Red_Chili

Trådstartare
Hur vet man om katten är i bra hull?
Om den är fet är ju lätt att se, men hur smal är lagom? Min mor oroar sig konstant för att katten ska vara mager. Jag å andra sidan tycker att katten är i bra hull. Visst, det skulle inte skada om hon gick upp lite, men mager tycker jag inte att hon är.

Hon är en ganska liten katt och väger 3,3kg. Hon är långhårig, så det är svårt att se speciellt mycket på henne. Däremot känner man revbenen när man tar i henne, inte så att de spretar ut men det är väldigt lätt att hitta dem. När hon skjuter upp ryggen, tex för att stryka sig mot benen, så känner man också ryggraden väldigt lätt. Inte hela ryggraden såklart, men några ryggkotor är det som blir riktigt tydliga.
 
Sv: Bra hull?

En katt i lagom hull känner man revben och ev lite ryggrad på. Men höftbenen får ej vara spetiga. om man tar handen ovanifrån och känner mellan revben och höfter så ska det finnas att ta i så att säga. Men katten ska absolut inte ha ngn kula till mage. Jag tror katten är i helt okej hull, lite smal som du säger, men inget farligt. Människor har ofta förmåga att ha sina djur i överhull.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra hull?

Som sagt, man ska känna revben och höftben lätt. De ska "anas". 3,3 kg låter annars sådär generellt som helt normal vikt på en honkatt av medelstor typ.
 
Sv: Bra hull?

En katt i lagom hull känner man revben och ev lite ryggrad på. Men höftbenen får ej vara spetiga. om man tar handen ovanifrån och känner mellan revben och höfter så ska det finnas att ta i så att säga. Men katten ska absolut inte ha ngn kula till mage. Jag tror katten är i helt okej hull, lite smal som du säger, men inget farligt. Människor har ofta förmåga att ha sina djur i överhull.

Jag får försöka känna på henne lite mer ordentligt imorgon och se hur hon känns då. Hon äter i alla fall bra (ganska exakt så mycket som det står på foderpåsen att en 3kg-katt ska äta), är pigg och glad. Jag är ju inte kattvan alls, men vet från hundvärlden att många har sina hundar för tjocka... Min mor är lite tvärt om, hon tycker synd om alla djur som inte får äta hela tiden, samtidigt som hon är mycket väl medveten om att det inte är bra med övervikt osv. Lite kluvet sådär ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 285
Senast: monster1
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp