Bra lightfoder?

Sv: Bra lightfoder?

Kan också tipsa om Orijen, om det andra inte funkar.

Vid akut diarré kan det även fungera att mata katten med morotspuré på burk, låter skumt men fungerade i alla fall på min katt.
 
Sv: Bra lightfoder?

Hur fasar du över till blötmat? Hur mycket har dom fått när det bara "runnit" ur henne.

Blötfoder är det enda rätta om dom ska banta :)
 
Sv: Bra lightfoder?

Det har räckt att hon har fått en klick stor som en tredjedels tesked för att det ska rinna ur henne så det vore ju ett snabbt och grymt sätt att banta henne på om det skulle vara enda sättet att banta henne på men det utsätter jag ju självklart inte henne för. Eftersom våran gamla katt enbart åt blötmat de sista åren han levde så hände det ju ibland att hon tog sig ett slick i ett obevakat ögonblick och det räckte alltid för att hon skulle bli dålig i magen igen.
Jag tror absolut att hon kan gå ner på andra foder också men M/D känns som ett bra alternativ för henne. Att den andra katten kan äta det också gör ju att det dessutom känns som det enklaste alternativet.
 
Sv: Bra lightfoder?

Ja morotspure och diverse andra knep var det hon levde på sitt första år innan jag hittade en kattmat hon tålde men hon avskyr allt sånt (kokt torsk och ris är så blä enligt henne) kanske just för att hon sammankopplar det med att må dåligt.
Jag har inte hunnit få hem M/D än så jag vet inte hur det tas emot ännu.
 
Sv: Bra lightfoder?

Du kan läsa om Hill's m/d här.

Det som är bra med just m/d (vad gäller torrfoder) är att det är utformat efter nyare forskning som visar att högproteinfoder med lagom fetthalt är bättre för viktminskning än magra och fiberrika foder. Den höga proteinhalten innebär att bla. att katten blir mätt, inte bara för stunden utan långvarigt plus att katten inte tappar muskelmassa när den går ner i vikt (vilket de gör på klassiska light- och bantningsfoder).

Vilket annat foder som helst med samma protein- och fetthalt skulle kunna göra jobbet.

Nyckeln är: du ska inte ha något klassiskt light- eller bantningsfoder. De är förlegade.

Bra info, tack :)
Jag har en kastrerad honkatt som alltid varit lite åt det runda hållet men efter en skada på ett bakben så har hon ökat kraftigt i vik. Hon är en stallkatt och bor således i stallet, hon är skicklig på att skaffa sig snacks (fånga möss) samtidigt som hon har en skål med torrfoder i stallet.
Har testat dietfoder på henne tidigare men inte sett något resultat och tänkt att det berott på att hon hittar annat att äta..
 
Sv: Bra lightfoder?

Delvis knapplån

Jag köpte m/d men nu är jag förbryllad. Kan det bli så att katten faktiskt blir tjockare innan hon börjar gå ner? Efter att ha ätit m/d i ungefär en månad, 35 gram/dag är hon som en fotboll om magen och även om hon är bra i magen så luktar bajset verkligen fruktansvärt illa ifrån bägge två. Lika illa som det gjorde på våran gamla katt när hans inre organ började lägga av :crazy: Jag blev faktiskt orolig men eftersom det kom i samband med att de hade ätit den nya maten ett tag så tänkte jag att det måste ju bero på den. Jag bytte tillbaka till den gamla maten och bajset luktar som vanligt igen nu. Vad var det som hände egentligen? Någon som vet?
 
Sv: Bra lightfoder?

Skulle tro att magen snarare var uppblåst (gasig) än tjock med tanke på fodergivan och lukten på avföringen. I regel betyder illaluktande avföring på att katten inte tillgodogjort sig proteinet så bra. Kan bero på för snabb infasning eller på proteinkällorna. Du kan backa lite, ge skonkost tills avföringen är okej och sedan långsamt fasa in maten igen. Eller så provar du ett annat foder med andra proteinkällor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp