Bra regnjacka?

Taxilock

Trådstartare
Jag är ute efter en bra regnjacka men jag kan ingenting om sånt här! Köpte mig en gore-tex jacka (Haglöfs Rival Q) och tänkte att det måste ju stå emot regn bra men efter lite googlande och vad andra säger har jag blivit osäker.

Någon som har erfarenhet? Är det en bra regnjacka eller är det bättre att lägga mina pengar på en regelrätt regnjacka? Det jag gillar med Haglöfs jackan är att det är en skaljacka.
 
Sv: Bra regnjacka?

IGore tex är väl det mest vattentäta som finns om du också vill att plagget ska andas. Du kan ju köpa nåt helt i plast men då blir man ju sjöblöt så fort man rör sig eftersom det inte andas.

Jag köpte just ett ställ med vattenpelare 20 000 mm. Det kommer inte regna igenom i första taget kan man lätt säga. Gore tex mäter inte ens i vattenpelare för det är så sjukt vattentätt men kan väl motsvara typ 50 000 eller så. Galet mycket alltså! Jag säger : bra köp!
 
Sv: Bra regnjacka?

Åh vad skönt att höra! Förstår ju att det aldrig blir som ett galonställ men det andas ju inte alls istället.

Blev så osäker när någon av mina vänner började prata om att deras gore-tex läckte in efter 1 timme.. Men det kan ju vara en sliten eller defekt jacka!
 
Sv: Bra regnjacka?

GoreTex ska man kolla upp att det är fritt från PFOA och PFOS, två riktigt farliga ämnen som används i de flesta GoreTex-tyger.. dessa ämnen tar sig in genom huden och lagras i kroppen. Se SVT2 kl 20, Uppdrag granskning, ikväll på hur mycket ett nyfött barn har i sig. Man blir mörkrädd. Det finns lika bra plagg som inte har de miljögifterna. En vanlig person märker ingen som helst skillnad på en vattenpelare på 50 000 och en på 20 000!! Det är endast skillnader som synd i labb när man testar tygerna men ger inget som helst i praktiken.

Jag rekommenderar Klättermusens jackor, de har alltid varit PFOS-fria eftersom deras grundare är en föregångare.. erkänt bra friluftsmärke och inga "skitkläder" alltså.
 
Sv: Bra regnjacka?

Blev så osäker när någon av mina vänner började prata om att deras gore-tex läckte in efter 1 timme.. Men det kan ju vara en sliten eller defekt jacka!


Förstår man inte mekanismerna bakom ett vattentätt membran kan man tro att de läcker in.. men det kan i själva verket vara personens egna kondens. Typ som folk med skaljackor som varit ute och åkt skidor, kommer in i fjällstugan och hänger av sin jacka på stolsryggen.. och när de kommer ut igen i kylan blir de blöta och tror deras jacka är sönder. Jisses :banghead:
 
Sv: Bra regnjacka?

Det är en jäkligt bra punkt. Något jag helt klart inte är tillräckligt insatt i.

Är det goretex som använder dessa ämnen eller finns det även i andra regntäta kläder?
 
Sv: Bra regnjacka?

Det är framförallt GoreTex men även andra. Man ska leta efter PFOS/PFOA-free märkning. Haglöft har faktiskt en kollektion som inte är indränkta i PFOS, och de har ändå vattenpelare på 20 000. Så det borde inte vara så svårt att byta ut resten av kläderna tycker jag ;) I EU är ämnena ändå förbjudna sedan 2008...
 
Sv: Bra regnjacka?

Mailade faktiskt Haglöfs och frågade om de vara fria från PFOA och PFOS. Fick svar att jackan jag har köpt är Bluesignad och borde vara fri från dessa ämnen. Men den jag fick kontakt med skulle höra sig för och ge mig ett säkert svar så snart hen kunde.

Tyvärr är Klättermusen utanför min budget då jag inte hittat en enda jacka från dem för under 2000kr.
 
Sv: Bra regnjacka?

Tror inte Haglöfs Rival är fri från PFOS/PFOA. Hade den varit det hade de vetat det direkt och gärna skrivit det i beskrivningen, det är sådant man gärna "skryter" om. Men det finns ungefär motsvarande i samma prisklass från Haglöfs som är det. Den här t ex.

Nej Klättermusen är snäppet högre i pris. Men man får ju inte i sig extra kemikalier heller, det är kanske värt att betala för ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra regnjacka?

Har läst på lite nu och BlueSign "ska" vara fritt. Men ett test som Greenpeace gjorde ("Chemistry for any weather - Greenpeace tests outdoor clothes for perfluorinated toxins") hittades PFOAS/PFOA även i BlueSign-kläder. Jackan du har är DWR-impregnerad och har dessutom GoreTex i sig, och det är den impregneringen och de materialen som typiskt sett innehåller dessa ämnen.


Så tyvärr verkar inte BlueSign vara någon garanti utan det är nog produktion helt utan dessa gifter man får leta efter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 673
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
2 060
Senast: cherie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Kläder & Bli fin Jag åker till England i 5 månader i April och kommer jobba en del utomhus så är på jakt efter en riktigt bra regnjacka eftetsom det...
Svar
11
· Visningar
1 280
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp