anjescka

Trådstartare
Har nyligen köpt en unghäst på 7 bast, import lettland, underbar häst, men tyvärr helt omusklad och väldigt, väldigt smal. Han går nu på fri tillgång på grovfoder och lusern med olja. har bara haft honom i 3 veckor men vikten går nsabbt uppåt, tyvärr gillar han inte lusern nåt vidare och jag funderar på att byta nu. har ni tips på bra, proteinrikt helfoder? :)

Sv: Bra foder

Om vikten ökat på bara 3 veckor..grattis. Du är väl på rätt väg. Varför byta när du får en effekt ? Kanske har du krut i grovfodret.

Mustang protein plus, hippo grow alfa.
vi använder det på våra unghästar o dom som e muskelfattiga.

Han har från första början inte varit så förtjust i det, han har bra aptit men de märks att han inte gillar det riktigt, han behöver ju mkt proteiner nu under uppbyggnaden så :)
vart finns mustang protein plus att köpa? :)

Men varför byta ?? Är det du som tycker han inte riktigt gillar det ? Ge hästen lite tid. 3 veckor är ju ingen tid alls.

Hippo Grow Alfa. Innehåller lusern men är mer smakligt.
10MJ och 135g smbrp (om jag inte minns fel).
// Linda

Tänk på att du byter till kraftfoder. Det är lång invänjningstid, och kan få lite tråkiga effekter om man inte är försiktig. Och har maxgiva.

Jag hade behållt lusern och i så fall lagt till t ex Alfa.

Jag köpte en 4årig valack i sommras som var importerad från Lettland och han var också väldigt tunn och omuskald. Den första perioden fick han lucern samtidigt som han gick på bete. Tyckte inte om det först men efter några veckor började han gilla det :) Kunde ta bort det efter ca 2 månader och började ge Krafft Groov 125 när han började ridas. Och han har blivit mycket finare!

Jag skulle fortsätta med lucernet. Om hästen inte är förtjust i det du ger nu, har du testat något annat märke? Om du ger hack så kan du ge pellets istället eller vice versa dessutom. Jag ger mig häst 1 kg lucernpellets och 1 kg lucernhack, då hon inte äter varken pellets eller hack i för stora mängder.

Han får hackat nu, kan ju faktiskt testa med pellets, o sen lägga till lite kraftfoder framöver :) just nu är han under igångsättning, bara skritt 30 min/dag, men nästa vecka ska vi börha trava lite. haha ja jag kallar honom för "min unghäst" då han ser ut som en liten lurvig 3-åring just nu ;)

haha reagerade oxå på det, vid 7 år så e man stor :D

TS: när du börjar (?) arbeta den kan jag bara varmt rekomendera equitop myoplast, sjukt bra tillskott som hjälper kroppen med muskelbyggande. finns på kliniker att köpa, kostar från 600-1000kr beroende på vart man bor o räcker i ca 1 månad men det ger en otroligt bra skjuts i rätt riktning!

Varför köpa en sån häst? Är det inte bättre att gynna de som säljer, fina, väluppfödda hästar?

Han kommer från en bra uppfödare, men under karantänen i sverige blev han nedstämd och ville inte äta så han rasade rätt mkt på en månad. Nu när han är hos oss går det snabbt uppåt, man köper väl det som känns rätt, oavsett om den är smal eller inte? jag är jättenöjd så det känns bra för mig iaf :)

equitop myoplast, det ska jag ta och kolla upp nu när vi ska börja rida mer krävande pass framöver i år :) hoppas det finns här hos vet.

Har nyligen köpt en unghäst på 7 bast, import lettland, underbar häst, men tyvärr helt omusklad och väldigt, väldigt smal. Han går nu på fri tillgång på grovfoder och lusern med olja. har bara haft honom i 3 veckor men vikten går nsabbt uppåt, tyvärr gillar han inte lusern nåt vidare och jag funderar på att byta nu. har ni tips på bra, proteinrikt helfoder? :)

Du bör först tänka på vilken typ av uppfödning och foder dessa hästar är vana vid,, därefter börja med att kontrollera träcken för att veta hur du ska starta ett bra avmaskningsprogram, även kontrollera tänder och ge den ett fullgott grundskydd med vacinationer. Att starta med att börja fodra upp den med proteinrikt helfoder kommer bli som en chock för denna individ eftersom den är uppfödd på vass..

Tänk dig för eller främst ta del av hur man i lettland resonerar kring hästars foderstater och behov.

Jag har faktiskt funderat mkt på hur deras fodringssätt ser ut i lettland, ska försöka kolla upp mer om det hela, han har stått i Sverige en månad innan han kom till mig, där gick han på pavo hästfoder, men det finns inte här uppe ( i skogen) så det blev en övergång till lusern ist, han är avmaskad nu o tänder uppkollade, ska vaccineras i januari då vet. kommer hit :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka