Bra lightfoder?

TinyWiny

Trådstartare
Vad finns det för bra lightfoder? Vår ena kastrerade hona på 13 år har lagt på sig endel det senaste året och väger nu 4,4 kg. Alltså minst 1 kilos övervikt. Jag är orolig för att hon ska bli sjuk av sin övervikt så något måste ju göras.

Vad har ni för tips på torrfoder? Hon blir dålig i magen så att det rinner ur henne av blötfoder så det måste vara torrfoder och då något som är snällt mot magen eftersom hon får diarre då och då även nu utan synlig orsak.

Andra frågan är då hur den andra katten, också 13 år och kastrerad hona som är normalviktig mår om hon äter samma foder? Det blir i stort sett omöjligt att få dem att äta olika foder nämligen. Den katten som är normalviktig är högst i rang så hon lär ju äta mest om det kan kompensera det hela eller så får vi försöka ge dem så att hon iallafall får lite vanligt foder också.

Jag har gett dem mindre av deras vanliga foder men det har inte gett något resultat än och jag började med det i somras.
 
Sv: Bra lightfoder?

Ge barf, allstå køttavfall, eller mjau i tetraførpackningar som ær samma sak. Katter ær inte skapta før att æta mycket kolhydrater och blir lætt tjocka och sjuka av det. Jag vet inte hur mycket mat som ær lagom før din katta, och i vilket fall så kommer hon sækert att protestera mot bantningen.
 
Sv: Bra lightfoder?

Om du läser mitt inlägg så står det att hon inte tål blötmat. Av bara en liten klick blir hon så dålig i magen att det rinner ur henne så blötmat är inget alternativ. Jag har för dålig kunskap och är för sjuk för att klara av att barfa en katt. Jag kan inte ens laga mat till mig själv så det är inte heller något alternativ.
Hon har inte reagerat på att hon får mindre mat så det är det minsta problemet. Jag tänker inte svälta henne utan det får ta sin tid.
 
Sv: Bra lightfoder?

Det fungerade hyfsat med Eukanuba på min tjockare katt.

Tyvärr var det som fungerade bäst när jag bytte till blötfoder på heltid. Min andra katt fick också diarré av det i början men det slapp jag när jag bara gav blötfoder av en viss sort. Sedan när de var invanda kunde de äta allt. :)

Men som sagt, eukanuba fungerade ok, hon gick ner lite av det. Dock är det väldigt dyrt.
 
Sv: Bra lightfoder?

Hills vet-essentials light gillar mina att äta men jag vill att de ska gå upp i vikt så de får bara lite att äta.
 
Sv: Bra lightfoder?

Hill's m/d eller något annat foder med motsvarande protein- och fetthalt. Går bra att ge till den andra katten också.
 
Sv: Bra lightfoder?

Tack! Då ska jag titta på det :) Behöver den andra katten bara äta mer eller behöver jag ge henne annan mat också?
 
Sv: Bra lightfoder?

Jaha! Inte konstigt att jag inte hittade den på nätbutikerna som säljer kattfoder då.
Någon som vet kilopriset? Innehåll?
 
Sv: Bra lightfoder?

Jag misstänkte fiskallergi, så jag började med att utesluta de med fisksmak. Sedan lät jag bli att ge dem med sås, tog hellre de med gele/färs. Jag körde en period på mjaus burkar: kött, kyckling och kalkon. De stora burkarna kändes mindre vattniga än tetrorna så det var därför (OBS, det finns ingen som helst vetenskap bakom det jag skriver, så ta allt med en stor nypa salt ;)).

Iallafall så slutade diarréanfallen, så tog bort torrfodret och började ge blötmat på heltid. Introducerade lite nya sorter och ibland blev de lösa, då lät jag bli den sorten. Nu brukar jag blanda mellan Mjau, Bozita, Perle, Sheba, ICAs och Coops. Ibland får de fisk, ingen reaktion. Så jag vet inte vad det var hon reagerade på.

Jag var i deperat behov av att slippa torrfoder eftersom min tjocka katt hetsäter allt torrt, medan smalisen tar det lugnt och blir utan. Nu är de mer jämna. Men eftersom din "smalis" är högre rang så kanske det inte är ett problem för dig. Jag vet hur jobbigt det är med katter med olika behov.
 
Sv: Bra lightfoder?

Jag misstänkte fiskallergi, så jag började med att utesluta de med fisksmak. Sedan lät jag bli att ge dem med sås, tog hellre de med gele/färs. Jag körde en period på mjaus burkar: kött, kyckling och kalkon. De stora burkarna kändes mindre vattniga än tetrorna så det var därför (OBS, det finns ingen som helst vetenskap bakom det jag skriver, så ta allt med en stor nypa salt ;)).

Iallafall så slutade diarréanfallen, så tog bort torrfodret och började ge blötmat på heltid. Introducerade lite nya sorter och ibland blev de lösa, då lät jag bli den sorten. Nu brukar jag blanda mellan Mjau, Bozita, Perle, Sheba, ICAs och Coops. Ibland får de fisk, ingen reaktion. Så jag vet inte vad det var hon reagerade på.

Jag var i deperat behov av att slippa torrfoder eftersom min tjocka katt hetsäter allt torrt, medan smalisen tar det lugnt och blir utan. Nu är de mer jämna. Men eftersom din "smalis" är högre rang så kanske det inte är ett problem för dig. Jag vet hur jobbigt det är med katter med olika behov.

Okej. Jag har testat lite olika sorter och vår gamla katt åt ju enbart mjau burkar sina sista år i livet eftersom han bara hade en tand kvar och det tålde hon inte. Jag har provat några andra sorter också men inget har fungerat tyvärr.
Hon har haft väldigt känslig mage hela sitt liv och jag trodde knappt hon skulle överleva sitt första år för att hon var så dålig i magen jämt. Hon gick på specialdiet nästan jämt och det är ju inte så bra för de fodren ska ju bara ges under begränsad tid. Det var först när hon blev 6-7 år som hon blev normalviktig, innan dess var hon ganska tanig eftersom hon så ofta hade diarre trots att hon fick mat som hon egentligen tålde. Nu har hon då trots att hon fortfarande har diarre då och då blivit överviktig, ja jag kan säga att ibland fattar man ingenting :confused:
Jag får nog sikta in mig på att hon bara kan äta torrfoder helt enkelt eftersom jag har testat så som du gjorde så känns det inte som att det finns så mycket mer kvar att testa. Burkar med fisk i har hon aldrig fått eftersom veterinären avrådde bestämt ifrån att ge fisk eftersom det är så vanligt att katter inte tål det.

Tack för att du delade med dig :laugh:
 
Sv: Bra lightfoder?

Ok, tack!
Vet du vad det innehåller så att jag lättare kan jämföra med andra foder? Vad är det som är så bra med just det fodret jämfört med lightfodret? Kilopris?
Varför jag undrar är för att jag vill kunna ta ställning till om det är värt det extra besväret att åka till veterinären varje gång foder ska inhandlas istället för att kunna beställa hem till dörren.
 
Sv: Bra lightfoder?

Du kan läsa om Hill's m/d här.

Det som är bra med just m/d (vad gäller torrfoder) är att det är utformat efter nyare forskning som visar att högproteinfoder med lagom fetthalt är bättre för viktminskning än magra och fiberrika foder. Den höga proteinhalten innebär att bla. att katten blir mätt, inte bara för stunden utan långvarigt plus att katten inte tappar muskelmassa när den går ner i vikt (vilket de gör på klassiska light- och bantningsfoder).

Vilket annat foder som helst med samma protein- och fetthalt skulle kunna göra jobbet.

Nyckeln är: du ska inte ha något klassiskt light- eller bantningsfoder. De är förlegade.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp