Bra hö/ensilage tunnat ur ändå

S

Superbiddi

Har en äldre valack som behöver 82MJ och 497Pr. Han har ni i vinter gått på en foderstat som är 108Mj och 763Pr. Vilket är en bra bit över vad han behöver. (han har nog legat lite över det också då jag inte alltid väger och vet att lite extra på honom skadar inte)
Han har tidigare haft svårt att komma i bra hull men då med dåligt grovfoder som bas. I år har vi haft jätte bra nästan för bra grovfoder och nu tycker jag han har tappat muskler och även hull. Är så svårt man blir ju hemma blind.
Men hur kan det komma sig att han går ner på en sån foderstat?
Kan ju vara så att det är tänderna som spökar det får jag reda på nästa vecka då hästtandläkaren kommer.
Men vad finns det mer för faktorer som spelar in? Vet ju att det är mycket men behöver kanske höra dem av någon annan för att kunna reflektera över om det är det som kan ha roll i det hela.
Kan jag ändra nå i foderstaten? Får inte i honom mer hö/ensiage och håller på att byta ut havren till korn.

Sv: Bra hö/ensilage tunnat ur ändå

Halloj! Hur har hans hosta varit i vinter? Avmaskning senast, hur har träckproven visat? Vintern kom ju igång sent så han kanske hade behövt en extra avmaskning (för de som tycker jag är inkonsekvent nu så kan jag meddela att jag känner hästen och hans maskhistoria).

Kanske han behöver nåt mer lättupptagligt, Krafft Rehab vet jag många som fått bra resultat med.

Han har inte hostat något på 1½år :D
Avmaskningen visade förra våren 1000egp av lilla blodmasken avmaskade då med cydektin i tre omgångar men rätt intervaller imellan. med sista i november. Men eftersom vi flyttade så vet man ju inte om han har dragit på sig nå nytt. Hade tänkt prata med dem i stallet om att ta träckprov men du vet ju hur svårt det är för folk som aldrig gjort nå sånt att förstå innebörden med det.

Ang krafft rehab hur blir det med överskottet då protein kommer från kraftfoder. Har ju redan nu överskott men då av grovfodret kanske lusern vore bättre då han redan ligger över?

nej, räknat ut årets foderstat på hippocampus hemsida.

Då är det sannolikt så att din häst behöver mer än tabellvärdena föreskriver. Det är bara att öka upp till du har det hull du önskar. Sedan noterar du var du hamnar då, och kan till nästa år lägga hästen på samma värden som tidigare år.

Fast hur kommer det sig att förra året då jag också räknade ut foderstaten men hjälp av hippocampus så låg han på ungefär samma behov, men då hade vi sämre grovfoder, och han åt då bara 10kg hö och nu äter han ändå en 12-15kg hö /ensilage. Med undefär lika mycket krafft foder båda åren.
Varför går han ner det här året och inte förra?

Det kan ju vara en missvisande analys, något som gör att han kanske fryser mer i år, lite annan träning, mer muskler som kräver mat.

Har ägnat mig några år åt kontrollanalyser på material där vi själva gjort första analysen, och sedan tagit en annan för att se om det skiljer. Det gör det. I värsta fall skiljer då analys och verklighet så pass mycket att det ger effekt på hästen.

Det har du rätt i att analysen inte är att lite på till 100%. Och har flyttat till kallstall. Så det kan ju vara det som spelat roll. Får nog inse att det är dags att lägga till nå mer.

Men eftersom jag inte får i honom mer hö/ensilage så kan jag tyvär inte höja där. Havren kan jag inte häller höja då han blir mer uppe i himlen än på marken. Håller just nu på att byta ut havren mot korn men frågan är om bara kornet kan få han i bättre hull eller om jag måste lägga till något annat kraft foder. Vilket i såfall?
Krafft Groov 90 el 125?
Lusern?
Åsebro cool?

Groov 90 borde räcka eftersom han får mycket protein ändå. Olja kanske?

Läge för ett träckprov rätt snart med andra ord. Kanske du skulle lägga på lite extra och ta ett som kollar även bandmask. Den fläckiga hade ju det i gamla stallet, så det är inte helt osannolikt att han kunde ha det. Iom att han är lite äldre så kan han reagera mer på dem också.

Hur gör oljan då ökar den MJ? minns inte

Har för mig att vi tog på bandmasken i våras man jag kanske minns fel. Och då visade han i såfall 0. Det är iallfall dax igen att ta träckprov så då kan jag ju ta för bandmasken också.. Skickade dig ett PM.

Fast då skulle jag kunna ge Åsebro Cool som har 13.5Mj och 90smpr. Eller ska jag välja och ge Groov 90 och tillsästta olja. Vilken slags olja kan jag ska jag då ge?

Åsebro går nog lika bra, jag har bara ingen erfarenhet av den och vill därför inte rekommendera något jag inte känner till.

Majsolja brukar de äta bäst. Börja med 1 msk/mål och öka på långsamt.

Nej inte jag häller men flera i stallet använder det och är nöjda, så tänkte att jag kunde prova och se om det funkar på min. Så slipper jag pytsa med olja också.

Personligen föredrar jag lucern som tillskott, för att det räknas som grovfoder. Tycker också det är ett ekonomiskt alternativ, om man vill sänka kvoten och tillföra mer energi väljer jag olja (som tidigare nämnts).

Föredrar då linfröolja främst för att jag tycker det ger fin effekt på pälsen, vill man komma billigare undan fungerar matolja bra.

Liknande trådar

Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 134
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 029
Senast: fleur
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 421
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna