Bra energifoder...

amalia

Trådstartare
Jag har alltid haft bekymret att behöva tillsätta protein då jag dels har en häst som kräver en rätt hög kvot samt haft oturen att stallets hö legat lågt i protein.

Nu när han går på bete har jag plötsligt ett nytt problem. Upplever att han är trött och seg. Veterinären var ute i veckan för att titta på hans mugg och jag frågade henne då om detta. Hon trodde inte att det var ett medicinskt problem (lyssnade på honom och tempade) utan helt enkelt att han behöver ett energirikt foder. Kanske även i kombination med extra vitaminer. Hon menade även att vädret som är nu med den höga lufttfuktigheten tar mycket på inte bara oss människor utan även hästarna.

Så nu har jag börjat putta på havre... Men finns det något foder som är outstanding till det behovet jag har? Eller är havre, betfor det bästa?

Sv: Bra energifoder...

KRAFFT ENERGI
KRAFFT SPORT
Mustang Active
(Mustang Protein +)
Mustang Müsli Active
Hippo foderjäst

E-vitamin för musklerna
Även olja ger energi.

KRAFFT ENERGI
KRAFFT SPORT
Mustang Active
(Mustang Protein +)
Mustang Müsli Active
Hippo foderjäst

E-vitamin för musklerna
Även olja ger energi.

Har du erfarenhet av dessa fodersorter själv? För rent teoretiskt så är det ju bara att kika på värdena för att få fram ett energifoder, men jag vill ha ett foder som ger "rätt energi".

Vill alltså ha mer go' i hästen.

Har använt sport.
Jag har inte en häst som behöver dessa, men bekanta har använt med goda resultat.

Bara att prova sig fram, det som funkar på en funkar inte på en annan.

Jo visst är det så... är lite sugen på att prova hippo pro champ då en kompis använt det med gott resultat. Håller på att öka på havren nu, kanske blir en kombination av hippo och havre.

Hon menade även att vädret som är nu med den höga lufttfuktigheten tar mycket på inte bara oss människor utan även hästarna.

Om du provar att ta en löprunda på en halvmil när det är 80% fuktighet och 25 grader varmt så förstår du vad veterinären menar...

Värmen och insekter kan också göra att hästarna blir sura och irriterade på samma sätt som vi människor och då presterar man inte på topp.

Ja visst är det så! Man känner sig ju halvdöd själv;)

Men pålle borde orka galoppera ett varv på banan i alla fall, tycker jag. Rider sent på kvällen eller tidigt på morgonen för att undvika den värsta värmen, men luftfuktigheten är ju svårare att göra någonting åt...

Jo visst är det så... är lite sugen på att prova hippo pro champ då en kompis använt det med gott resultat. Håller på att öka på havren nu, kanske blir en kombination av hippo och havre.

Lite FÖR gott resultat då tanten lägger på hullet lättare med Pro Champen. ;) Men jag är mycket nöjd med det fodret! Ger en kombination av havre och den. Fungerar jättebra!

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Sitter och beräknar foderstat och får problem med energi och protein...ökar jag högivan för att få upp protein...då blir energin för hög...
Svar
9
· Visningar
1 736
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
4 113
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hon går för dagen på både Krafft Grund och havre. Pga ekonomiska skäl vill jag dra ner på Grund och låta henne gå helt på havre. Om hon...
Svar
4
· Visningar
1 022
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka