Bra ridning vs dalig ridning.

Sv: Bra ridning vs dalig ridning.

Min första tanke var att det kanske inte är så snällt att peka ut någon hur som helst, och alla har rätt att vara nybörjare o lära sig, bli bättre. Men efter o ha kollat, så med tanke på omständigheterna film 1 förstår jag verkligen vad du menar. Tyvärr.

Båda e ju helt hemska! Nummer två... Så är jag av den starka åsikten att det är djurplågeri att tortera kalvar på det viset...

Det ligger fruktansvärt mycket arbete bakom sådant arbete. Först och främst ska man ha sådan koll att den följer dig till hundra procent, du skall inte behöva tänka vart hästen går-han skall vara dina ben snarare. Rida med enbart halsring är inte alls så enkelt som det ser ut på alla hästar. Sedan har du många möjligheter, men för att utbilda en färdig "kohäst" behövs ännu mera. Hästen står kvar när han sitter av, utan att ens behöva be om det. Han vet sin uppgift (att över huvud taget ge hästen en sådan är rätt ovanligt idag..)

Sedan kan även jag undra ifall spin, slidestop o dyl är särskilt nyttigt för hästen men efter det arbete man valt att utföra är det dock något som krävs.

På vilket sätt anser ni film nr2 vara hemsk ridning?

(Vad de använder sin häst till är inget som berör mig. Deras beslut o har inte särskilt mycket med själva frågan god vs dålig ridning att göra.)

Det är ren och skär lydnad. Inte ridning.

Det är inte svårt att rida med halsrem om man har en välskolad häst. Jag testade för några år sedan på min dressyrponny.
Hon gjorde det mesta med halsring utan att vi ens övat på det, med en westernhäst är det troligen enklare då den redan
skall vara så pass lydig att den lyssnar på sätet och enbart rids på långa tyglar.

Absolut, men det krävs mycket arbete bakom en välskolad häst.

Vad anser du vara ridning då?

Får återkomma. Men att tvärnita sin häst för att slänga sig av den kallar inte jag bra ridning.

Men snälla! Har du funderat på Varför han gör det?

vad är det som är så hemskt med film 1 ? tränset går ju sönder. vad hadde du själv gjort i samma situation ?

hur mkt ridning är det i film 2 ? noll, ren lydnad/uppvisning. vägen dit är inte alltid så snäll för hästen. (eller kalven)

vad vill du ha ut av denna tråden ? hur tänkte du när du tar 2 helt olika grenar/ridstilar och jämför dom ?

Vad som är så hemskt med film ett? :crazy: Det är inte tränset som går sönder, det är hjälptygeln. Är det inte förbannat dålig utbildning av häst och ryttare och vansinnigt dålig ridning att behöva våldssåga en häst i munnen bara för att martingalen går sönder? Jag skulle vilja veta hur många tiotals kilo tryck hästen får i mungipan varje gång hon rycker...

Jag säger som flera andra. Jag förstår inte riktigt nog inte riktigt diskussionen här... Att bara lägga in två filmer i två vitt skilda ridstilar och säga dålig vs bra ridning. Det skapar ingen engagerad diskussion, skulle du vilja förklara vad du vill ha ut av tråden?

Film 1: Om man är på en tävlingsbana och utrustningen går sönder. Hur ska man få stopp på en panikslagen häst då, utan att riskera kringvarande människor, såsom funktionärer och/eller publik. Hur hade du själv gjort? Kastat dig av i vattengraven och hoppats att hästen skulle springa sig trött och stanna av sig själv, eller?

Och

Film 2: Vad är så god ridning, med att galoppera iväg som skjuten ur en kanon luta sig framåt, benen rakt ut, sätta den på bakhaserna, för att få stopp kasta lasso och fälla en stackars ensam kalv på en stor arena och sno rep om klövarna för att den ska ligga stilla tills den blir lössläppt igen.

Den ena filmen är ett par minuter lång, under en tävling och den andra filmen är några sekunder under ett showinslag. Hur ska man kunna jämföra god ridning på den tiden?

Sorry, men jag förstår nog inte.

Jag anser i så fall att ska man välja, så tycker jag att Film 1, visar på mer god ridning överlag. Eftersom det är en i övrigt kontrollerad ritt, med en ryttare som reglerar tempot, ser vägen hon ska rida, visar hästen hindren i god tid och har en trevlig, positiv och genomriden häst, även om jag tycker att man ibland bör fundera på vilken galopp man ska ha mellan hindren om man ska åt höger, respektive vänster. Men på en så stor derbybana, med långt mellan hindren och rejäla avstånd, spelar det oftast mindre roll.

Jag kallar det inte god ridning, bara för att man kan rida sin häst utan huvudlag och/eller sadel. Utan det krävs mer för att kallas god ridning.

Ska man jämföra, bör man lägga in två "westernshowsfilmer" bredvid varandra för att jämföra, två "dressyrtävlingsfilmer" bredvid varandra för att jämföra, två "hopptävlingsfilmer" bredvid varandra för att jämföra osv... Det här är ju som att jämföra äpplen och päron.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

nej det är tygeln som går av, hon har alltså bara vänstra tygeln kvar, det som ser ut som tygel är sidostycket efter att hon dragit bak nackstycket..

tyckte att hon drog väldigt mycket i tyglarna istället för att samla hästen, borde ha haft ett annat bett på den hästen från början..

Edit: såg en film där hon vinner hickstead med samma häst, fast då med pessoabett (ser dte ut som, dålig kvalitet på filmen) ser helt annorlunda ut..

märkte också att de nämnde att hon ramlat dagen före incidnten med tygeln, hon kan ha varit nervös och hästen kan ha varit extra hispig...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Problemet med första hästen är ju att den sticker ifrån henne (och det gör den långt innan tygeln går av).

Varken häst eller ryttare ser ut att vara mogna för den banan. I alla fall inte ryttaren, för det ser mest ut som hästens förtjänst att de över huvud taget tar sig runt banan så pass bra som de gör.
Ekipaget ser vingligt och obalanserat ut redan innan hindren tycker jag, för att inte tala om ryttaren över dem. Jag saknar takt, balans och samspel. Ryttaren hjälper inte hästen nämnvärt och verkar inte ha en aning om vikthjälper och att man kan få stopp på en häst genom att rida in på en volt. (Vilket bör fungera med bara en tygel + övriga hjälper.)

Cowboyartisten hinner man inte se så mycket av. Han gör inte så mycket med sin häst, mer än att med stora yviga rörlser skänkla den in i den lilla boxen. Sen har han ingen koll på den i boxen då hästen steppar omkring lite som den vill.
Så det är svårt att uttala sig om han rider bra eller inte. Inbillar mig att han inte skulle klara att ta sig runt en hoppbana på något vackert sätt han heller.

/V

Varken häst eller ryttare ser ut att vara mogna för den banan. I alla fall inte ryttaren, för det ser mest ut som hästens förtjänst att de över huvud taget tar sig runt banan så pass bra som de gör.
Ekipaget ser vingligt och obalanserat ut redan innan hindren tycker jag, för att inte tala om ryttaren över dem. Jag saknar takt, balans och samspel. Ryttaren hjälper inte hästen nämnvärt och verkar inte ha en aning om vikthjälper och att man kan få stopp på en häst genom att rida in på en volt. (Vilket bör fungera med bara en tygel + övriga hjälper.)

Cowboyartisten hinner man inte se så mycket av. Han gör inte så mycket med sin häst, mer än att med stora yviga rörlser skänkla den in i den lilla boxen. Sen har han ingen koll på den i boxen då hästen steppar omkring lite som den vill.
Så det är svårt att uttala sig om han rider bra eller inte. Inbillar mig att han inte skulle klara att ta sig runt en hoppbana på något vackert sätt han heller.

/V
Den ryttaren vann samma tävling med samma häst 2 år tidigare.. så hon var nog redo.. men mildare bett samt en fallolycka dagen före gjorde nog skillnad..

men jag håller med en del, det bör vara stilpoäng på ritterna.. En skenande häst som förvisso tar sig över alla hinder felfritt på bra tid ska inte vinna.. det ska vara en väl genomförd ritt som vinner..

Senast ändrad av en moderator:

det är tyglen som går sönder. det är en del av tränset.
ingen hjälptygel går sönder !

Ok, fallolyckan kan förklara att ridningen blev lite risig om hon hade ont. Jag har inte sett henne rida tidigare tror jag, men hoppas att det ser bättre ut i vanliga fall på den typen av bana.

/V

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka