Bra nybörjar gren?

L

lill_sessan

Vad är den bästa nybörjar grenaen???
Själv är jag intresserad av kogrenar och fart grenar men tycker det verkar svårt att börja med dom man kanske ska börja med någon lättare gren så man får tävlingsvana menar jag...

Det beror nog lite på vad hästen kan och vilken nivå man ger sig på. Är det på D-tävling så brukar ju WR utbildning och W&T klasserna vara ganska lätta.
Att börja med barrelrace eller polebending kräver väl ingen direkt tävlingsvana heller... Kanske om man tänker på publik och musik då.. Men om hästen och ryttaren är duktiga på kor så varför inte ge sig på det med en gång?

okay....får prova de nästa år då om det finns nån häst till mig då...vill ha en...ja ja ekonmin ska finnas också..men de märker vi..

du karnsje borde prova dig på barock dom förste gångerna,det är vadjag har blivit lärd på solberga westernstall dressyr i western sadle.( barocksadel egentlig)
dette borde ridas oansätt före annan form av western,
det är som alla hopp ryttare skall ha dressyr i grunden.

Jag tyckte pleasure var en bra gren att börja med. Då rider man ju med andra och känner sig inte lika uttittad och studerad som när man är helt själv på banan!

Barock är western.men dressyr.alltså man lär sig hur man skall styra hästen med tyglar,säte och ben,man lär sig skänkel vid knärna och man lär sig gång byte.
vanlig dressyr alltså bara i en annan sadel och lite annolunda skänkel virkning.
i tävlings gren visar du hur bra hästen lyder dig.
låna en bok å läs om det.en annan gren som är lätt första gången är Trail.der skall du passera olika hinder,vanliga hinder som du möter ute i naturen en vanlig ridtur.En grind,kavalleti bommar och rygging ingår i en tävling.
i trail skall du visa dommaren att hästen litar fullt ut på dig och du kan hantera hästen.
du har även western pleasure,det är den lättaste grenen att rida,men svårast att vinna i en tävling.der skall du visa upp hästen i tempo,och att den är lugn och lydig.men då borde du ha barock i bakgrunden först.

Barock är western.men dressyr.alltså man lär sig hur man skall styra hästen med tyglar,säte och ben,man lär sig skänkel vid knärna och man lär sig gång byte.
vanlig dressyr alltså bara i en annan sadel och lite annolunda skänkel virkning.
i tävlings gren visar du hur bra hästen lyder dig.
låna en bok å läs om det.en annan gren som är lätt första gången är Trail.der skall du passera olika hinder,vanliga hinder som du möter ute i naturen en vanlig ridtur.En grind,kavalleti bommar och rygging ingår i en tävling.
i trail skall du visa dommaren att hästen litar fullt ut på dig och du kan hantera hästen.
du har även western pleasure,det är den lättaste grenen att rida,men svårast att vinna i en tävling.der skall du visa upp hästen i tempo,och att den är lugn och lydig.men då borde du ha barock i bakgrunden först.

okay de ska jag göra.... jo jag vet vad för grenar som finns har vart med mina kompisar när dom har tävlat så insatt så är jag...

För att lära hästen det du beskriver så behövs inte barock. Man kan givetvis kalla det för barock eller dressyr om man vill, men i western så lär man hästen att bära sig själv, att lyssna på minimala hjälper från säte osv osv.. En del kanske behöver barock för att förstå, men rider man western för en seriös tränare så kan man nog klara sig utan barock. Men, var och en gör som de själva vill. Passar det en själv och hästen så varför inte?

Det finns en egen tråd för den som är intresserad av Barock :idea:
Här gäller trådarna tävlingsgrenar ex western.
Har barocken några westerntävlingsgrenar ?:crazy:

Jag tror visst att ditt sätt att rida är bra men som sagt här sysslar vi med western. :angel:

Välkommen i gänget
Monke :cool:

Jag tycker att du skall kontakta den klubb som ligger i närheten av där du bor.
Där hittar du säker någon som kan hjälpa dig, både hästvis och vad gäller tävling och tävlingsgrenar.

Det är jättemånga som sagt; du måste rida Trail det är jättekul, men Näää det är alldeles för svårt tycker jag.

Jag tycker som Sandra W Pleaure och W Riding Utb. Annars är Skritt och trav klasser perfekt första gången, om det finns. Vi har W Horsemaship och W Pleasure, det är super att starta med.
Sen kan man ju känna sig för lite, Pleasure, W Riding utb ev horsemanship.
Jag har visat i Showmanship och det tycker jag är jättekul.

God Luck
Monke :)

Pleasure är enkel att börja med om man vill få prova på att tävla. Perfekt om det dessutom finns någon pleasure utan galopp. Många klubbar kan ha såna klasser på sina D-tävlingar.

Western riding om du har det lättaste mönstret är också en bra första gren.

Jag håller inte med någon! :devil:
Jag tycker inte att man kan säga att den och den grenen, tex pleasure eller WR är lättast att börja med. Själv hade jag aldrig kunnat tävla pleasure på min kallblodstravare, inte ännu - fast vi tvingades göra det på en deltävling i W-allsvenskan och gjorde bort oss fullständigt med höghastighetspleasure :rofl: vi varvade alla andra minst fyra gånger.
Vår gren är trail och det var också det vi startade med från början på första tävlingen. På D-tävlingar finns det ibland beginners-klasser för gröngölingar. Åk på träningar först, känn på lite av varje och se vad som verkar passa din häst och dig och fråga vad tränaren tycker. Ge dig inte ut och tävla förrän du känner dig mogen. Åk ut och titta på andra och försök pröva det du ser hemma.
Lycka till! :banana:

tackar för ditt svar...de va roligast måste jag ju påstå...

Tror de ligger nåt i de du säger det beror mycket på hästen också...

Tänker säga nåt helt annat än dom andra nämlgen börja med reining!

Du är ensam på banan och kan inte störa någon annan och du slipper bommar och koner som finns i trail och WR... Bry dig inte så mycket om mönstret i början utan bara gå in på banan och rid din häst.

Malin

börja med reining!

Bry dig inte så mycket om mönstret i början utan bara gå in på banan och rid din häst.

Malin

:D

Det kan bli rätt livsfarligt :crazy:

Har sett en del ekipage som mer eller mindre varit nära att rida över domaren.

Det är inte så många nybörjare som behärskar galoppombyten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 225
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 661
Senast: hastflicka
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 739
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 447
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama