Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
från mina händer till dina(av monty roberts)Snobben skrev:Någon som vet någon bra film eller bok?främst om hur man tränar i hagen,att fånga sin häst osv
Har Moroten förlorat sitt värde?Snobben skrev:Någon som vet någon bra film eller bok?främst om hur man tränar i hagen,att fånga sin häst osv
axel skrev:Har Moroten förlorat sitt värde?
Efter att ha sett Monty arbeta,sett honom i ögonen och dessutom läst samtliga böcker han skrivet så måste jag påstå att du är helt ute och cyklar i dina sk kunskaper.tintilar skrev:Lägger till.. med psykiskt våld menar jag att han agerar så hotfullt och kallt att hästen till slut ger upp och "överlämnar sig till fienden/låter sig dödas". Detta då framförallt när man talar om join up som bara ordet ger mig kalla kårar.
När jag första gången läste om löslongering så blev jag tydligt varnad om att det är en mycket dominant handling som med fel hantering var ett "utmärkt sätt att knäcka en häst på". Jag förstog inte detta direkt men tog varningen och avstog från löslongeringen då jag ansåg att jag inte hade kunskape som krävdes. När jag såg programmet av Monty förstog jag vad författaren menat.
Att knäcka hästen så mycket mentalt att den ger upp livskampen och lämnar över sig. Detta tvingade fram tårarna i mina ögon iaf. När hästen är i det stadiet kunde han - såklart - kontorollera hästen på ett till synes harmlöst sätt. Dvs. utan fysisk våld. Hästen var kuvad/knäckt/nertryckt.
"Perfekt uppförande" av Kelly Marks,bra bok med mkt läsvärt.Snobben skrev:Någon som vet någon bra film eller bok?främst om hur man tränar i hagen,att fånga sin häst osv
Såna här påståenden är så fruktansvärt onödiga, framförallt när jag har skrivit att det är min åsikt och inte fakta. Jag hoppas att du kan respektera att jag har en åsikt och ta det för vad det är. Jag sa inte att alla måste tycka som jag, eller hur?Efter att ha sett Monty arbeta,sett honom i ögonen och dessutom läst samtliga böcker han skrivet så måste jag påstå att du är helt ute och cyklar i dina sk kunskaper.
Du säger själv att du inte sett honom arbeta live inte heller läst några av hans böcker..ändå vet du allt?
Tja, det är väl vad de flesta säger. Men varför finns det då så olika filosofier vilka ibland går rakt emot varandra?Ska vi inte jobba mot samma mål,hästens bästa?