BRA högtalare?

Tigertofflan

Trådstartare
Har nog sprängt min ena högtalar, tycker den skorrar när det spelas lite högre musik.
Nu undrar jag därför lite saker! :D
- Hur måste man punga ut får att få ett par BRA högtalare, som håller att spela högt med?
- Vad ska man titta efter när man letar?
- Har ni några tips på bra högtalare, som gärna är så billiga som möjligt?

Jag har mina stereohögtalare, men min datornnörd till kompis (;)) säger att det inte går att koppla dom till datorn eftersom jag inte hade nån utgång eller vad det nu var.. Annars hade jag gärna använt dom.

Tips? :)
 
Sv: BRA högtalare?

Man kan ju koppla in datorljudet till en förstärkare eller stereo om den har en AUX-ingång (eller helt enkelt en ingång med RCA kontakter). Då kan man kräma på lite mer än med "vanliga" datorhögtalare.
 
Sv: BRA högtalare?

Men det funkar ju inte med vilka ingångar med RCA-kontakter som helst (om man inte tänkt bygga filter).... Exempelvis om man skulle använda en ingång för skivspelare skulle det låta _mycket_ knepigt... :D
 
Sv: BRA högtalare?

moiran skrev:
Men det funkar ju inte med vilka ingångar med RCA-kontakter som helst (om man inte tänkt bygga filter).... Exempelvis om man skulle använda en ingång för skivspelare skulle det låta _mycket_ knepigt... :D
Behöver inte nödvändigtvis låta skumt, det funkade på min gamla stereo utan problem. Sen att ljudet i dem högtalarna var rätt kasst ändå är ju en annan historia. Har man inte för stora krav på kvaliteten på själva ljudet så kan man ju ta en biladapter och sätta i kassettbandspelaren (om man har en sån). Men det är ju idealiskt om man har en AUX ingång.


Eller om man kan och har tid så bygger man egna högtalare...
 
Senast ändrad:
Sv: BRA högtalare?

äh köp en stereoplugg (3,5mm) till rca sladd på clas ohlsson eller dylikt, och koppla in, så kör jag med min stereo just nu.
 
Sv: BRA högtalare?

Det ska låta skumt om man kopplar in datorn på skivspelaringången. Annars skulle det låta skumt om man kopplade in en skivspelare på den... :D Om man nu inte har nån slags hightechförstärkare som kan "lista ut" att det inte är en vanlig skivspelare som anslutits.

Det är nämligen väldigt olika signalstyrkor mellan skivspelare och "allt annat". Signalen som skickas in genom phono-ingången förstärks i förstärkaren, för det som kommer ut från en skivspelare är en relativt svag signal. Dessutom moduleras frekvensstyrkorna en del i förstärkaren. Så kopplar man in någonting annat än en skivspelare på phono-ingången ska det låta bullrigt, skumt och mycket. Annars är det "trasigt".

Dessutom finns risken att man gör sönder förstärkaren om man kopplar in en för stark signal (någonting annat än en skivspelare) på phonoingången. Så man bör inte prova om man har en dyr fin förstärkare...

Men man kan bygga ett ganska enkelt filter om man är lite småhändig med lödkolven. Finns massor med beskrivningar på internet om hur man gör. Finns att köpa också, men de är oftast relativt dyra eftersom det inte är en särskilt vanlig produkt.
 
Sv: BRA högtalare?

moiran skrev:
Men det funkar ju inte med vilka ingångar med RCA-kontakter som helst (om man inte tänkt bygga filter).... Exempelvis om man skulle använda en ingång för skivspelare skulle det låta _mycket_ knepigt... :D

Det är ju ganska enkelt att INTE välja just skivspelaringången.
 
Sv: BRA högtalare?

Självklart! Om det finns någon! :idea: (finns inte på min lätt antika stereo exempelvis)

Men det var en not till meodeos "eller helt enkelt en ingång med RCA kontakter".
 
Sv: BRA högtalare?

moiran skrev:
Men det var en not till meodeos "eller helt enkelt en ingång med RCA kontakter".
Äsch, det var kanske lite krasst formulerat men vad jag menade var att det KAN gå, beroende på ljudkortet, stereon och högtalarnas kapacitet och AUX ingångar ;) .

För att återgå till ämnet: Man kan ju säga att ju högre watt högtalarna har desto mer "klarar" dem. Är kanske fel person att tipsa om några specifika högtalare då jag inte använder några själv men kan ju tipsa om:
*http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/pc-speakers/ där kan du sortera efter konsumentbetyg.
*http://www.minhembio.com/forum/...datorh%F6gtalare
*http://search.idg.se/eforum/...sortera=relevans
 
Sv: BRA högtalare?

wattsiffra - orelevant, kolla hur de låter istället. jag har 180w på mina högtalare, knappast att jagk an köra dem så mycket dock.
 
Sv: BRA högtalare?

180 w är ju inte så mycket! Watt siffran är visst relevant.. satsa på uppåt 300 w minst.. så ska du nog få ett bra system!
 
Sv: BRA högtalare?

Att stirra sig blind på wattsiffror är det _dummaste_ man kan göra! Det fuskas så enormt med det! Det finns ett antal olika sätt att mäta watten, Strömförbrukningen, förstärkningseffekten, topp till topp värde, effektivvärde. De flesta tillverkare mäter på ett sånt sätt för att få flest watt för att dumma konsumenter tror att högtalarna blir bra bara pga det. En högtalare på 50W kan spela skiten ur ett par högtalare på 300W.

Subwoofer är en baslåda. Om du kollar på lite olika högtalarkit så ser du några små högtalare och en större låda med en större högtalare i, det är den som är subwoofern/baslådan.

Det du ska göra när du letar högtalare är att bestämma dig för en prisklass och läsa recensioner, produktester och allt sånt för att kunna bestämma dig.
 
Sv: BRA högtalare?

per högtalare, host. wattsiffran var relevant på den tiden då man körde stenplattor och vinyler, men inte nu längre. iofs så är det alltid trevligt med mera watt... kul o få glasen på andra sidan väggen att hoppa ner i diskhon och krossas :angel: :angel: :angel:
 
Sv: BRA högtalare?

Tacktack!

Så det är ungefär som att köpa en ny lur, man för höra vad andra har att säga? :P

...värdelöst :P
 
Sv: BRA högtalare?

jojo54 skrev:
180 w är ju inte så mycket! Watt siffran är visst relevant.. satsa på uppåt 300 w minst.. så ska du nog få ett bra system!

Haha! Trodde att Wattsnacket knappt fanns längre.

Med tanke på att det finns 300W högtalare som kostar både 2000kr och 200.000kr så borde det väl en gång för alla bevisa att man inte ska titta på watt vid högtalarköp. ;)
 
Sv: BRA högtalare?

Jag har haft en banansladd ikopplad till förstärkare och rejäla högtalare. Det höll discovolym, typ. Saken var den att man var tvungen att ha datorns out-ljud lägre, annars brusade det pga för mkt signal.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
765
IT & mobiler Jag skulle vilja ha en högtalare till min mobil så jag kan spela musik hemma utan lurar, och också kanske ha den som radio. Jag tänker...
2
Svar
26
· Visningar
1 657
Hemmet När jag var liten hade vi en stereo i vardagsrummet med hyfsade högtalare som kan kunde lyssna på musik på på hög volym och bra ljud...
2
Svar
28
· Visningar
1 997
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp