Bra insektsmedel?

D

denjo

Vad använder ni för flug/knottmedel på era hästar? Min häst har sedan betessläppet blivit helt sönderbiten, särskilt halsen och magen är väldigt utsatta. :( Vet inte varför, men insekterna verkar föredra henne framför de andra hästarna...
Vore jättetacksam för lite tips om vad ni provat för medel, och hur det har hjälpt.

Jag brukar göra i ordning mitt eget insektsmedel. :)
Köp en stor flaska oliv olja dela upp den på två sen pressar du MASSOR med vitlök och har i de båda flaskorna. Sen tar du äppel cider vinäger och blandar med ättika som du häller i flaskorna så att flaskorna blir 3/4 fulla. Hoppas du förstår hur jag menar kan inte måtten då jag brukar blanda på måfå. Visst hästarna kommer att stinka vitlök men de slipper flugor,knott, broms och andra insekter.Ett plus är ju att det bara är naturingredienser. Och inget konstigt medlem som man inte vet vad de innehåller. Lycka till!

Rb 86 förra året, och även detta år. switch fungerar även bra!

mira tycker jag e brahar öäven använt verdus,bra men lite väl dyrt,bor ju vid kusten med mycket blåst så min e ju inte så utasatt

Förra sommaren hade jag Chevalet som funkade bra.Provade Renons före och det hjälpte inte alls...
Så det blir nog chevalet i sommar också.

Jag tänkte köra på Switch, Rb 86 och 4ess salva på min häst som blir precis som din :crazy: stora sår vid bringan, bullig och söderbiten överallt. Mycket sår vid juvret och i öronen, även mellan ganascherna :(

Hoppas på att det ska hjälpa min häst så hon klarar sig bättre än tidigare somrar :crazy:

Min häst som iof brukar klara sig ganska bra brukar ha RB86 lösning och 4 Ess hästsalva om han blir sönderbiten, på ex bringa, skap och på utsatta ställen. Har han något sår som e svårläkt så kan jag ev. stryka på socatyl vet. men det är ju recept belagt och får inte överbrukas.

Har även provar Renons och Föllinges hästdeo men tycker att verkningstiden på renons e superkort och föllinges hästprodukt innehöll citronella som gav hästen nässelutslag trots att jag spädde med mer vatten än anvisningen visade.
Switch Pour-On tycker jag låter livsfarligt :devil:

Av det där insektsmedlet fick min häst stora blåsor på bringa och skap. :crazy:

Själv använder jag Switch.

Ni som använder Chevalett var har ni fått tag på det? Apoteket har slutat att sälja det här.

Äppelcidervänäger blandat med vatten och ner skurna vitlöks klyftor.........hästen luktar pizza sallas men det funkar,dom får även detta i maten.......Tycker det funkar men jag har i år provat switch också eftersom vi har mängder emd fästingar.

Förra året körde jag med Switch, RB 86 och Fyra Ess-salva och insekterna var som galna ändå...bara en fästing på hela sommaren dock. Var det Switchens förtjänst kanske?

I år har jag provat ett hemmagjort medel med äppelcidervinäger, olja, citron och vitlök. Jag kan inte säga om det har effekt än då vi inte har särskilt mycket insekter ännu.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka