bra raser för allergiska?

B

Buppisen

Jag och sambon vill ha hund. Dock finns ett litet hinder. Jag har tidigare varit allergisk och är fortfarande känslig mot strävhåriga hundar, oavsett om pälsen är lång el. kort. Mina föräldrar har emellertid en golden/lapphundskorsning med MASSOR av päls som jag kan gosa med hur mycket som helst utan problem. Vi var och såg på valpar igår (golden) och jag petade mig sjäv medvetet i ögonen flera gånger som test, men kände ingenting.

Vi gillar hundar som är lite rejälare, golden är väl egentligen favoriten, men vilka andra raser i golden-storlek finns det som är mjukare i pälsen och som allergiker ofta tål? Pudlar har vi hört är okej, men vi är väl inte SÅ förtjusta i rasens utseende även om temperamentet är underbart! (vi vill absolut inte ha någon liten knähund) Den bnör också vara en bra första hund.

Tacksam för er hjälp!

Sv: bra raser för allergiska?

försök hitta en ras ni tycker skulle passa er, och åk ut till uppfödare och testa om du klarar av dem.

man behöver ju inte lejonklippa pudlar.. jag har en pudel, stadig typ, tufft klippt, iofs så liten att han är knähund men man kan ju välja en mellanpudel eller kungspudel..

jag rekommenderar pudlat starkt!

min :love:

allså skulle jag själv få välja skulle en pudel vara helt okej, men där blir det stopp för min karl... Jag har försökt visa lite "Normalklippta" pudlar, men det är svårt att hitta. På kennlarnas hemsidor är de ju tyvärr så överstajlade. Du kanske har fler foton att visa?:idea:

En av de bästa knepen för att bli MER allergisk är just att peta på slemhinnorna utan att tvätta händerna först. Det sa min astmaläkare på lasarettet.

Vi hade hamstrar ett tag, och det var en av hennes strängaste förhållningsorder. Inget petande, tvätta händerna direkt när jag tagit i dem eller buren! Vet inte om det är lite rabiat tänkande, men tänk OM det stämmer...?

*bara ett tips* :D

jo det förstår jag också.... Men samtidigt måste man ju testa om det funkar, dvs hur pass allergisk jag är...bara EN gång.. :) Har jag varit nära t.ex en katt så kan jag inte röra mig själv i ansiktet utan att få gnugga sönder ögonen... Skulle ALDRIG frivilligt peta mig i ögonen där... nej huuu!...

Ska förresten och se på fler valpar idag! *ROLIGT! :) * Bara Golden... Någon som har nåt annat tips på medelstora, pigga och lekfulla hundar med mjuk päls?

precis det vi gör! :) Kanske det är det bästa.... Det ultimata had eju varit att få låna en hund i två veckor av den rasen för att testa...

allså skulle jag själv få välja skulle en pudel vara helt okej, men där blir det stopp för min karl...

Har han så taskig manlighet att det räcker med en pudel för att nollställa den :D

Mitt x hade alltid haft stora håriga hundar med alldeles för mkt energi för hans intresse och kunnande.
Schäfer, Vorsteh och liknande.

Jag ville inte ha hund övht men det ville han så då kompromissade jag.
Jag gick med på en terrier.
Han var skitsur.
Terrier var små töntiga bjäbbiga råttor.
Jag sa att de blir vad man gör dem till, take it or leave it.
Det blev en JR terrier, väldresserad och den skulle aldrig komma på iden att bjäbba.
Xet behöll vovven i separationen och nu vill han ha en hund till, en JR terrier.

Pudlar må ha kärringstämpel men det är vettiga, vänliga och lätta hundar.
De fungerar bra som allergihundar.
Ta en av mellanstorlek!

En annan ras som brukar fungera bra för allergiker är kinesisk nakenhund, med eller utan hår.

jag är inte insatt i allergivänliga hundar, eftersom vi inte har en enda allergiker i släkten. :) dock har jag hört att bichon frisé ska vara lämpliga.

engelsk springer spaniel såklart :) *partisk*

kolla på mexikansk nakenhund? kolla på vovve.net under galleri och så kanske du hittar nåt att läsa på om? :)

Jag håller på pudel, vi har en kungs här i byn som är kortklippt med bara en lite längre "mössa", han är jättefin, inte ens min karl tycker att den är ful (även om han inte säger det rakt ut):angel:

Jag, (numera mina föräldar) har pumi, funkar på alla allergiker vi känner + mamma med allergi och astma.
Skulle dock inte rekomendera den som första hund (kan självklart funka toppen), men tycker pudeln är "enklare".

Och pumin är ju också en krullis....:) (och skällis) :idea:

allså skulle jag själv få välja skulle en pudel vara helt okej, men där blir det stopp för min karl... Jag har försökt visa lite "Normalklippta" pudlar, men det är svårt att hitta. På kennlarnas hemsidor är de ju tyvärr så överstajlade. Du kanske har fler foton att visa?:idea:
ohh ja, kolla på http://beastiebabe.pixbox.se så har jag ett album med bilder på mitt lurvtroll.. :idea:

Som nån skrev så går dte inte att säga vilka raser du tål. Du får åka till uppfödare/ägare av raser du tycker är intressanta, klappa och peta dig i ögonen direkt. Kanske sitta bredvid en hund som flämtar och helst bli slickad på av den.

Min mor är allergisk. Hon tål absolut inte pudlar. Däremot min systers Shibor går bra, men dom får inte slicka på henne och hon måste tvätta händerna innan hon kliar sig i ögonen. Annars kan dom sova i sängen med henne och allt.
Det finns inga raser som är allergivänliga, det beror helt på vad man reagerar på, vilket kan vara en himla massa olika grejer på hunden.

Det är så olika vad olika överkänskliga människor tål och inte tål. Själv är jag känslig mot långhåriga hundar. Kan träffa dom och klappa dom osv. Men skulle inte kunna äga en. Mina allergitester visar inte allergi mot djur men jag känner av dom direkt. Min fd sambo hade en långhårig schäfer den kunde vi inte ha kvar. Själv tål jag korthåriga hundar utan underull. Har haft greyhounde i 14 år utan problem. :love:

Min sambo har astma och är allergisk mot pälsdjur. vi har en dvärgpinscher. visserligen en liten knähund=) Men det finns ju (mellan)Pinscher =)

Jag har hört att Bichon Frisé ska vara "snälla" hundar för allergiker. De är iofs små "bjäbbhundar" men är man allergisk så kan man ju inte välja och vraka bland raserna.

Hej!
Min sambo är allergisk och några av mina kompisar och hans mamma.
bichon frisé är nog ett säkert kort. Vi skaffade i söndags en dvärgpinscher han kände av honom pyttelite och 2 av kompisarna oxå men inte i större mängd. Vi ska prova med hans mamma ikväll men det bästa är ju att leka med många hundar och sedan klia sig i ansiktet eller ngt liknande. jag har själv astma men jag känner inte något.
Lycka till

Hej!

Jag rekomenderar Yorkshiriterrier starkt :idea:... Det är många hundallergiker... dom fäller inte... Och det är många allergiker som säger att dom klarar av dem..... Och dom är helt underbara som hundar.. liksom de flesta terrier så är dom som stora hundar i en liten förpackning... hehe..
Hoppas att du hittar den bästa hunden, för din familj...

Mvh Carro

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 202
Senast: boccia
·
Övr. Hund Hur har man fått fram en hund utan päls tillexempel? Finns det sådan i naturen verkligen? Jag menar pälsen skyddar ju från sol...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna