Bra för hovarna...

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Vad ger ni era hästar för att stärka hovarna? Något som ni kan rekommendera eller rent av varna för?

~Ingrid

Sv: Bra för hovarna...

Jag brukar använda Cornucreschine till hovarna då det fungerar mycket bra. Har användt det mycket på tävlingshästarna förr och använder det på min egen häst idag.

Nu är ju detta inget fodertillskott men det är bra endå för hovarna :).

Biotin är ett bra fodertillskott för hovarna har jag hört. Har bara användt det på en häst under min tid just för att han hade kassa hovar som behövde stärkas.

Senast ändrad:

Jag ger min häst b-vitamin året runt, och har nu även gett biotin snart ett år. Men vet inte om det hjälper henne nämnvärt faktiskt.
Har nu börjat ge linfrökaka som ska vara bra för hovarna, så det återstår att se hur det fungerar ;)
Penslar också på fodertran på hovarna på rekommendation av hovis, och han tycker även att ge ska ge det invärtes, men det går inte, hon tycker bläääää :smirk: ,och jag förstår henne faktiskt :-)

(Hon har typiska fullblodshovar, tunna hovväggar och sulor..har lätt att få sprickor osv..)

Senast ändrad av en moderator:

Det preparat som jag har fått rekommenderat av många nöjda användare heter Steel Joint. Har hört både flera olika hovslagare och flera vänner tycka att det är bra för hovarna och faktiskt har effekt.

Min förra häst hade rätt bedrövlig hovkvalitet. Efter en säsongs utfodrande av linfrökaka hade kvalitetet förbättrats avsevärt!

Det ska jag testa :)
Fast hon lär väl stå och flemma ett par timmar då, det räcker med att hon känner lukten av det så flemmar hon typ en kvart :D
Men hon kanske vänjer sig?

Jag ger foderjäst, linfröpellets plus en skvätt linfröolja. Detta för att att ge B-vitaminer och omega-3. Tror det är bra både för hovar, hud, hår och leder.

Att rekommendera: väl balanserad foderstat.
Att varna för: felaktigt balanserad foderstat.

Álin skrev:
Att rekommendera: väl balanserad foderstat.
Att varna för: felaktigt balanserad foderstat.
Ja, det är ju självklart en förutsättning med väl balanserad foderstat MEN förutom det var min tanke...

~Ingrid

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt