Bra lydnadsövningar

sweet_knorven

Trådstartare
Jag efterlyser bra lydnadsövningar för hästar som blir heta oavsett om man rider mot hindret eller om man har hoppat det. Dessutom brukar det oftast gå fortare och fortare när vi hoppar och så lyssnar hon inte alls mellan hindrena när vi tävlar utan bara precis innan och så blir det i regel totalt kaputtt. :(

Så fram med era bästa lydnadstips och övningar ni har!! :) :bump:

Sv: Bra lydnadsövningar

min d-ponny brukar oxå bli lite för pigg innan och mellan hinderna,
jag har tränat det genom att hoppa låga hinder i lugn trav, hoppa studs, markarbete...
och en annan bra övning som funkar för oss är att ställa upp två hinder på långsidan och komma på det första i lungt tempo, (trav om galoppen blir alldeles för ivrig), efter första hindret gör jag halt (alltså emellan hinderna) och rider sedan på det andra hindret i lika lungt tempo.
när det funkar i trav kan du ta det i galopp, det blir alltså typ: galopp-hoppa-halt-galopp-hoppa...(hoppas du fattar)
när hästen kan detta är den extra uppmärksam mellan hindrerna och lyssnar förhoppningsvis bra på halvhalter, så det går lite lugnare.
hoppas du förstår????lite dålig på att förklara. :crazy:

Sv: Bra lydnadsövningar

Volt, ca. 20 m i diameter. Tre SMÅ hinder utspridda på volten. Börja med att hoppa ett, rid utanför nästa, hoppa det tredje osv. När det funkar kan du hoppa två, rida utanför tredje, och till slut kan du förhoppningsvis ta alla tre.

Om hästen försöker springa ifrån dig så flytta den för innerskänkeln och var nog med tempot och inte minst takten. Försök att inte gå fram för mycket över hindren, utan ge bara lite eftergift och håll hela tiden samma takt och tempo. Glöm inte att vara noga med yttersidan, håll i yttertygeln och stadig ytterskänkel.

Detta är min tränares favoritövning, man kan hålla på länge och den sliter inte så mycket på hästarna. Håll hindren riktigt låga, 20-30 cm. Om övningen fungerar kan du alltid gå tillbaka till den om hästen hetsar på enstaka hinder. Eller gå in på en volt, känn takten och flytta hästen lätt för innerskänkeln för att kontrollera bogarna.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 211
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023