Bra övningar för stel häst??

Billsy

Trådstartare
Hej min häst är väldigt stel eller tungriden(svårt att förklara) speciellt i det ena varvet och i galopperna. Så om någon vet någon bra övning som mjukar upp eller något så :)
 
Sv: Bra övningar för stel häst??

lösgörande övningar och mycket volter serpentiner, ställa igenom i alla svängar och stretcha lite extra.
8 volt, öppna, sluta.

galoppen kan förbättras med galoppbommar, galopp fattningar, tempo växlingar osv.
 
Sv: Bra övningar för stel häst??

Svårt att säga utan att närmare se vad problemet är, men håller med ovanstående. OM det är på banan - hur fungerar det ute - vissa hästar blir ju lite "less" på banan. Då kan man få utnyttja terrängen för att få till bjudningen - alternativt träna de moment som kräver lite mer framåtbjudning ute. Exempelvis: Så explosiva galoppfattningar som min travtant kan få till i (specifik) uppförsbacke utomhus når vi inte på ridbanan - men de har även förbättrats där sedan vi började träna på detta sätt.
 
Sv: Bra övningar för stel häst??

Tyvärr springer han bara iväg ute och bockar som en liten galning:/
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp