Bra ensilage?!

grimman

Trådstartare
Ska beställa ensilage och har 4 HELT olika hästar hemma, hur tusan ska jag tänka?!

1) Halvblodssto med föl fram till årsskiftet, 11 år, äckligt lättfödd (hur 700 kg häst blir fet i en shettishage är frågan, hon får i dagsläget inget mer än bete och mineraler men är FET trots att hon ger bra med di. Musklar sig bra)
2) Halvblodssto, ev. dräktig, 15 år, normalfödd men har lite svårt att sätta muskler
3) Halvblodssto, 6 år, tävlas i hoppning 120-130 cm, normal till svårfödd (lättstressad) behöver sätta mer muskler
4) ponnysto 22 år, normalfödd, lätt motion.

Att kvoten protein/energi ska vara över 6 är jag med på men var bör proteinet ligga? 60 g SMRP, eller 90 eller ?!
 
Jag skulle vara noga med så lågt MJ som möjligt, protein är inte så svårt att tillsätta om de skulle behöva det. Gärna MJ på 5 och tja 30-40g SMRP till det. Om jag finge välja fritt då...
 
Jag skulle vara noga med så lågt MJ som möjligt, protein är inte så svårt att tillsätta om de skulle behöva det. Gärna MJ på 5 och tja 30-40g SMRP till det. Om jag finge välja fritt då...

ok, så pass lågt alltså.
Har ju varit hysteriskt höga energivärden de senaste åren så då förstår jag varför hon varit fet, tjocksmocken.
 
ok, så pass lågt alltså.
Har ju varit hysteriskt höga energivärden de senaste åren så då förstår jag varför hon varit fet, tjocksmocken.

Du har ju bara en som i dagsläget behöver mer power i maten och då tycker jag det är lättare att välja grovfoder utefter de andra och sen tillskottsfodra smalisen.
 
Ska beställa ensilage och har 4 HELT olika hästar hemma, hur tusan ska jag tänka?!

1) Halvblodssto med föl fram till årsskiftet, 11 år, äckligt lättfödd (hur 700 kg häst blir fet i en shettishage är frågan, hon får i dagsläget inget mer än bete och mineraler men är FET trots att hon ger bra med di. Musklar sig bra)
2) Halvblodssto, ev. dräktig, 15 år, normalfödd men har lite svårt att sätta muskler
3) Halvblodssto, 6 år, tävlas i hoppning 120-130 cm, normal till svårfödd (lättstressad) behöver sätta mer muskler
4) ponnysto 22 år, normalfödd, lätt motion.

Att kvoten protein/energi ska vara över 6 är jag med på men var bör proteinet ligga? 60 g SMRP, eller 90 eller ?!

Jag har löst de genom att köpa ett hö med låga värden som de som inte vill ha smällfeta hästar ska kunna få ha de.
Så får de som behöver mer fodra på sidan av. Typ ge Luzern olja för att få upp hull=)
 
problemet med smalisen är att hon svarar dåligt på annat än grovfoder!
Hon har fått Krafft muskel, luzern mm men är rätt kräsen av sig.
Men det kanske löser sig om jag säljer henne. Då är det bara tjocksmockar kvar...
 
Lusern är grovfoder.

Fast det vill hon inte äta några mängder av!
Har testat förra året både hack och pellets och 2 kg var max jag kunde få i henne, sen slutar hon äta det.
Det som då ger mest och som hon åt var Krafft Muskel. Där räckte det med 1 kg för att få i henne det hon borde ha.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 261
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag sitter precis uppe i en diskussion om foder med en foderkonsult, som jobbar åt ett foderföretag (vilket är oviktigt - en del kanske...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 253
Senast: Iser
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 860
Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 257
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp