Bra kraftfoder till detta hösilage!?

T

trowall

Kan någon ge mig ett exempel på ett bra kraftfoder till detta hösilage. Jag har 2 stora hbl val på lösdrift och i lättare träning. Rids ca 5 ggr i veckan. Klippta och täckade. PM:a mig om ni vill ge exempel på mängd av kraftfoder. De har fri tillgång på hösilage. Här kommer värdena/kg foder:

TS 54%
Smältbart råprotein 58gr
Energi 5,7MJ
Kalcium 3,3gr
Fosfor 1,5gr
Magnesium 0,8 gr
Kalium 12,8gr

Värdena/kg ts:
Råprotein 147 gr
Smältbart råprotein 107gr
Energi 10,5 MJ
Kalcium 6,0gr
Fosfor 2,8gr
Magnesium 1,4gr
Kalium 23,6gr

Please, ett förslag ngn!!!:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra kraftfoder till detta hösilage!?

Kvoten är på 10,18.
Jag skulle inte ge något kraftfoder alls om jag var du. Hellre ransonera hösilaget och ge halm för att sänka kvoten något. Men prova ett tag så får du se hur hästarna blir. Ett överskott av protein gör ju inget om det kommer från grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 088
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp