bra lösgörande övningar för stel häst

Falkenrally

Trådstartare
kan nån komma med bra lösgörande övningar till mig för min järna har torkat!! haha..menmen...skulle vara snällt!!

Sv: bra lösgörande övningar för stel häst

Rid öppna på böjt spår.

serpentiner...
mindre volter i hörnpasseringarna....
rak böjd...

Rid på volt och i ett av hörnen så flyttar du din häst ca 2-3 steg sidvärtes. Gör ca 4-5 ggr i varje varv. Det funkar as bra på min pålle som var väldigt stel förr. Annars så är skänkelvikning en bra grej att göra

Svarta_Bringan skrev:
Rid på volt och i ett av hörnen så flyttar du din häst ca 2-3 steg sidvärtes. Gör ca 4-5 ggr i varje varv. Det funkar as bra på min pålle som var väldigt stel förr. Annars så är skänkelvikning en bra grej att göra

hur gör man när hästen inte flyttar sej för skänkeln då?:crazy:

Hur lyckas du rida hästen annars om den inte flyttar sig för skänkeln?

Reagerar hästen långsamt på skänkeln, kolla att inte din skänkel ligger an annat än när du ska skänkla. Överraska hästen med plötsliga knackningar med hälen. Hjälper inte det, lägg till spöet vid skänkeln.
Fungerar det inte alls, får du börja markarbeta hästen och börja från ruta ett och lära hästen att förflytta sig för tryck, och med tex knackningar i skänkelläge med bakänden av spöet, beröm genast när den lyder.

Innan du börjar rida (eller uppsatt) Så böj halsen år båda håll så att han liksom "strechar ut" och blir då mjukare. Böj den även nedåt, mellan frambenen. Man kan använda godis till detta, men ge den inte förän hästen gjort det du ville. Godis = belöning. Detta är ingen ridövning, men det är jättebra att göra detta innan och efter man rider. Testa också att lyfta upp bakbenet, hålla handen under och imellan och streck dig mor hans huvud, tanken är att han ska böja halsen åt sidan och ta godiset mellan bakbenet.

Flytta din skänkel ganska långt bak och använd gärna ett dressyrspö

och peta hästen lite på baken

Har lite olika saker som jag tränar med mitt kylskåp till häst.
Små volter i volten.
Flytta in bakdelen från spåret
Skänkelvikning
Bending, d v s hästen ska antingen stå stilla eller gå rakt fram och titta åt sidan. Blir ungefär som att stretcha halsen. (Kan även göras från marken)

Rid böjda spår...!

Tänka sig...detta var ju använbart för mig me'!!:bow: :bow: :bow:

En bra sak som jag gjorde när jag satte igång min häst: rid mkt omväxlande...Halvhalter, böjda spår osv. En annan sak jag har fått lära mig, men det är mer för att hästen ska börja arbeta med ryggen, rid på en fyrkant en bit innanför spåret (ca 20*20 m) och gör framdelsvändningar i varje hörn... =) :D

Nicke skrev:
Hur lyckas du rida hästen annars om den inte flyttar sig för skänkeln?

Reagerar hästen långsamt på skänkeln, kolla att inte din skänkel ligger an annat än när du ska skänkla. Överraska hästen med plötsliga knackningar med hälen. Hjälper inte det, lägg till spöet vid skänkeln.
Fungerar det inte alls, får du börja markarbeta hästen och börja från ruta ett och lära hästen att förflytta sig för tryck, och med tex knackningar i skänkelläge med bakänden av spöet, beröm genast när den lyder.

jag får helt enkelt bara rida med hjälp av tyglarna.. han lyssnar självklart på galoppfattningar och när man går från trav till skritt och sånna saker.. men om jag t.ex vill ställa honom inåt så går det inte att flytta ut honom med skänkeln. och knackar jag med ett spö vid skänkeln så vet han inte vad han ska göra och då ökar han farten..:crazy: hon som jag köpte honom av kunde göra det:crazy: så det är ju jag som är problemet.. ska börja rida för en tränare snart men det blir inte än på ett tag..

En bra lösgörande övning som hästen kan fixa själv är att ha den i en stor kuperad hage så att den rör sig mycket. Förstår att du ville ha övningar till ridningen, men det hade du ju redan så mycket svar på, och det här är i alla fall en väldigt bra grund :idea:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 575
Senast: Rosett
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hästen skjuter ut eller in bogen har att göra med att den är oliksidig, vilket de flesta hästar är. Tränaren Anna Dufva bjuder på...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka