bra för fossingarna?

N

Naggur

första juni släpps pållarna på bete. ska då låta pållen gå utan skor den första månaden då han ska få vila. För visst måste de väl vara bra för hovarna att slippa skorna? en del hästar kan ju inte gå barfota men min har gått utan tills i höst så han borde klara det utan problem. nu vill jag ha tankar och åsikter om detta! Tack!
 
Sv: bra för fossingarna?

jag vet faktiskt inte riktigt... jag tänker på en häst jag hade & denna var väldigt ömfotad men då hon skulle gå på bete & ha semester så tog vi av skorna en gång ...
resultatet blev att hon felbelastade ena hoven, den slets ju då ingen sko skyddade hornet så att säga..
det var ingen katastrof men sen fick det fortsätta vara skor på alltid för att slippa att "rätta till" hov/benställningen...
 
Sv: bra för fossingarna?

ja de va lite de jag tänkte på åxå. inan han fick på skor i bak så slet han insidan på bakovarna. fast det var inte mycket. och han kommer bara gå utan i 4 veckor...
 
Sv: bra för fossingarna?

Min ponny går sedan ett par år tillbaka barfota sommarhalvåret, maj-september typ.
Förr hade hon verkligen usla fötter, kunde inte vara utan skor två dagar utan att gå sönder helt. Men de blev bättre med åren, och för två år sen bestämde jag mig för att försöka låta henne vara utan skor på betet. Första året bara två-tre månader, men hovslagaren märkte enmorn skillnad bara av den tiden. Hovarna växte bättre, vissa fel rättades till och numera går hon barfota nästan halva året.

Så ska hästen bara gå o skrota i en hage tycker jag du ska låta ta av skorna!
 
Sv: bra för fossingarna?

Om den har gått utan skor innan är det säkert ingen fara! Min fyraåring ska påbörja sin sommarvila om två veckor och då tar jag av henne skorna. Skodde henne första gången i april och bara fram. När vilan är slut blir det skor runt om. Sliter ju så mkt på hovarna att gå på grusvägar och så på sommaren, dessutom ska hon börja gå lite mer då. Hon har bra hovar så jag är inte orolig!
 
Sv: bra för fossingarna?

Jag håller med matjo; har hon gått utan förr så är det säkert ingen fara. Du säger att hon sliter snett i bak, inte mycket men lite. Det är säkert ingen fara när det gäller bara 4v. Du är ju dessutom medveten om det och kan kolla upp det, märker du att det inte fungerar så är det ju bara att slå på skorna igen.

Jag hade definitivt tagit av dom över sommaren. Men det är ju jag det som är så rädd att ev tappskor ska orsaka skador.. Vis av erfarenhet.... :crazy:
 
Sv: bra för fossingarna?

till alla.
japp han ska vila helt i 4 veckor. kanske skritta nån sväng i om jag inte kan hålla mig. Han har bra kvalité på hovarna och jag kommer kolla till honom i stort sett varje dag. Hade gärna haft honom barfota året om om det gick men hovarna slets ner ganska fort när jag red in han så jag skodde han i fram i oktober. sen kom snön och vi slirade runt på isen med bak så han fick skor bak me. Men då plockas skorna av dagen innan betessläppet då=) så får han känna gräset mellan tårna=) Hur stor e risken att han blir ömfotad och hur länge ska han gå ömfotad innan han får skor igen om han inte klarar av det? asså hur långt tid ska jag vänta innan jag ringer hovis om han blir ömfotad?=)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp