Bra eller dåligt?

linafina

Trådstartare
Jag fick hem analysen igår och undrar vad ni tycker om den. Jag kan knappt inget om hur värdena bör se ut.

Finns det någon sida där man kan se hur ett hyffsat bra hö ser ut i värdena?

Så här såg värdena ut.
Bra eller dåliga och isåfall vad är mindre bra osv?

Torrsubstans: 84%
Råprotein: 59g/kg TS - 43g/kg foder
Smältbar råprotein: 24g/kg TS - 17g/kg foder
Omsättninsgbar energi: 8,6MJ/kg TS - 6,3MJ/kg foder
Kalcium: 3,6g/kg TS - 2,6g/kg foder
Fosfor: 2,0g/kg TS - 1,5g/kg foder
Kalium: 17,3g/kg TS - 12,6g/kg foder
Magnesium: 0,8g/kg TS - 0,6g/kg foder

Sv: Bra eller dåligt?

Torrsubstans: 84%
Smältbar råprotein: 17g/kg foder
Omsättninsgbar energi: 6,3MJ/kg foder
Kalcium: 2,6g/kg foder
Fosfor:1,5g/kg foder
Kalium: 12,6g/kg foder
Magnesium: 0,6g/kg foder

Tyvärr så är ditt hö inte speciellt bra! Det har ett lågt proteinvärde och har i relation till proteinet ett högt energiinnehåll. Kvoten blir bara 2,7... I ett "perfekt" hö för en normalfödd häst ska kvoten ligga runt 6.0. Unghästar och dräktiga/digivande ston ska ha högre kvot.

Du kommer att behöva ge foder som förstärker upp proteinet. Fodermedel med hög halt av protein är bl.a. lucern, Kr*fft protein, soja etc. Ett räkneexempel: För varje kg hö behöver du ge 0,35 kg lucern för att komma upp i en kvot på 6.0. (räknat på Gr**n-Power lucern hackat strå)

De siffror du ska använda för foderstatsberäkning är de som är per kg foder.
//marti

Sitter och räknar nu men har bara värdena på kraftfodret i % och det ska beräknas i gram. T.ex 80% smrp i gram? Kalcium 0,7% i gram? Ursäkta men jag är kass på att räkna.

Tråkigt att det är så dåligt :(. Jag som har unghäst också. Men jag tycker han har varit fin i hullet hela tiden så det jag ger honom att äta kan inte vara så illa. Undrar mer om det blir balanserat med värdena på höet överhuvudtaget?

Oj.. det var tyvärr riktigt dåliga värden för en unghäst.

Det behövs riktigt mycket proteinfoder för att väga upp foderstaten, så att kvoten blir tillräckligt hög.

Senast ändrad av en moderator:

Kvoten på Ca/P är bra den ligger på 1,7. Ca/Mg-kvoten är 4,3 vilket är lite högt för vanlig arbetande häst men bra för växande unghäst. Om sedan din häst behov uppfylls är ju en annan sak. Hur mycket makromineraler din häst behöver beror på hur gammal den är och om den arbetar eller inte.
//marti

Jag sitter och funderar på alla andra hästar i stallet.

Jag var ju den enda som var intresserad av analys och ingen annan var minsann med på att betala för att få en analys.

Känns dumt att inte berätta hur dåliga värden höet har nu ju. Usch ja det är inte lätt :(.

Ja... om du ska berätta eller inte får ju ditt samvete bestämma... :smirk:

Men om du berättar o nån nappar på det så kanske du kan få ett litet bidrag till analys-kostnaden nästa säsong. :idea:

mvh Jessica

Jessica skrev:
Ja... om du ska berätta eller inte får ju ditt samvete bestämma... :smirk:

Men om du berättar o nån nappar på det så kanske du kan få ett litet bidrag till analys-kostnaden nästa säsong. :idea:

mvh Jessica

Ja man kan ju alltid hoppas :).

En annan fråga när vi endå är igång.

Vart går gränsen på TS på vanligt hö och hösilage?

Nu var ju vårt hösilage 84% Ts. Är inte det lite för torrt för att vara hösilage?

Kan det bero på att det frystes in innan jag skickade det för att jag skulle få ihop från sex olika balar?

Senast ändrad:

Jag är så besviken på hövärdena att jag inte vet vad jag ska ta mig till :(. Kommer ju få fodra med en massa extra.

Hö har ett ts på 84 % så ditt silage är mycket torrt... :crazy:

Ett silage bör inte ligga högre än i ts 65-70 %. Finns nog en del gamla trådar som handlar om detta.

mvh Jessica

Det var dom jag tittade i och läste och blev orolig när någon skrev att dom ALDRIG skulle ge ett inplastat hösilage som hade 84% Ts.

Gissa om jag är superorolig just nu.

linafina skrev:
Det var dom jag tittade i och läste och blev orolig när någon skrev att dom ALDRIG skulle ge ett inplastat hösilage som hade 84% Ts.

Gissa om jag är superorolig just nu.

Förstår dig absolut.. man kan bli nojig för mindre.. :crazy:

Men läs trådarna igen o se om du hittar någon som du "litar på" lite mer o gå på den personens råd. Vissa personer känner man ju är mer vettiga än andra. Det gäller att veta vilka man vill "lyssna på" och sedan försöka sålla bort alla andra. Annars kan man lätt gå vilse bland alla råd man får.

O tänk också på att halva säsongen har gått och hästen lever o är frisk fortfarande (hoppas jag :o ). Försök glömma "det dåliga" grovfodret i år och satsa på ett bättre nästa år. Det är aldrig för sent att lära sig nya saker och börja om... Huvudsaken är ATT man är villig att lära sig o ändra sig. :idea:

Man kommer på nya saker som man har gjort fel hela tiden, man har dåligt samvete för allt man har gjort som man tror har skadat hästen, men man måste tänka framåt istället. Man måste acceptera att man gjort fel och göra rätt nästa gång.

Det finns nog inget "farligare" än att sitta fast i gamla tankesätt och envist hålla fast vid dem. Då slutar man att utvecklas o det är inte bra.

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter