Bra "körstam" på shettisar

Sv: Bra "körstam" på shettisar

RebeckaKihlberg skrev:
Om jag hade varit i dina skor så hade jag personligen valt en lite äldre hingst där man kan se lite vad som lämnats innan.
Sen försökt hitta en hingst som kanske kan kompensera stoets nackdelar....ex. om du har ett sto med lite sämre underrede så hade jag valt en hingst med bättre osv.
Avel är ju en halv vetenskap ..så fasna inte vid ex. färg eller liknande.

Men ett tips...prata med Hanna_Shetland..hon har fina shettisar..egen hingst osv och har lite bättre koll på läget än vad jag har.

Nej men tyvär så tar hon BARA emot shettisston som fått minst 38 p så hon skulle nog inte ta emot mitt sto även om jag hade velat det.
Men jag är inte ute efter exteriören utan en ponny som går att använda. :)

Halter "slapp" vi, det är väl bara uppe i norr man har det fortfarande? Varför man har det där men inte någon annan stans har jag ingen aning om.

Lånar knapp.

Jag har två pojkar, båda efter Bradstone Navigator. Natt och dag!!:D
Ena pållen är supersnygg. Och vi ska förhoppningsvis ha våran första tävlings säsong kommande år.
Jag har fått massor med beröm för Touch. Extriört ser han mer ut som en svensk ridponny. Inte så kompakt som shettisar gärna är. Utan snarare lite smäckrare i kroppen.
Kanon ponny att köra. Sedan vet jag inte vad domarna kommer att säga om honom, det återstår att se.

Moses är en mysponny, han ser ut som en shettis och beter sig som en shettis. Framför allt uppför sig om en shettis....... :love:
Han är mer kompakt än brorsan. Bara vi får ordning på körningen kommer han att bli en mycket stilig körponny. Han visar potential när man tömkör honom.
Än så länge tycker han att vagnen är läskig, men det kommer förhoppningsvis.

Allt för mig, tack och hej!!!

Ps! Vart finns det att läsa om Bruksprovet? Hur gammal får ponnyn vara. Mina pojkar fyller 6 till sommaren. Har ingen koll på sådant!:smirk:

hej!
min är efter elithingsten almnäs origo. en hingst som lämnat bra hästar både på travet o i utställningsringen - tror att han har 4-5 godkända söner.
måste ju säga att det även är bevisat att han lämnar bra avkommor inom körningen. På bruksprovet fick vi maxpoäng på 5*10p :D
en kanonhäst att köra och otroligt trevligt temprament!

En av de mest meriterade körhästarna är min hingst Wänga Erasmus RS 254. Han har massor av segrar och placeringar i körning enbet och par. 7st SM medaljer och 2 NM medaljer och tror att han är den enda shettisen i sverige som har tävlat internationell tävling.
Vi hade många roliga år innan jag bytte till stor häst.
Rasmus är nu pensionerad från körningen och betäcker endast + rids och körs lite som omväxling.
/M

Bruksprovet görs i samband med avelsvärderingen. Hingstar som är fyra år och äldre ska genomföra ett bruksprov, rid- eller körprov är valfritt. Man får göra det redan som treåring tror jag men normalt väntar man till de är fyra år.

Mumma! Har du egna ston som du betäcker honom med?

Oki. Men min pojkar är inte hingstar..... men visst kan man göra bruksprov ändå, eller?

Nej inte nu mera. Idag består vårt gamla shettisstuteri endast av Erasmus. Det finns inte tid för betäckningston, när man är borta och tävlar. Han står på hingststation och har ganska många snygga tjejer varje år trots att han börjar bli till åren. Men det var många roliga år med 20-30 shettisar hemma på stuteri Eko. Erasmus har ju inte betäckt så många ston med tanke på hans tävlingskärriär så. Men han har lämnat fyra godkända hingstar och flera diplomston, så nedärver han sitt fina temprament och sin goda trav.
/M

är det eko'ts eller ekot's, frågar en förvirrad efter tre/fyra år:D :confused:

Haha, en till med Cherry Boy-avkomma! Min är het och hoppar bra, stupande kors och tyvärr krokhasig, med hög huvudföring och balans som en gud, höga frambenslyft. Reagerar gärna på förhållningar genom att korta sig med sänkt rygg, men det har nog att göra med temperamentet. Det är även han som är värst på busigheterna när jag kör par :smirk: . Däremot jobbar han väldigt fint av sig själv när dottern är med ut. Ganska smalt ansikte och halvful att titta på jämfört med den andra, men snygg när han rör sig. Verkar tyvärr gilla ridningen bättre än körningen men han är ju bara 5 så vi får väl se hur det blir...

Sorry, tänkte lite galet Ekots Ghoost var ju inte efter Rasmus han var ju efter Bonance och Ekots Dennis dog starxt efter premieringen. Så idag finns bara Grymling och Elwis i avel.
/M

Okej :)

Hittar ingen Ekots Dennis i stamboken, vad var det för möderne?
Vad hände med honom? Blev han godkänd men inte hann bli riksstamboksförd innan han dog?

Han var nog efter vårt diplomsto, Ekots Candida tror jag, ibland blandar jag ihop dom. Vet inte hur det blev med hans stamboksföring. Han dog några dagar efter premieringen i tarmvred. Vet bara att det var en riktigt skitvår, när vi förlorade honom och 3 ston kastade sina föl efter något mysko virus som inte var abortvirus. Ett sto dog tre veckor efter fölningen i fettlever. Då fick vi en fölunge att föda upp. Trodde inte att det kunde hända så mycket på en gång. men efter det har vi varit skonade så troligen fick vi allt på en gång.
/M

Usch. Det är ju sånt som händer men f*n vad trist det är. Ett av mina ston kastade nyligen och det var ändå "bara" ett sto men det känns.

Hoppas Rasmus får mer att betäcka med tanke på sina meriter som han är ganska ensam om ;)

Ja det är alltid tråkigt när dom kastar, man har ju planerat med det fölet och hoppast mycket.
/M

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 363
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24