Bra "körstam" på shettisar

F

Fjunet

Vilka shetlandshingstar ger avkommor som både är snygga och är framgångsrika inom körning? Ej minisar.

Vet att vi har några shettisnördar här :p

Sv: Bra "körstam" på shettisar

Hamras Fridolf ger avkommor som både är snygga och är framgångsrika inom körning! Jag kan bara utgå från min egen som är e Hamras Fridolf och han är otroligt snygg och framgångsrik! ;)

Hehe..."min" tycker jag är mycket snygg och ganska framgångsrik (e Senateur VD Veldrstaat) fast det finns nog vissa kvaliteter hos honom som skulle kunna förbättras...

Det är svårt att säga...min pålles pappa har också lämnat en del bra körponnysar,men detta inom travet.
Charley van de Provincialeweg RS 257 har också lämnat en hel del bra....Damit RS270, Gläntans Domino RS 314, Haodo RS 348, Dollman RS 237 ...finns som sagt många..
Kolla stammarna på Fredriks Rahms "gamla" spann..tror det innehöll en del Skäpperöd & Furunäs hästar.

Jag hade tänkt att betäcka min shettis med Haodo RS 348 För han har lämnat vällfigt bra avkommor. Men så dog ju Haodo tyvär i år :,(

Jepp, men han fick 2 söner godkända i år..varav en (tror de var Smedens Remington) har fina travmeriter..men han är ju maxad..så har du ett stort sto så kanske du bör välja mindre hingst.

*lånar*

Jag äger min första shettis och är inte jättehemma på stam o sånt på dem. Kanske nån som känner till det lite mer kan upplysa mig om vad min ponnys släkt har presterat.

Han är e. Äppelbo Findus, ue. Top Hat af Lindegaard.

Äppelbo Findus ägs av Stuteri Kryddgården så jag hade ringt till Charlotte som äger honom..hon har säkert koll...Deras hemsida --->http://hem.passagen.se/stuteri_kryddgarden/
"Findus" är pappa till Humledals Tie Domi & Felix som båda är godkända...Felix har även startat på travet.

En som är duktig på stammar osv här på Buke är Hanna_shetland

//Rebecka

F: Äppelbo Findus RS 289 FF: Timothy v.St. Geerhof RS 200 FFF: Newton v. Dorpzicht NL-S.745
FFM: Rosie of Transy NL-S. 22164
FM: Äppelbo Semla RS 1473 FMF: Gletness Rockall RS 155
FMM: Polly II RS 782
M: Stina RS 3759 MF: Top Hat af Lindegaard RS 72 MFF: Eckington Knoydart SPSB 1599
MFM: Bettina af Lindegaard NL-S. 396
MM: Viva RS 726 MMF: Package of Marshwood RS 64
MMM: Bambina RS 2295

Nu vart det allt istället....

Oj, la visst in mitt andra inlägg samtidigt som du svarade.

RebeckaKihlberg skrev:
Jepp, men han fick 2 söner godkända i år..varav en (tror de var Smedens Remington) har fina travmeriter..men han är ju maxad..så har du ett stort sto så kanske du bör välja mindre hingst.

Nej de är lungt ;) Hon är bara 99 cm! =) Och haodo va ju också maxad :P 1,06,5 hehe

Hur ser de ut längre bak i stammen hos henne storleksmässigt.

Här är hennes stam.

e. Cherry boy 1,05 cm
u, Amonia . vet ej
ee,Viala erker. 96 cm
eu,cheri v. ootmarsum. 96 cm
ue.Senateur v.d Veldstraat, 100 cm
uu, rosali,94 cm

Sen har hon Billy boy längre bak och han är 99 cm hehe de är typ de ända ja vet, Och när jag kollar ännu längre bak så ligger alla på 95-100 cm, det är bara Cherry boy som är över en meter.
Vet du någontling om dessa shettisar? Skulle va kul att veta lite mer.
Cherry boy vet jag ju lite om, och hennes mamma men jag vet inte ett skvatt om de andra. :smirk:

Om jag hade varit i dina skor så hade jag personligen valt en lite äldre hingst där man kan se lite vad som lämnats innan.
Sen försökt hitta en hingst som kanske kan kompensera stoets nackdelar....ex. om du har ett sto med lite sämre underrede så hade jag valt en hingst med bättre osv.
Avel är ju en halv vetenskap ..så fasna inte vid ex. färg eller liknande.

Men ett tips...prata med Hanna_Shetland..hon har fina shettisar..egen hingst osv och har lite bättre koll på läget än vad jag har.

Finns (tyvärr) inte så gott om meriterade körshetlandsponnyer, travare finns det ju en hel del men de är inte alltid så snygga och kanske inte alltid så snygga för vanlig, klassisk körning.

Du har fått många bra tips på hingstar som t ex Hamras Fridolf, Charley van de Provincialeweg som både har egna travmeriter och lämnat snygga, framgångsrika utställningsponnyer.
Haodo, Dollman med flera är fantastiska travförärvare men inte alltid typmässigt.

Jag skulle kolla lite på bruksprovsresultaten. Det är inga svåra körprov men det visar hur samarbetsvillig och lydig hingsten var.

Smedens Remington och Columbus, bägge konstantskimlar och båda finns i Uppland/Stockholmstrakten. Jag visade dem båda på hingstpremieringen i september och båda verkar trevliga i temperamentet. Kanske lite för stora men det är min personliga åsikt :)

"Findus" är pappa till Humledals Tie Domi & Felix som båda är godkända...Felix har även startat på travet.

Tie Domi är e. Wessel van de Amstelhof RS 235.

Äppelbo Findus är "bara" pappa till en godkänd hingst - Felix RS 364.

Haha..jag läser som en kratta..morbror till Tie Domi ska de va

Resultaten finns på www.svehast.se under ex "Resultat hingstar 2005 " sen under resp. hästs namn.
Där står resultatet av dom som avlagt bruksprovet och deras poäng extriört...dock är inte alla hingtar som står med Godkända...men du kan läsa dig till vila som är det.

Bedömningarna sker enligt 10-gradig skala.
Följande moment skall bedömas:
1. Uppsittning /anspänning och avsittning /frånspänning (en medhjälpare får anlitas).
2. Igångsättning samt dragteknik och dragvilja vid körning.
3. Halter.
4. Utvecklingsförmåga
5. Temperament, samarbetsvilja och lydnad.

Sen räknas snittet ut.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 363
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24