Bra ridhandbok

Monkie

Trådstartare
Önskar lite tips på bra ridböcker att köpa. Kikat på" Från tävlingstravare till ridhäst" och "Hästens grundarbete".

Nuvarande nivå: Jag kan rida i alla gångarter, tempoväxlingar, flytta lite för skänkel, halvhalter. Jag kan på utbildade hästar få till skänkelvikning, bak- och framdelsvändning, rida i alla gångarter på volt och de vanligaste ridvägar, samla hästen något och har en relativt bra sits. Jag har koll på enkla begrepp såsom inner, ytter, halvhalt och ungefär där slutar mina kunskaper. ☺

Jag återkommer då och då till Ridhandboken som SvRF ger ut. Finns i två delar. Bra grundmaterial :)

Min stora inspirationskälla när det gäller bok är ju annars Dressyr med Kyra :love:

Spänst och Harmoni i ryttarens sits! Inriktad på sits och lite nördig, men jättebra! Som andra har nämnt Kyras bok, men även Jens Fredricssons unghästbok är bra, även om den är inriktad mot unghäst har man mycket nytta av den. Jag älskar ridböcker och samlar på dom!

Jag rider inte Akademiskt och tycker inte den läran är min kopp te.
Men jag måste ändå slå ett slag för Boken Akademisk Ridkonst av Bent Branderup.
Det är en jävligt bra bok faktiskt. Den är lättfattad och mycket pedagogisk. Mycket väl paketerad kunskap för folk på olika nivå.
Mkt bra bok att börja med.

Jag rider inte Akademiskt och tycker inte den läran är min kopp te.
Men jag måste ändå slå ett slag för Boken Akademisk Ridkonst av Bent Branderup.
Det är en jävligt bra bok faktiskt. Den är lättfattad och mycket pedagogisk. Mycket väl paketerad kunskap för folk på olika nivå.
Mkt bra bok att börja med.
Blir det inte rörigt för mig som inte kan dressyrgrunderna särskilt bra? Tillexempel TROR jag att man rider hästen mer med ytrerhjälperna och siktar på en annan form jämfört med "vanlig dressyr"?

Blir det inte rörigt för mig som inte kan dressyrgrunderna särskilt bra? Tillexempel TROR jag att man rider hästen mer med ytrerhjälperna och siktar på en annan form jämfört med "vanlig dressyr"?

Den förklarar mer om hur hästen funkar och varför än går in på ridstilar.
Så den är bra för alla. Och på alla nivåer. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 202
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama