Bra och bekväma boots att rida i

Poison-heart

Trådstartare
Tänkte köpa mina första westernboots. Någon som kan ge lite bra tips på bra märken? Vad är bäst, högt elller lågt skaft? Jag ska endast ha dom till träning.
Och vad bör man tänka på rent storleksmässigt?

Sv: Bra och bekväma boots att rida i

Tänkte köpa mina första westernboots. Någon som kan ge lite bra tips på bra märken? Vad är bäst, högt elller lågt skaft? Jag ska endast ha dom till träning.
Och vad bör man tänka på rent storleksmässigt?
Jag köpte efter mycket vånda ett par Double-H med tvär tå på RHC i somras, jag har litet breda fötter och de funkade bäst av alla jag provade. Bekväma att både gå och rida i, men det tog nog... ja, kanske 30 timmar eller så, innan de började kännas bra och hyfsat ingångna. Storleksmässigt bör de vara rätt tighta vid köp, de töjer sig i höjd- och sidled men får inte vara för korta.

Twisted X!

Jag föredrar lågt skaft, tycker högst kan skava om man inte har något under jeansen.
Om dom enbart är att rida i dock så gillar jag högre skaft med brallorna nedstoppade. Men det är en smakfråga!

Okej tack för svaren och tipsen :)

Jag hittade två modeller av märket Ariat som såg bra ut. Verkar dock som alla boots med lågt skaft har extra vid tå? :crazy:

Har ingen westernbutik på nära håll så jag tänkte beställa. Känns som det kan bli lite klurigt och kanske många returer innan man vet vad som passar.

Har ingen westernbutik på nära håll så jag tänkte beställa. Känns som det kan bli lite klurigt och kanske många returer innan man vet vad som passar.
Det kan det säkert, fast de flesta webbutiker är nog medvetna om problemet med passform och är smidiga med returer. Men just därför brukar vi handla sådant på RHC, eftersom det är enda tillfället på året där ett hyfsat brett utbud av prylar finns att prova fysiskt på samma ställe.

Ariat är supersköna, men dyra. Så sist köpte jag ett par Twisted X, också ett bra val. Köp inte för kort skaft om du ska rida i dem, då fastnar skaftet i fendern om du har otur.

Tack för tipsen =) Har hittat en stövel med högt skaft som det blir, från Ariat.
Dom Twisted X jag hittade var faktiskt en del dyrare än Ariat, så det är kanske olika? :)

Ja, det beror ju helt på butikerna, vilka modeller som tas in. I min butik är det i alla fall så att Ariat är dyrare än Twisted X.

Appropå kort skaft, så skulle jag hellre ha det på mina än de relativt långa jag har nu då mina fastnar i fendrarna
Jag har Abilene boots - eller de kanske räknas som korta?

Älskar mina boots, har haft svårt att hitta sporrar som vill ligga still på dem men har aldrig haft problem med skav eller så, inte ens första gången jag hade dem på mig (12 timmar).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Sryoqwe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
673
Senast: Miingla
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur