägga in två filmer i två vitt skilda ridstilar och säga dålig vs bra ridning. Det skapar ingen engagerad diskussion, skulle du vilja förklara vad du vill ha ut av tråden?
Film 1: Om man är på en tävlingsbana och utrustningen går sönder. Hur ska man få stopp på en panikslagen häst då, utan att riskera kringvarande människor, såsom funktionärer och/eller publik. Hur hade du själv gjort? Kastat dig av i vattengraven och hoppats att hästen skulle springa sig trött och stanna av sig själv, eller?
Och
Film 2: Vad är så god ridning, med att galoppera iväg som skjuten ur en kanon luta sig framåt, benen rakt ut, sätta den på bakhaserna, för att få stopp kasta lasso och fälla en stackars ensam kalv på en stor arena och sno rep om klövarna för att den ska ligga stilla tills den blir lössläppt igen.
Den ena filmen är ett par minuter lång, under en tävling och den andra filmen är några sekunder under ett showinslag. Hur ska man kunna jämföra god ridning på den tiden?
Sorry, men jag förstår nog inte.
Jag anser i så fall att ska man välja, så tycker jag att Film 1, visar på mer god ridning överlag. Eftersom det är en i övrigt kontrollerad ritt, med en ryttare som reglerar tempot, ser vägen hon ska rida, visar hästen hindren i god tid och har en trevlig, positiv och genomriden häst, även om jag tycker att man ibland bör fundera på vilken galopp man ska ha mellan hindren om man ska åt höger, respektive vänster. Men på en så stor derbybana, med långt mellan hindren och rejäla avstånd, spelar det oftast mindre roll.
Jag kallar det inte god ridning, bara för att man kan rida sin häst utan huvudlag och/eller sadel. Utan det krävs mer för att kallas god ridning.
Ska man jämföra, bör man lägga in två "westernshowsfilmer" bredvid varandra för att jämföra, två "dressyrtävlingsfilmer" bredvid varandra för att jämföra, två "hopptävlingsfilmer" bredvid varandra för att jämföra osv... Det här är ju som att jämföra äpplen och päron.
Mvh
IngelaH