Bra jobbat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ringde VC idag och fick sedan prata med en person där. Det blev givetvis tjafs om den där jävla journalen som de hade rutin på att begära in. De menade att de gett mig information om att ett papper behövde skrivas på för de skulle kunna begära ut journalen. Jag menade att de inte hade talat om för mig hur jag skulle göra. Jag hade ju ingen aning om att det bara var att komma ner till VC och skriva på utan trodde man behövde en tid för detta.

Så jag blev upprörd och arg. De bara ställde krav och tänkte att jag skulle kunna räkna ut resten själv.

Och sen började jag grina.

Jag fick en tid 13.40 idag.

Jag önskar jag hade en varm famn att krypa in i. Det brukar lindra det mesta.

Åh, verkligen bra jobbat! Starkt gjort, vet precis hur jobbigt det är. Och vad skönt att du fick tid så fort! Håller tummarna.

Jag hade också gjort som du och skrivit en lista på alla mina symtom utifall jag skulle glömma något. Fick sedan för mig att jag helt känslokallt skulle sitta där och rabbla upp symtom och inte bli trodd, men det tog ungefär två minuter efter att jag kommit in till läkaren så satt jag där och storbölade. :o :cry: Så något tvivel kring hur dåligt jag mådde var det inte.

Kram till dig idag! Hoppas du får möjlighet att vila och läka efter detta. Jag har blivit hjälpt av medicinsk yoga och även några KBT-övningar från min kurator. Men vilan var viktigast, och tid att reflektera och komma till insikt.

Jag skrev för att att inte glömma saker. Den risken finns annars.

Finns det någon lag jag kan hänvisa till om de tjafsar?

De behöver inte journalen. Den är väldigt inaktuell och förmodligen innehåller den en del dynga. Så det känns inte som om den skulle kunna bidra med något egentligen och eftersom jag också har blivit feldiagnosticerad p.g.a. ett simpelt rorschach-test, så tror jag det finns en risk att jag blir dömd som knäppskalle och därmed någon som inte behöver tas på allvar utan som går att köra över.
Snarare tvärt om. Att de ska motivera sitt krav...

Men regeln för alla allmänna handlingar (hos myndigheter om det är en landstingsdriven VC eller sjukhus) är att de är offentliga (den som vill kan få del av dem) om det inte finns sekretessregler som säger annat.
För hälso- och sjukvård finns en stark sekretessregel.
Den som det gäller får alltid själv ge medgivande till undantag. Det är ett sådant de menar att du ska skriva på för att de ska få ut den trots sekretessen. Men det är alltid frivilligt och kan inte krävas med något tvång. Du behöver inte motivera något alls, egentligen.

Men det kan ju vara lämpligt att säga typ att du inte ser någon anledning till det. Finns inget där som har avgörande betydelse för din vård av det du söker för nu och mest bara inaktuella saker. För det är ju bra för dem att få veta att det inte är något vitalt de missar om andra sjukdomar osv.

Sen om det är en privat VC så gäller inte offentlighets- och sekretesslagen, men någon annan regel som är till för att ge samma typ av skydd, både för den skriftliga dokumentationen och personalens tystnadsplikt. Kan inte detaljer om det.

Tror de är otydliga hur de uttrycker sig när du uppfattar det som KRAV, och att det löser sig bara de blir på det klara med att du faktiskt inte vill ge ut den. Att det inte är praktiska detaljer om skrivandet osv. som ska förtydligas.

Lycka till med besöket!

Åh, verkligen bra jobbat! Starkt gjort, vet precis hur jobbigt det är. Och vad skönt att du fick tid så fort! Håller tummarna.

Jag hade också gjort som du och skrivit en lista på alla mina symtom utifall jag skulle glömma något. Fick sedan för mig att jag helt känslokallt skulle sitta där och rabbla upp symtom och inte bli trodd, men det tog ungefär två minuter efter att jag kommit in till läkaren så satt jag där och storbölade. :o :cry: Så något tvivel kring hur dåligt jag mådde var det inte.

Kram till dig idag! Hoppas du får möjlighet att vila och läka efter detta. Jag har blivit hjälpt av medicinsk yoga och även några KBT-övningar från min kurator. Men vilan var viktigast, och tid att reflektera och komma till insikt.
Glömde skriva. Jag bad om att få bli sjukskriven då min läkaren inte direkt föreslog det (jag skulle ha semester någon vecka senare men kände inte att jag orkade jobba fram tills dess). Så om läkaren mot förmodan inte skulle sjukskriva dig direkt, våga be om det.

Glömde skriva. Jag bad om att få bli sjukskriven då min läkaren inte direkt föreslog det (jag skulle ha semester någon vecka senare men kände inte att jag orkade jobba fram tills dess). Så om läkaren mot förmodan inte skulle sjukskriva dig direkt, våga be om det.
Det är ju liksom lika bra att få någon slags sjukskrivning, även om det inte blir på heltid. Jag klarar ju inte av mitt jobb i dagsläget.

Det är ju liksom lika bra att få någon slags sjukskrivning, även om det inte blir på heltid. Jag klarar ju inte av mitt jobb i dagsläget.
Min tanke: beskriv alla dina symtom först. Orkeslöshet, apati, orkar knappt gå upp, kraftiga koncentrationsproblem. Om du börjar i sjukskrivningsänden kan det gå snett, risken är att läkaren är en sådan som är misstänksam mot folk som ber om sjukskrivning.

Min tanke: beskriv alla dina symtom först. Orkeslöshet, apati, orkar knappt gå upp, kraftiga koncentrationsproblem. Om du börjar i sjukskrivningsänden kan det gå snett, risken är att läkaren är en sådan som är misstänksam mot folk som ber om sjukskrivning.
Ja, bra förtydligande förstås, jag tog upp sjukskrivningen allra sist under besöket.

Det är vanligt att man får en kort sjukskrivning (2 veckor) och sedan får komma tillbaks för att förlänga den. Kan vara bra att veta då det stressade mig när jag bara blev sjukskriven så kort tid.

Jag tänkte göra det. Sjukskrivning är ändå inget självändamål, utan ett medel att må bättre. Och bara sjukskrivning räcker inte heller.

Läkaren behöver veta vad som är problemet innan man kan diskutera lösningar.

Besöket på VC gav ingen bra känsla. Men jag får en remiss till psykolog i alla fall och 50% sjukskrivning. Läkaren ville först skicka mig till kuratorn men jag sa ifrån. En kurator har inte rätt kompetens.

Tyvärr tror jag inte att FK kommer godkänna sjukskrivningen då jag kände att jag inte riktigt fick fram min problematik på rätt sätt och för att läkaren talade bristande svenska. Så jag får väl vara beredd på att bekosta sjukskrivningen själv.

Besöket på VC gav ingen bra känsla. Men jag får en remiss till psykolog i alla fall och 50% sjukskrivning. Läkaren ville först skicka mig till kuratorn men jag sa ifrån. En kurator har inte rätt kompetens.

Tyvärr tror jag inte att FK kommer godkänna sjukskrivningen då jag kände att jag inte riktigt fick fram min problematik på rätt sätt och för att läkaren talade bristande svenska. Så jag får väl vara beredd på att bekosta sjukskrivningen själv.
Jättebra med remiss till psykolog! Och att du blev sjukskriven åtminstone 50%. Vila, gör sånt du vill och orkar, och yoga är ju kanon att du redan har koll på!

Gällande sjukskrivningen så var det likadant för mig. Läkaren var trevlig och omtänksam men pratade dålig svenska, och han sa själv att Försäkringskassan är väldigt hårda på att intygen måste vara korrekt. Jag fick till och hjälpa till att korrigera språket i intyget, jag som inte kan någonting om läkarintyg. :crazy: Hade även blivit förvarnad från några vänner att Försäkringskassan knappt godkänner några intyg första gången utan skickar tillbaks dem för komplettering. Helt galet förstås, men det var precis vad som hände mig också. Jag fick ett brev hem där det stod att läkarintyget inte godkänts och att ett brev skickats till min läkare där han ombetts komplettera med ett antal saker kring hur det påverkade min arbetsförmåga. Jag hade absolut noll energi att bråka om detta och bestämde mig för att strunta i det och räkna pengarna som förlorade. Men ett par dagar senare fick jag faktiskt pengarna utbetalda, så jag antar att läkaren kompletterade med rätt saker (han kanske fick hjälp av en kollega).

Så det är nog bra att vara förberedd på att det kan strula tyvärr. :crazy: Jag hade dessutom ett helvete att skicka in min sjukanmälan till Försäkringskassan också. Vissa oklarheter i formuläret, uppgifter jag behövde från min arbetsgivare och sedan tre omgångar av tekniskt fel på sidan när jag skickade in. Så totalt behövde jag fylla i sjukanmälan-formuläret FEM gånger. :banghead: Precis vad man inte orkar när man är sjukskriven. Om du skulle fastna någonstans i sjukanmälan-formuläret, säg till så kanske jag kan hjälpa till.

Blev väldigt negativt här nu kanske, men jag ville mest bara säga att det löste sig för mig trots allt strul.

Jättebra med remiss till psykolog! Och att du blev sjukskriven åtminstone 50%. Vila, gör sånt du vill och orkar, och yoga är ju kanon att du redan har koll på!

Gällande sjukskrivningen så var det likadant för mig. Läkaren var trevlig och omtänksam men pratade dålig svenska, och han sa själv att Försäkringskassan är väldigt hårda på att intygen måste vara korrekt. Jag fick till och hjälpa till att korrigera språket i intyget, jag som inte kan någonting om läkarintyg. :crazy: Hade även blivit förvarnad från några vänner att Försäkringskassan knappt godkänner några intyg första gången utan skickar tillbaks dem för komplettering. Helt galet förstås, men det var precis vad som hände mig också. Jag fick ett brev hem där det stod att läkarintyget inte godkänts och att ett brev skickats till min läkare där han ombetts komplettera med ett antal saker kring hur det påverkade min arbetsförmåga. Jag hade absolut noll energi att bråka om detta och bestämde mig för att strunta i det och räkna pengarna som förlorade. Men ett par dagar senare fick jag faktiskt pengarna utbetalda, så jag antar att läkaren kompletterade med rätt saker (han kanske fick hjälp av en kollega).

Så det är nog bra att vara förberedd på att det kan strula tyvärr. :crazy: Jag hade dessutom ett helvete att skicka in min sjukanmälan till Försäkringskassan också. Vissa oklarheter i formuläret, uppgifter jag behövde från min arbetsgivare och sedan tre omgångar av tekniskt fel på sidan när jag skickade in. Så totalt behövde jag fylla i sjukanmälan-formuläret FEM gånger. :banghead: Precis vad man inte orkar när man är sjukskriven. Om du skulle fastna någonstans i sjukanmälan-formuläret, säg till så kanske jag kan hjälpa till.

Blev väldigt negativt här nu kanske, men jag ville mest bara säga att det löste sig för mig trots allt strul.
Jo, jag räknar med problem. Men jag behöver ändå något slags andrum jobbmässigt. Just nu är det ju så att jag kan läsa en sak i mejlen som jag behöver göra och sen när jag öppnat webbläsaren för att göra uppgiften, så har jag redan glömt vad jag skulle göra. Så är det precis hela tiden.

Ska jag bekosta sjukskrivningen själv så har jag ändå lite besparingar att nalla av, även om de inte är tänkta att användas på det viset. Jag får leva snålt ett tag.

Jo, jag räknar med problem. Men jag behöver ändå något slags andrum jobbmässigt. Just nu är det ju så att jag kan läsa en sak i mejlen som jag behöver göra och sen när jag öppnat webbläsaren för att göra uppgiften, så har jag redan glömt vad jag skulle göra. Så är det precis hela tiden.

Ska jag bekosta sjukskrivningen själv så har jag ändå lite besparingar att nalla av, även om de inte är tänkta att användas på det viset. Jag får leva snålt ett tag.
Visst är det så. Känner igen mig precis från innan min sjukskrivning, hjärnan vill inte fungera. Jag var ledig drygt fem veckor (tre var semester) och det var faktiskt stor skillnad när jag kom tillbaks, enbart genom vila. Hoppas du kan koppla av tillräckligt mycket den tiden du är sjukskriven nu. :heart

Jag tycker det är jättebra med remiss till psykolog. Och 50% sjukskrivning hoppas jag går igenom och att det sas räcker.

Jag tycker också det är jättebra att du tänker på din långsiktiga hälsa mer än pengarna för stunden.
Hellre att du måste kosta lite nu för att sen kunna tjäna mer sas.
Om du inte sjukskriver dig nu kanske du klappar ihop än mer(även om jag förstår att det är genomvidrigt nu). Och det kan ta ännu längre att komma tillbaks och då kosta mer på alla vis.

Jag vet inte hur lång väntetid du har till psykologen. Men skulle det inte gå igenom nu med sjukskrivning så kanske det blir lättare att få till det med psykologens hjälp om det behöver förlängas en längre tid?

Jag hoppas att 50% sjukskrivning räcker.

Just nu försöker jag bara landa i att acceptera att jag är lite kaputt.

Jobbet är stöttande i alla fall. Jag har ju hunnit jobba hos dem i ett antal år och jag har aldrig varit sjukskriven så länge jag har jobbat där, inte ens för en förkylning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 024
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
5 418
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar