Bra film eller bok om horsemanship??

Snobben

Trådstartare
Någon som vet någon bra film eller bok?främst om hur man tränar i hagen,att fånga sin häst osv:)

Sv: Bra film eller bok om horsemanship??

Sök på google efter Monty Roberts, det finns massor om honom och frågar du mig så är han "the greatest". Såg hans clinic i somras, vilken hästkarl!!

Ellen offstad visar i sin ena film om hästar med problem just hur man får hästen lättfångad i hagen.finns två filmer de är bra.men man kan ju undra över titeln,är det inte vi ägare som har problem??:confused:

Aha,vet inte vad filmen heter?Vart kan man köpa den då?
Är det samma metod som Monty Roberts?

Snobben skrev:
Någon som vet någon bra film eller bok?främst om hur man tränar i hagen,att fånga sin häst osv:)
från mina händer till dina(av monty roberts)

Snobben skrev:
Har Moroten förlorat sitt värde?:angel:

axel skrev:
Har Moroten förlorat sitt värde?:angel:

Kan man ju alltid fråga sig, nackdelen är att alla andra hästar i hagen vill i regel oxå ha en godsak..... så det kan uppstå en "förvirring i lägret" s.a.s....

Genom Pat Perelli så finns det en "Home Study" kit, med 12 timmars DVD och steg för steg hjälp böcker. Och massa info om (hans) filosofi och hur hästen tänker och hur det är lättast att får hästen att följe dina önskar.

www.parelli.se

Ellen Ofstad har gjort en film som heter Motivera din häst och det är nog den enda film jag sätt att man tränar just hur man fångar en häst i hagen. Jag tycker att tanken är rätt som hon förmedlar i filmen - att man ska motivera hästen och hela tiden vara positiv. Men sen kan man ju disskutera hur djupgående den är. Det hon gör är samma sak som när man använder klicker - att fokusera på berömmet.
Filmen gav inte mig så mkt efter som att jag redan var medveten om det hon ville förmedla, men den kan säkert vara bra för andra som inte tänker så än.

Hästar med Problem minns jag inte om hon tar upp det här med hagen i. Men det kanske hon gör. Jag är inte helt med henne i allt hon säger, men hon är en vänlig hästmänniska - hon hanterar dem med varsam hand. Och det tycker jag är viktigt.

Angående titeln så anser iaf jag att det är hästarna som har problem. Det är deras problem som ställer till problem för människan sen. Ofta fokuserar människan då på sina problem och inte hästens. Mao. så fokuserar människan på symptomen av hästens problem (som är orsaken) och tar därmed också bara bort symptomen. Hästens problem (orsaken) är det man alltid bör ta reda på först av allt.
Mao. handlar filmen om hästarnas problem och hur man motverkar dessa.

Själv rekomenderar jag K F Hempfling. Han har skrivit minst två bra böcker (dessa har jag läst) samt gjort en film som är väldigt inspererande och bra att se för att hitta rätt inställning.
Body Language heter filmen. Den ger en övergripande syn på vad Hempflings filosofi går ut på och hur hästar fungerar.
Dansa med hästar är väl den i sverige mest kända boken. Den handlar om hur man bygger upp en relation med hästen, hur hästar fungerar och är byggda. Mycket mycket bra bok.
Hästens själ har ganska nyligen kommit på svenska och är mer inriktad på just hästen som djur och individ. Den är dock lite mer filosofisk så den bör man kanske inte läsa först av allt. Mycket bra så här långt - jag har inte blivit klar med den än.

Hempfling har aldrig utgett sig för att vara någon nh-utövare. Däremot hanterar han hästar på ett naturligt sätt och utgår från hästars naturliga beteenden och behov. Det som nh en gång sas utgå ifrån också.

Tillägger, fastän jag kanske inte borde, att jag absolut inte skulle rekomendera Monty Roberts till någon hästmänniska. Det jag har sätt av honom är psykiskt våld och kuvande. Liknande en de gamla hästkarlarna som lät hästen ge upp för att sen trycka ner dem en aning till och på så sätt få undergivelse och lydnad. Våld behöver inte alltid vara fysiskt och det är inte heller alltid det som behöver vara värst.

Jag föreslår att du inte tar till dig det han säger utan egen eftertanke. Allt ska läsas med en nypa salt men när det gäller Monty så bör man vara extra noga enligt mig. Det han säger fungerar men det är inte vad han utger det för att vara.

Tillägger att detta är min åsikt, och jag behöver inte sitta inne med rätta svaren. Men jag måste bara få säga det när jag ser att folk följer i hans spår då jag tycker att det är fruktansvärt tragiskt.

*duckar för regnet av arga bukefalister* :o

Har du sett Monty live? För jag förstår inte dig när du skriver att han kuvar hästarna och använder psykiskt våld mot dom....

Nej jag har inte sätt honom irl och jag har inte heller läst ngn av hans böcker. Däremot har jag sett honom på tv och läst lite här och där om och av honom.

Det första intrycket jag fick var från ett tv program som säkert fler här sätt. Man får se lite löslongering (join up), och även hur han "arbetar med" rädda och aggressiva hästar.

Det var det värsta jag sätt och jag satt faktiskt bara och gapade (bokstavligt talat). :crazy: Hade satt mig där med höga förtväntningar (hade inte sätt ngt av honom tidigare, inte hört ngt annat än bra) och var mkt positivt inställd. Det han gjorde var, i mina ögon, allt ifrån harmoniskt och jag ville bara gråta av tanken på att detta kallades för naturlig hästhantering utan våld och sågs av tusentals människor som tog efter. Min syster kan intyga att jag satt med öppen mun nästan hela programmet igenom och bara skakade på huvudet vissa stunder.

Tog upp det här senare och det visade sig att jag inte var den enda som haft den negativa upplevelsen av programmet - tack och lov. Har försökt förstå honom senare men blir bara besviken på det jag läser.

Lägger till.. med psykiskt våld menar jag att han agerar så hotfullt och kallt att hästen till slut ger upp och "överlämnar sig till fienden/låter sig dödas". Detta då framförallt när man talar om join up som bara ordet ger mig kalla kårar.

När jag första gången läste om löslongering så blev jag tydligt varnad om att det är en mycket dominant handling som med fel hantering var ett "utmärkt sätt att knäcka en häst på". Jag förstog inte detta direkt men tog varningen och avstog från löslongeringen då jag ansåg att jag inte hade kunskape som krävdes. När jag såg programmet av Monty förstog jag vad författaren menat.

Att knäcka hästen så mycket mentalt att den ger upp livskampen och lämnar över sig. Detta tvingade fram tårarna i mina ögon iaf. När hästen är i det stadiet kunde han - såklart - kontorollera hästen på ett till synes harmlöst sätt. Dvs. utan fysisk våld. Hästen var kuvad/knäckt/nertryckt.

tintilar skrev:
Lägger till.. med psykiskt våld menar jag att han agerar så hotfullt och kallt att hästen till slut ger upp och "överlämnar sig till fienden/låter sig dödas". Detta då framförallt när man talar om join up som bara ordet ger mig kalla kårar.

När jag första gången läste om löslongering så blev jag tydligt varnad om att det är en mycket dominant handling som med fel hantering var ett "utmärkt sätt att knäcka en häst på". Jag förstog inte detta direkt men tog varningen och avstog från löslongeringen då jag ansåg att jag inte hade kunskape som krävdes. När jag såg programmet av Monty förstog jag vad författaren menat.

Att knäcka hästen så mycket mentalt att den ger upp livskampen och lämnar över sig. Detta tvingade fram tårarna i mina ögon iaf. När hästen är i det stadiet kunde han - såklart - kontorollera hästen på ett till synes harmlöst sätt. Dvs. utan fysisk våld. Hästen var kuvad/knäckt/nertryckt.
Efter att ha sett Monty arbeta,sett honom i ögonen och dessutom läst samtliga böcker han skrivet så måste jag påstå att du är helt ute och cyklar i dina sk kunskaper.

Du säger själv att du inte sett honom arbeta live inte heller läst några av hans böcker..ändå vet du allt?

Det jag sett av hans metoder och även hans elever är faktiskt en metod som bygger på förtoende och äkta kärlek till hästen.

Att se filmklipp tagna ur sitt sammanhang,tro på sk släktingars sanningar ger en mkt orättvis syn på en människa som ägnat sitt liv åt att göra livet bättre för hästar.

Sen används inte alltid Join up på alla hästar heller,och om man är okunnig på att läsa av hästar kan man lätt misstolka,tex hästar med dåliga erfarenheter av människor kanske först ser stressade ut men det är ju snabbt övergående,väldigt snabbt förstår hästens hans språk och hans avsikter och får förtroende för honom.
Jag kan bli gråtfärdig och djupt rörd när jag ser en häst som misshandlats av människor i många år,ändå visar djup tillit till monty inom loppet av 20 min inför högljudd publik,monty visar att det går..inte att man skall göra som han gör på showerna,ingen häst blir botad enbart genom en join up inför publik.
"Omstarten" måste följas upp med fortsatt träning hemma,svårt störda hästar måste lära in en ny reflex vid rädsla,för det krävs träning och fortsatt uppbyggande av tilliten.

Fördumma aldrig hästar de känner alltid av vilka avsikter människan har,de styrs av kroppspråket men det läser snabbt av våra avsikter..när du till hjärta och själ ärligt vill hjälpa en häst att komma över olika trauman så vet den om du är ärlig.

Man kan aldrig ljuga för en häst!

Tyvärr finns det folk som tror de vet och utför olika metoder mekaniskt och okänsligt,allt kan missbrukas..

Allt handlar om kunskap och att rannsaka sig själv,det resultat man får från hästen är en spegling av en själv.

Om ni tror hans metoder bygger på tvång och nedbrytning av hästars psyke då blir jag så ledsen ..jag säger inte att han är nån perfekt människa eller att man skall köpa allt rätt av,men faktum är att han har enormt lång erfarenhet av hästar( och sk problemhästar) och arbetat framgångsrikt med tusentals hästar.
Hur många hästar har du själv arbetat med?

På shower och i böcker påpekar han noga att man skall ha kunskap för att utföra join up,det är inget man gör efter att ha sett ett inslag på tv .

Som sagt allting kan missbrukas.

Man kan lära mkt av alla olika tränare som monty ,parelli mfl,men det finns inga "qvick fix"..man måste lära sig hur hästar funkar och framför allt använda känsla och sunt förnuft.

Och det viktigaste av allt SE individen hästen framför sig,hästar är olika,har olika bakgrund och erfarenheter precis som vi.
Därför är det livsviktigt att lära sig läsa av en häst.

Förstå varför den reagerar som den gör,aldrig ta till våld,inte heller knäcka den psykiskt.
Hästar förtjänar att behandlas med respekt och kärlek.

Tyvärr får många hästar utstå både det ena och det andra,både psykiskt och fysiskt.

Ska vi inte jobba mot samma mål,hästens bästa?

"Many people watch ,but few see"

Det finns flera böcker att läsa av Monty
tex Horsesense for people,Shy boy,horses in my life,mfl
Läs dem och få mer kött på de magra benen;)

Snobben skrev:
"Perfekt uppförande" av Kelly Marks,bra bok med mkt läsvärt.
Tycker hennes böcker är skitbra,lättlästa,pedagogiska,roliga med mkt aha upplevelser och sunt förnuft:bow:

Läs den,den innehåller mkt bra tips bla hur man får lättfångade hästar i hagen och hur man får den att uppföra sig i alla sammanhang,med glädje;)

Jag vet för lite om Monty Roberts för att uttala mig. Kan bara säga att hans joinup aldrig nånsin görs bland hästar. Inte vad jag har sett i alla fall. Var det inte han som nästan jagade livet ur nån vild mustang med hjlp av helikopter förresten? *rys*
Tips! Jag har på senare tid blivit helt betagen av Mark Rashids böcker. Låna en på bibblan och kolla i den så får du se. De är skrivna med humor, ödmjukhet och stor kärlek, respekt och hänsyn till hästen utan att det blir mjäkigt.

Tänk som din häst! Suverän bok skriven av Michael Peace och Lesley Bayley. Jag läste den och fick många aha upplevelser. Samtidigt var jag väldigt skeptisk till endel. Gav mig ut i stallet och testa på mina busar och de jag testa gav resultat. :eek: Vilket jag ärligt talat inte trodde. Så jag beslutade mig för att testa grundfilosofin när ponnytjejerna bad mig hjälpa till att jaga tag i stallets shettis som inte ville in från hagen. Han kom nästan omgående till mig trots att han såg grimman och jag inte locka med något.

Tyvärr hade jag inte denna bok i somras när min egna kille vägrade komma in från hagen. :crazy:

*KL*
Såg Kurt Pate(?) får 5-6 år sen
Ganska intressant!

har dock inga problem med mina.
Har sen många år gjort likadant som med hunden:angel:
Om den inte kommit eller sprungit iväg:devil:
så har jag kastat grimman efter den.
Det har sen inte varit ngra "meningsutbyten" efter det.

Efter att ha sett Monty arbeta,sett honom i ögonen och dessutom läst samtliga böcker han skrivet så måste jag påstå att du är helt ute och cyklar i dina sk kunskaper.

Du säger själv att du inte sett honom arbeta live inte heller läst några av hans böcker..ändå vet du allt?
Såna här påståenden är så fruktansvärt onödiga, framförallt när jag har skrivit att det är min åsikt och inte fakta. Jag hoppas att du kan respektera att jag har en åsikt och ta det för vad det är. Jag sa inte att alla måste tycka som jag, eller hur?

Programmet sen, handlade bara om Monty Roberts och det var han själv som talade. Det var ett sammanhängande program och han pratade under tiden som han jobbade.

Som sagt, han säger en sak, men det var inte samma sak som jag såg. För att peka på en tydlig sak så kan jag ta upp det han gjorde med den rädda galoppören. Han pressade den och trängde den mot faran, så att den fastnade och desperat försökte ta sig bort därifrån. Det var så uppenbart fel att jag trodde att det var ett skämt. VART i den handlingen fanns det sk. förtroendet, tryggheten, som är nästan det enda som ledarskap handlar om?

Nu var det ett tag sen jag såg det här - 2 år kanske - så jag ska inte säga för mycket om hur det exakt gick till och vad som hände. Synd att jag inte hade det inspelat, då hade jag kunnat förklara mer vad min åsikt grundar sig på. Jag minns också att han skulle sadla(eller om det var täcka) en rädd häst. Då tog han in den i en liten box (!) och så svingade han upp sadeln på den varav hästen kastade sig i panik - och han upprepade detta tills hästen helt enkelt gav upp. Dock vet jag inte om man ens fick se någon lösning på det problemet. Detsamma gällde galoppören, den blev inte heller fri från sina hjärnspöken vad jag minns.

Han säger sig agera som en stark hästindivid - ledare. Men det jag såg var ett rovdjur. Inte en harmonisk häst. (som sagt, min uppelvelse)

Min upplevelse av hela Montys filosofi är att det är någonting annat än vad han utger det för att vara. Han säger att "de reagerar såhär för att hästar gör såhär och det har med det här att göra", medan det egentligen inte alls säkert är så det är utan det endast är slutsatser han själv dragit - vilket såklart inte är fel, men det är heller inte ren fakta.

Hur många hästar jag arbetat med? Tja, vad menar du med det? "Arbeta med"... Jag umgås och kommunicerar med många många hästar. Det handlar inte om att rätta till fel hos djuren utan att skapa en bra relation. Och det är jag mån om att göra med alla hästar jag möter.

Min filosofi kan liknas med Hempflings, och jag som han utger mig inte för att syssla med något som kallas för natural horsemanship. Det är också en sån sak som sägs vara ngt som det inte alltid är - för alla. Men o andra sidan har jag få och ganska dåliga erfarenheter av nh så jag tror att det finns både vettiga och mindre vettiga människor inom den kategorin.

Jag säger inte att jag har rätt filosofi, är en perfekt hästmänniska eller vet mer än ngn annan. Absolut inte, läs mina tidigare inlägg så förstår du det själv. Däremot har jag åsikter och oavsätt om dessa är fel eller inte så tror jag ju på dem för att jag har grundat dem på något. Jag är mycket skeptisk mot mig själv också och det händer ofta att jag låter min häst ta över kommandot då jag anser att jag själv inte längre vet vad jag ska göra. Efter som att han är häst så tror jag att han också är den bästa läraren - det är ju så det går till i naturen. En äldre häst lär upp en yngre.

Och jag håller med dig till 100 när vi talar om att man aldrig kan ljuga för en häst. Men det betyder inte att man alltid gör rätt bara man har en god tanke bakom sin handling. Då skulle ju alla ageranden vara rätt, eller?

Ska vi inte jobba mot samma mål,hästens bästa?
Tja, det är väl vad de flesta säger. Men varför finns det då så olika filosofier vilka ibland går rakt emot varandra?
För att vi är olika och även om vi alla söker samma mål så betyder inte det att alla lyckas lika väl.

Till sist vill jag tacka för ett intressant inlägg. Men snälla du, påstå inte att du kan bedömma min kunskap, eller hur magra ben jag har ;). Detta handlar inte om personangrepp eller vem som har rätt eller fel, det räcker med att du lägger fram dina kunskaper och dina åsikter, för det är endast det som är intressant för oss andra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Fritid Hittade ett fint airbnb i Grekland som jag vill boka. Närmsta flygplats är Chania, så kollade flyg Landvetter-Chania. För två vuxna och...
2
Svar
35
· Visningar
1 705
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
88
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama