Bra hundbil

HeddaVovven

Trådstartare
Funderar på att byta bil i höst och behöver tips på en bra hundbil.

Jag har tänkt mig en mindre kombi där jag får plats med en dubbelbur i bagaget. Hundarna som ska åka är tollare och kelpie så det behövs inte vara någon jättestor bur.

Bilen får kosta någonstans mellan 40-50 000 och jag vill helst ha AC, dragkrok och fjärrlås. Några ideér? Modeller jag har tittat på är ford focus och golf variant. Släng gärna in bilder!

Senast ändrad:
Sv: Bra hundbil

Jag kör en Skoda Fabia kombi (halvkombi) -05 och har en dubbelbur från Robust i skuffen.

Just min bil har inte dragkrok men det har sett många av samma modell som har.

En väldigt enkel bil utan en massa faff och fiff som går sönder och kostar en halv förmögenhet att laga. Har varit billig bbåde att försäkra och köra vad det gäller bensinförbrukning.

Nu har jag bara en hund i min bur men det är å andra sidan en weimaraner-hane. Han tar inte upp hela buren utan jag har en "halva" som jag kan packa i.

Bil:
20081119-LillaWee.jpg

Inte en jättebra bild på bagaget men den som står till buds just nu. Hunden är dessutom på väg att hoppa ur buren och sitter längst fram i främre kanten vilket får det att se lite ding ut...:
20091229-1102.jpg

Jag har precis köpt en Citroen Berlingo att ha som hundbil, och jag är redan kär :love:! Har beställt en måttad bur från Robust, men den har ej kommit än, så just nu ser det ut såhär i bilen:

2011-04-16-53.jpg

Vi ska ha två av de tre sätena "uppvikta" alt ta bort dem helt (alltså bara ha ett säte kvar baktill) så det blir så mycket packutrymme som det bara går. Så som det är nu, utan att vi ens tagit bort sätena, så får man lätt in fem agilityhopphinder utan problem även om det är en bur i bilen :D!

215232_10150151533917582_665887581_6728405_5377802_n.jpg

Min första riktiga hundbil var en nissan primera kombi diesel och jag fullständigt ÄLSKADE den :love::love::love:

Köpte den ny och körde 28.000 mil med den innan jag tvingades byta.

I mitt fall så lb-reggade jag bilen och hade grindar även vid bakdörrarna + vid bakluckan.
Vid läger och liknande kunde jag dessutom lätt sova bak med hundarna!:D

Denna bil bara gick och gick och gick. Bytte endast slitagedelar och kamrem med jämna mellanrum!

Gott om plats, extremt ekonomisk och väldigt snäll/lätt att köra!

/Swat

Om jag hade haft mindre hundar så hade jag köpt en Toyota Avensis. Jag har bara hört gott om dem! Annars gillar jag även sambons Ford Focus. Den är pigg och smidig att köra och drar mycket mindre än min volvo. Dessutom är det en flexi fuel, vilket blir snällare mot plånboken när bensinen är så himla dyr.

Jag har en Golf Variant (alltså kombin) som jag är supernöjd med. Nu är ju min bil något äldre, -96, för de pengarna du tänkt lägga kan du nog komma upp bra många årsmodeller och därmed få ac och fjärrlås. För konstigt nog är kombin mycket billigare än de "vanliga" golfarna.

Jag har inte bur, utan galler och grindar från Jeppe. Lastar utan problem två rottweilers även om den största (hane 60 kg) inte ligger jättebra, däremot sitter han bättre än i en V70 då takhöjden är bättre på golfen!

Som sagt, jag är jättenöjd med min golf både som hundbil och i största allmänhet.

Skoda (oktavia) har jag kikat som hastigast på men tvekat pga trösklen bak men det kanske inte är något problem? Robust-burar gillar jag så jag ska absolit kika närmare på denna kombination!

Denna bil har jag inte sett tidigare! Ser verkligen rymlig ut. Får det plats en dubbelbur utan att ta bort baksätena?

Nissan Primera har svärmor och det verkar vara en trevlig bil. Vet du om det finns burar till den utan att behöva måttbeställa?

Fiffigt att kunna sova bak med hundarna! Men jag föredrar nog att kunna ta med husvagnen på läger, därav dragkroken :)

Toyota gillar jag skarpt så jag ska absolut kolla upp Avensis. Har dock fått för mig att den är ganska dyr? Vet du om det finns burar till den?

Focus är också en trevlig bil, så svårt det här!

Härligt att höra att du är nöjd med din golf! Så jeppe har lastgaller och grindar till den? kan man låsa grindarna?

Själv tycker jag ju att de små kombi-"skåpen" alltså Berlingo mfl är oslagbara som hundbilar med tanke på rymligheten, finns knappast någon "vanlig" kombi som kan mäta sig i det avseendet... Vi har en Peugeot Partner och en Opel Combo i garaget för närvarande... jag har kört en VW transporter innan och där är ju rymligheten verkligen oslagbar då det är en minibuss ;) men då behovet av att byta till en bil med baksäte uppstod så var det en självklarhet att köpa en bil av samma typ som Partnern, att det blev just Opel Combo var mest beroende på att rätt bil dök upp. Annars finns ju även Vw Caddy, Berlingon som sagt och ett helt gäng till, mer eller mindre vanliga.

Japp, de har måttanpassade lastgaller och grindar, riktigt lätta att montera dessutom. Fyra borrhål får man göra för grindarna, det är allt.
Och det går att borra så att man kan låsa grindarna också, jag köpte mina grindarna begagnade så de var redan förborrade för lås, på volvon borrade vi själva, det var inga större problem för två personer med tummen mitt i handen :D

Hittade ett par bilder på min Golfis med hund, den är just nu borta på service så jag kunde inte ta några nya :)

DSC00256.JPG

DSC00257.JPG

Har inte låsen på där ser jag. Hunden som ligger i är en rottweilertik på 40 kg, det går bra att ha mellanvägg i också om man kör två hundar i hennes storlek.

Skoda (oktavia) har jag kikat som hastigast på men tvekat pga trösklen bak men det kanske inte är något problem? Robust-burar gillar jag så jag ska absolit kika närmare på denna kombination!

Nä det är inga problem. De bygger en "sarg" som blir bottendel och sedan är dörrarna och burtaket överdelen. Man monterar det hur enkelt som helst.
Oktavian är betydligt större än Fabian men det är ju helt efter tycke och smak. Bra hållbara bilar är det i vart fall. Vi har Skoda på jobbet också och det är riktiga slitvargar.

Robust är de som tillverkar burarna om du beställer bur hos Skoda och Volkswagen så man sparar ett par tusenlappar genom att beställa ifrån Robust direkt. ;)

Denna bil har jag inte sett tidigare! Ser verkligen rymlig ut. Får det plats en dubbelbur utan att ta bort baksätena?

Ja, jag har som sagt beställt en dubbelbur från Robust (måttbeställd för Berlingo, 116 bred, 75 djup och 80 hög) som passar in i bilen utan att ta bort sätena (hoppas jag på, det har företaget garanterat att den gör iaf :D!)

Kan lägga in en bild på hur det ser ut när jag fått hem buren :)

Vi köpte en Volvo V50 förra veckan. Älskar den redan innerligt.
Den ligger över det pris som du anger, men en Volvo V40 (fas 2) borde kanske passa?

Dessa "minivans" (som jag antar att det är, måsta googla lite) är helt nya för mig. Vet ingen som har en sådan. Måste nog smaka lite på den karamellen tror jag...:)

Din bil ser verkligen rymlig ut! Bra att det går att låsa grindarna också. Jag vill helst ha burar för säkerheten men grindar med mellanvägg är absolut ett alternativ!

Då kanske fabian skulle räcka storleksmässigt? Hur är det med rutan därbak? Lyser solen in uppifrån? Har en Saab 9-3 här hemma och det är jättegott om plats i den men solen lyser rakt in på hundarna så jag kör alltid clion där det är skugga hela tiden (plus att jag har grindar och lastgaller i den så det funkar bäst).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska byta bil inom kort, och har tidigare kikat på VW golf eller passat i alltrackvarianten. Men under nästa år kommer jag köpa en...
Svar
16
· Visningar
1 960
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej alla hund/kombiägare! HUR har ni löst utrustningsfrågan? Jag får ÄNTLIGEN hem min nya bil imorgon. I den har vi satt in en dubbelbur...
Svar
15
· Visningar
1 227
Senast: HeddaVovven
·
Äldre Jag står inför ett bilköp i höst och tycker att jag har lite ont om idéer. Jag letar efter en större bil, stor nog för att kunna ha...
2
Svar
21
· Visningar
3 174
Senast: glittra
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Guldfasanerna