Bra fattning ifrån skritt

S

sarre_hall

Hur gör ni era fattningar ifrån skritt till galopp? Hur jag än försöker så blir det inte perfekt. Antingen så ger jag en för kraftig skänkel eller så blir det bara slarvsylta utav det hela.
Jag skrittar lite mer energiskt framåt, gör en halvhalt. Lättar på innertygeln, försöker lätta lite i sitsen, åså ger jag fattningen. Men det blir inget bra. :cool:

Mvh sarre

Sv: Bra fattning ifrån skritt

Jag samlar upp skritten, tänker lite öppna, trycker till med ytter sittben samt släpper fram galoppen med inner sittben. Så funkar det på min häst iaf.

Precis som feel skriver tror jag att man måste samla upp hästen en bit innan för att det ska bli riktigt bra. Hästen måste gå kvar hos dig (utan att du bromsar i handen) och vara lite frågande efter nästa signal.

Sen tror jag att just denna övergång inte är så svår om hästen i övrigt går för små hjälper. Var noga med att du inte ger en kraftig hjälp utan om hästen inte reagerar gör om istället kanske förstärk med spö. Sen får du vara noga med att inte luta dig frammåt, självklart ska du gå med i rörelsen men om du kommer för mycket före hästen blir det sällan de tydliga och skolade fattningar man vill ha ;)

Hoppas detta hjälpte lite och lycka till!

Du krånglar till och tänker alldeles för mycket!!

Jag tror inte att du får den behövliga energin som behövs genom att gasa i skritten, det blir ofta bara pankaka.

Jag begär enerig genom övergångar som jag succesivt kräver rappare gensvar från hästen. Några rappa; trav, skritt, trav som verkligen blir övergångar och inte ålning medels hasning med giraffhals. Utan kvar på tömmen och med ögonblicklig övergång.

Då blir ju galopp, skritt, galopp bara en del i det hela, och sluta tjafsa med lättare sits, halvhalt och allt sånt. ettans växel, treans växel och se till att du sitter kvar på hästen och inte meckar runt, punkt slut.

Aha, hon e rätt så trög för skänkeln. Borde jobba upp det lite mer emd henne då.Jag försdtår vad ni menar. Imorrn så måste jag testa detta. Jag har tyvärr inte råd med tränare just nu:(

:eek:Så du menar att man ska strunta i halvhalten? Jag som lärt mig att halvhalter var nyckeln till allt! :D

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 027
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 601
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar