Bra hoppsadel! Tipsa!

L

lillmaria88

Jag vet inte om tråden är rätt men känn rätten att flytta den :)

Jag söker en HOPP sadel till min häst som är hoppig och stutsig och svår att komma åt. Jag vill ha en sadel med bra grepp (så jag inte glider runt så mycket) och riktig kontakt. Den får kosta ca 15000 beg, det beror på sadeln. Vad ska jag köpa för en, jag är ca 162 cm. T
Har funderingar på en tolga contact men har aldrig ridit i en sådan.

Snälla hjälp mig i sadel djungeln!

Ps är inte intresserad av bates, stubben, golden star, zaldi, HDR, syntetsadlar.

Sv: Bra hoppsadel! Tipsa!

Jag söker en HOPP sadel till min häst som är hoppig och stutsig och svår att komma åt. Jag vill ha en sadel med bra grepp (så jag inte glider runt så mycket) och riktig kontakt. Den får kosta ca 15000 beg, det beror på sadeln. Vad ska jag köpa för en, jag är ca 162 cm. T

Ps är inte intresserad av bates, stubben, golden star, zaldi, HDR, syntetsadlar.

Jag tycker pessoa amo är en kanonbra sadel. Man får bra grepp i den, dock inga jättestöd men det vill i alla fall inte jag ha.

Då tycker jag personligen INTE att pessoa AMO är en bra sadel på en studsig och hoppig häst! Den är ju väldigt flat i sätet och har ganska lite stöd för underskänkeln, samt är inte speciellt framskuren om ryttaren är lång. Jag har själv haft en sådan sadel och var mkt nöjd med den tills jag köpte två Butet och en Appaloosa Paris, (fälttävlansmodellen). Dom är Super sköna alla tre. men det finns billigare sadlar som också är mkt bra ex Equipe har många olika modeller anpassade efter ryttarens längd, benlängd och hästens rygg utseende. sök runt i sadel jungeln innan du köper:)

Vad är det för häst? Rak eller svängd rygg? Blir lättare att tipsa om vilka sadlar som kan passa om du lägger ut bilder på hästens rygg också. :)

24873526.jpg

Prestige ligger bra på hon men jag gillar den inte. Hon är rätt rak skulle jag säga eller halvrak? :P

Bates passar hästar med rak rygg. Är jättenöjd med min! :)

Oops.Såg nu att du inte var interesserad av Bates.

Lite svårt att se ryggen när bilden inte är tagen frånsidan och stillastående. Har hon lång och lite hög manke?

Passier Marcus Ehning har jag. Tycker själv att den är helt underbar. Rejält framskuren :d

Jag gillar JW och Butet men sen om dom ligger bra på din häst har jag ingen aning om:)

Vi har en Kieffer (kommer tyvärr inte ihåg modellen) till våran och den ger VÄLDIGT bra stöd tycker jag. Den passar nog bäst till ryttare med lite längre ben för min syster sitter bättre i den än vad jag gör.

Jag bara älskar min hoppsadel, en Globus Clic CC. Den har bra knästöd, bra säte med bakvalv och smalt säte för mig som inte är så stor (157cm). Den har dessutom bra bredd mellan bossorna så hästens ryggen får en bred kanal utan tryck. Dessutom mycket prisvärd då du lätt hittar en ny för 10,000-12,000kr. Kan vara svårare att hitta en begagnad dock....

Jag använder den både till hoppning och distansritt. Den är helt enkelt bara så skön :grin:

Det kanske är en donau ni har :)
Kan hålla med om att den ger väldigt bra stöd,

Jag hatade min kieffer Donau, fick inte plats med mina långa ben i den... År ca 180 cm.

Vad har du för Prestige sadel? Det är väldigt stor skillnad mellan modellerna, har ridit i en golden star och gillade den inte alls för fem öre. Men har själv en eventing och den sitter man verkligen som ett smäck i, kan verkligen rekomendera att prova! Den ligger nog i samma prisklass begagnad också som du vill, ny kostar den runt 20.

Ja så skön är den inte. Jag är ju bara 170 så jag hade inte det problemet:)

Jag själv älskar att rida i Tolga,och man kan sadeln special anpassad till just din häst:)

*kl*

testa amerigo! Jag har inte trillat av min u-svängsexpert ännu :p

Finns bra begagnade!

Då tycker jag personligen INTE att pessoa AMO är en bra sadel på en studsig och hoppig häst! Den är ju väldigt flat i sätet och har ganska lite stöd för underskänkeln, samt är inte speciellt framskuren om ryttaren är lång. Jag har själv haft en sådan sadel och var mkt nöjd med den tills jag köpte två Butet och en Appaloosa Paris, (fälttävlansmodellen). Dom är Super sköna alla tre. men det finns billigare sadlar som också är mkt bra ex Equipe har många olika modeller anpassade efter ryttarens längd, benlängd och hästens rygg utseende. sök runt i sadel jungeln innan du köper:)

Butet skulle jag ALDRIG ens ta emot gratis. Har sett för många hästar med rygg problem som haft just butetsadel. Har hört mååånga som sagt samma sak. Så butet är INTE att rekommendera !!!

Liknande trådar

Utrustning Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star...
Svar
7
· Visningar
1 349
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar