Bra klippmaskin till katt

L

lasseman

Jag har en blandraskatt som med långhårig päls som tovar sig, speciellt kring fällning. Första gången jag klippte honom försökte jag med makens trimmer, det gick inte alls så det slutade med att jag fick gå över honom med sax.:crazy: Han såg inte klok ut! Andra gången lånade jag en klippmaskin från distriktsveterinärerna och klippte honom hemma, jag minns inte märket men tyckte han såg OK ut efter det. Nu senast fick jag hjälp av min svägerska (hon är distriktare) och vi åkte till kliniken. Hon har kanske inte riktigt samma inställning vad gäller estetiken och gjorde det hela snabbt och effektivt=han ser inte klok ut!!! :eek::( Jag åkte hem och skämdes med en katt som blivit nypt av maskinen på flera ställen, blivit skitförbannad och såg ut som en nakenkatt med stora tuffsar.

Så nu tänker jag lösa problemet på egen hand framöver. Men jag behöver investera i en egen maskin. Har sett att det går att få tag i Oster A-5 för 1700, det känns överkomligt, han behöver ändå rakas minst ett par gånger per år och den kan jag också eftertrimma på hästen med. Men är den bra? Den vi klippte med senast på kliniken tog så himla kort, är det något man kan ställa in (det var en Andis). Den förra upplevde jag inte gjorde det men jag vet inte vad det var för märke, svägerskan trodde att det var Oster. Man kunde få dem med två olika klipphastighet, är det viktigt? Och till sist, måste man lägga så mycket pengar som nästan 2000 för att få en fungerande maskin?

Snälla, hjälp mig. Erfarenheter av klippmaskiner mottages tacksamt!
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

Skulle jag också vilja veta. Förra gången tog jag min katt till veterinärkliniken där det också finns en hundfrisör, så de sövde honom. Katten är lite lätt aggressiv när man tar honom på magen så sax är ingen jättehöjdare.
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

den billiga klippmaskinen från rusta funkar bra, är en hund på framsidan av kartongen.
klippte min kompis långhåriga katt med den, inga problem alls

man får med olika plastgrejer att sätta fast för att ändra hur nära den klipper
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

Tack för svar!
Vad hade den katten för päls? Min har otroligt tjock och mjuk päls, dvs svåraste sorten att klippa :crazy:. Vad kostar maskinen på Rusta?
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

jag klipper min perser med en mooser, finns på teknikmag för 500 kr, behöver köpa nytt blad 2 gånger om året för vi klipper honom en gång i månaden.
Bladet kostar 140 kr har jag för mig då man behöver ett nytt.

Kissen älskar att bli klippt, vi klipper lejonklippning med hår på tassar svanstoffs samt huvudet då :)
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

Kolla i djuraffärerna på rakappareter för hund, jag har en liten maskin till sår klippning osv. Funkar o klippa kattens tovor med också. Har sj en blandis mellan skogis/huskatt där pälsen tovar sig lätt, men för det mesta kan jag klippa väck det själv m en vanlig sax.
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

Det lät ju som ett riktigt vettigt alternativ :). Att köpa en maskin på rusta för 150:- (kollade upp pris på nätet) kändes lite för bra för att vara sant, kan omöjligt hålla i längden.

Till Missel: Jag har försökt länge att hålla efter tovorna med sax men ger upp. Allt måste bort, jag tror det har att göra med att han fäller underhåret som då tovar sig med den långa pälsen. Helt hopplöst :crazy:.
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

Nackdelen med blandisarna tkr jag att pälsen tovar sig lättare, jmf. med vår renrasiga skogis....
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

tjock längst ner, och lång
den kostar 150kr

har även klippt delar av hästen med den, utan problem

går inte byta skär vad jag vet, men då köper man en ny maskin istället ;)
 
Sv: Bra klippmaskin till katt

Jag köpte faktiskt den, tänkte det var värt att pröva iaf. Det var väl ingen succe men den fungerade till att jämna ut dem värsta hacken. Får se hur den blir när man ska klippa hela katten. Nåväl, det var värt ett försök i vart fall och tack för tipset.

Om någon annan har fler tips får ni gärna dela med er (för jag tror inte jag kommer klara mig utan något redigare framöver).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp