Bra eller dåligt resultat på mentalbeskrivning??

S

softclix

Funderar på en valp efter en tik med följande poäng på mentalbeskrivning. Det är en synnerligen trevlig hund när man träffar henne så jag är redan såld :smirk: men jag bör väl kanske kolla upp lite mer innan jag bestämmer mig...

Då jag inte är speciellt insatt i vad alla siffror betyder så behöver jag lite hjälp.

Är detta bra eller dåligt?

Domare 1 DÅDRING HELENA
Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 1
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 2
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 2
7b.Ljud nyfikenhet: 4
7c.Ljud kv. rädsla: 2
7d.Ljud kv. intresse: 3
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 4
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 2
9b.Lek 2 gripande: 2
10.Skott: 1

Det är en schäfer det gäller, självklart är tiken röntgad ua. Även hanen. Han har bra tävlingsresultat som jag kan tyda själv, behöver bara hjälp med tikens mentalbeskrivning.

Så shoot! Bra eller dåligt

Sv: Bra eller dåligt resultat på mentalbeskrivning??

Nja, jag tyckte det var okej. Det beror såklart på vad du ska ha hunden till och vad du har för krav på en hund? Hur ser hanens mh ut? kullsyskonen till tiken/hanen?

Betyder att hunden tagit kontakt med testledaren, själv eller när föraren hälsat
1b.Kontakt samarb.: 4
Den har följt med testledaren villigt och engagerat sig
Den accepterar hantering och svarar med kontaktbeteende
Vid lek griper den direkt kamptrasan med hela munnen
Den griper försiktigt eller nyper i trasan
Den biter, drar emot, släpper och tar om
Vid lilla bytet startar den med hög fart, är målinriktad och bromsar in vid trasan
Detta kör man alltid två gånger. Samma reaktion som ovan
3b 1.Gripande: 2
Den tar inte bytet men nosar på det
3b 2.Gripande: 2
Se ovan
4.Aktivitet: 2
Den är uppmarksam och lugn vid passivitet
5a.Avst.lek intresse: 1
Den är oengagerad av avståndsfiggen
Den skäller eller morrar inte mot figgen
5c.Avst.lek nyfiken: 1
Den går inte fram till figgen
5d.Avst.lek leklust: 1
Den visar inget intresse för figgen
5e.Avst.lek samarb.: 1
Den visar inget intresse för figgen
Då Dumpe kommer hukar den sig och stannar
6b.Överr. hot/agg: 3
Den visar flera hotbeteenden under längre tid
6c.Överr. nyfikenhet: 3
Den går fram till overallen när föraren står brevid den
6d.Överr. kv. rädsla: 2
Den gör en liten båge, tempoväxling eller tittar bort vid någon av passagerna
Den stannar upp och luktar eller tittar på Dumpe vid minst två tillfällen
7a.Ljud rädsla: 2
Vid skrammlet hukar den sig och stannar
7b.Ljud nyfikenhet: 4
Den går fram till källan när föraren gått halvvägs
7c.Ljud kv. rädsla: 2
Den gör en liten båge eller tittar bort vid någon av passagerna
7d.Ljud kv. intresse: 3
Den stannar upp och luktar eller tittar på källanvid minst två tillfällen
När spökena kommer visar den flera hotbeteenden under längre tid
8b.Spöken kontroll: 3
Den kontrollerar/handlar mot båda spökena, med långa avbrott
8c.Spöken rädsla: 2
Uppehåller sig i huvudsak framför eller brevid föraren
8d.Spöken nyfikenhet: 4
Går fram till spöket när föraren gått halva vägen
Den tar kontakt själv och är balanserad
9a.Lek 2 leklust: 2
Den leker inte men visar intresse
9b.Lek 2 gripande: 2
Den griper inte men nosar på föremålet
10.Skott: 1
Den är skottfast

Det beror ju som sagt på vad du skall ha hunden till om du tycker att detta är bra. Tristast är väl ointresset för avståndsfiggen och att den verkar bygga på sig och bli ganska påverkad. LEker inte på slutet och har svårt att avreagera sig.

Tycker att Dorro gjort en bra kort & koncis sammanfattning av MHt.
Hur mycket har du sett hunden under "belastning" alltså i ovana & oväntade situationer?
Att hunden är ointresserad av figgarna är väl i sig inget negativt, det gör mig ingenting, eftersom den har bra å momentet kontakt( 1 a-c) Det som tänder varningslampan hos mig är att den har rädslor, visar hotbeteenden & på det verkar ha vissa svårigheter att avreagera.

Sen beror det ju på hanen också. & man vet ju inte, tiken kan ha haft en dålig dag, har hon andra meriter?

Lite till alla:
Nej, hon har inga andra meriter annat än att hon är lite utställd och har fått ettor. Är dock ingen utställningshund.

Har inte sett henne i arbete, bara hemma hos ägaren och på promenad.

Jag ska ha valpen till lydnad och bruks.
Pappan är en riktigt bruksavlad individ som tränar skydds med bra resultat. Vill inte lägga ut hans MH då jag inte vet om ägaren skulle gilla det.

Har fått ok från tikens ägare att lägga ut, hon har även försökt förklara men jag vill gärna ha en mer opartiskt vinkel :-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har svårt att veta när man vill ha en reaktion på hunden och vilken sådan som är önskvärd. Tex vid spökena, ska den visa agg eller är det dåligt?

Tack för mkt bra sammanfattning, men jag är inte helt med på vas som är bra och dåligt!

Ja, och det har jag skrivit.
Det är en schäfer, ska gå lydnad och bruks.

Är inte MHresultat officiella? Dvs ska finnas tillgängliga för alla att läsa, av just den anledningen att man ska känna till avelsdjurs mentalitet. Så används den hannen i avel tycker jag absolut att man ska få kolla hans MHresultat! Du kanske kan maila ägaren och fråga, för artighetens skull?
Rädslor hos en hund är inte roliga, speciellt inte om dessa kombineras med hotbeteende.

Är inte MHresultat officiella? Dvs ska finnas tillgängliga för alla att läsa, av just den anledningen att man ska känna till avelsdjurs mentalitet. Så används den hannen i avel tycker jag absolut att man ska få kolla hans MHresultat! Du kanske kan maila ägaren och fråga, för artighetens skull?
Rädslor hos en hund är inte roliga, speciellt inte om dessa kombineras med hotbeteende.

Det stämmer!

Allt beror ju som sagt på vad du skall göra med hunden. Du skall träna lydnad och bruks. I lydnaden kan jag inte uttala mig. Den verkar ju inte rädd för folk och är skottfast så det är nog ok.

Vad gäller bruks beror det ju på vilken gren du tänker dig. Att den tex inte går fram till figgen kan ju innebära problem på både söket och budföringen(som ingår i apell och lägre i alla grenar). Det innebär att gå ut till främmande folk. Den är ju inte ens intresserad av figgen, ettor på allt...

Att det finns jakt i den (moment 3) är ju bra om du skall träna spår.

Du kanske inte satsar på skydd, men den visar som sagt rädslor, och dåligt bett... Kan inget om skydd så det får andra uttala sig om.

Hm... Svårt. Är du seriöst tränings- och tävlingsinriktad så skulle du nog kika på hennes kullsyskon. Har dom liknande MH:n med rädslor och avreaktioner så skulle jag nog ta mig en funderare...

Jo, självklart har jag tillgång till de resultaten men tyckte inte att det var speciellt sjysst att lägga ut dem till diskussion på ett internetforum utan ägarens tillåtelse.
Enligt lagen så skulle jag kunna göra det men det känns som sagt inte speciellt sjysst...

OK, tack för info. Nu fattar jag lite bättre. :-)
Kan säga att tiken inte alls verkar ha problem med människor hon inte känner, verkar snarare tycka att det är världens grej att hälsa på nytt folk så kanske hade hon bara en dålig dag? Vet inte...

Hanhunden är en hund som går skydd i dagsläget och gör det jävligt bra så de kompletterar säkert varandra bra där. Ägaren till tiken har inte valt hane på måfå bara :-)

Det är bara jag som vill veta mer om resultaten på tiken då jag är dålig på att tyda siffrorna i MHt.

Mina ambitioner med den blivande hunden är att den ska fungera att träna lydnad och spår med men sedan vill jag även ha en hund som fungerar att träna skydd med om jag skulle komma så långt. Har inga höga tävlingsambitioner men har för den skull inte tänkt att inte träna ordentligt. Vill ha en hund med kapacitet för att träna allt, inkl skydd, men den behöver inte hålla sådan klass att den tar hem alla tävlingar.

Tyvärr har tiken inga kullsyskon som genomgått MH.

1b.Kontakt samarb.: 3
3b 1.Gripande: 4
3b 2.Gripande: 5
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 5
5e.Avst.lek samarb.: 3
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 4
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8b.Spöken kontroll: 5
8c.Spöken rädsla: 5
8d.Spöken nyfikenhet: 1
9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 3

Om jag får låna tråden lite så skulle jag vilja att någon gav mig sin syn på denna hunds mh. Hunden i fråga är en rottweiler.

Allt beror ju som sagt på vad du skall göra med hunden. Du skall träna lydnad och bruks. I lydnaden kan jag inte uttala mig. Den verkar ju inte rädd för folk och är skottfast så det är nog ok.

Vad gäller bruks beror det ju på vilken gren du tänker dig. Att den tex inte går fram till figgen kan ju innebära problem på både söket och budföringen(som ingår i apell och lägre i alla grenar). Det innebär att gå ut till främmande folk. Den är ju inte ens intresserad av figgen, ettor på allt...

Att det finns jakt i den (moment 3) är ju bra om du skall träna spår.

Du kanske inte satsar på skydd, men den visar som sagt rädslor, och dåligt bett... Kan inget om skydd så det får andra uttala sig om.

Hm... Svårt. Är du seriöst tränings- och tävlingsinriktad så skulle du nog kika på hennes kullsyskon. Har dom liknande MH:n med rädslor och avreaktioner så skulle jag nog ta mig en funderare...

Även knapplån :)

Jag tror inte att en hund som inte går fram till figgen måste ha problem med det i vanliga fall. Det är en helt annan situation. Labben jag hade som älskade folk, sket fullständigt i figgen vid avståndsleken. Och kanske det är konstigt, men är nästan jämt jag ser hundar på MH som just på den figgen är ointresserade.
Kanske kan ha lite med hur fostrad hunden är, att den är lärd att man inte rusar fram till folk utan tillåtelse, jag vet inte *spekulerar*
Så tex få problem med budföring, det tror jag inte det måste bli.
Men visst skulle man kanske vilja ha lite bättre om man räknar komma högt i bruksklasserna. Men är man en bra förare så kan man få fram mycket hos sin hund. Man kanske får jobba lite mer innan femöringen trillar ner bara ;)

Jag har sett en hund som fick 43 poäng på korning. Hon tävlade elit lydnad och även spår och var en jättetrevlig hund. Har även sett en med 39 poäng på korning, lika trevlig hund det också, som även används till jakt (fast det inte är en jakthundsras)

Så jag får erkänna, jag stirrar mig inte blind på MH-resultat. Jag vill se helheten på hunden.
Sen får självklart inte resultatet bli ett avbrutet MH eller skotträdd, en sån skulle jag aldrig använda i avel.

Absolut, håller med. De siffror vi ser i ett MH är så mycket dagsform och annat. Det är därför de måste ses i förhållande till helst en hel kull. Om hela kullen är skraja, avreagerar dåligt och är ointresserade, då kan man nog börja dra öronen åt sig.

Dessutom som TS säger så är det ju en hane inblandad också. Vad valpen blir är ju svårt att veta...

Och visst är det helheten som räknas!

Sen kan jag börja fundera på hur seriöst det är att avla på en omeriterad tik, utan meriterade (antar jag eftersom dom inte är ->) eller MH:ade syskon... Vad är det som gör tiken så bra att man använder den ändå? Nå, vad vet jag. Är varken uppfödare eller schäferkunnig....

Exakt...det är detta jag tycker är lite knepigt med att förlita sig till mh tester. Visst är dom väldigt viktiga och ofta visar dom på hundens mentalitet. Men min hund som fick en 3:a på skottet är inte det minsta skottberörd i vardagen. På mht var han nyfiken men inte rädd.

Dock(!) ser jag en rottis med 3:a på skott så antar jag att den är ljudkänslig/skotträdd...

Till TS. Tyckte att mh`t såg helt okej ut. Personligen hade jag velat ha ite mer gripande och lek i hunden men det är jag det. Gillar du hunden när du träffar den samt ser att den är trevliog att arbeta med så skulle inte jag stirra mig blind på ett mh. Däremot anser jag att en brukshund skall vara meriterad mer än på utställning för att jag skall bli intresserad...

Ja det finns ju fler exempel på orädda Labradorer som INTE gick fram till figgen i avståndsleken. Däremot så snodde hunden i fråga trasan när hon väl satt fart mot figgen och gav den till matte... Jag känner ingen större rädsla där kopplad till budföring mot någon främmande.

Hunden vars MH ligger ute här går ju fram till alla mäniskor där i början och får en 4:a.

Jag är heller ingen överanalytiker av MH. Man ser det man ser och känner hunden. Däremot är det intressant med hundar man inte känner hur de reagerar när de blir rädda och om de avreagerar. En hund som flyr mer än 5 meter vid varje moment skulle jag nog fundera lite extra på.

MH ska dessutom utläsas som ett avelsresultat efter ett avelsdjur. Dvs. väldigt många avkommor kan visa en trend. SKK Avelsdata har underbara verktyg för att studera sådant!

Däremot anser jag att en brukshund skall vara meriterad mer än på utställning för att jag skall bli intresserad...

Ja, några stora meriter på utsällning har hon inte heller och en utställningshund är jag inte intresserad av. Hon är utställd några gånger med ettor så det är väl inte så mkt att komma med.
Jag ser till hennes MH för att få en uppfattning om hennes kvalitet plus att det lilla jag träffat henne verkar det vara en supertrevlig hund. Hon har dessutom en helt ok stam för bruks.
Pappan till valparna är riktigt, riktigt bra så jag hoppas att han kan uppväga tikens svagheter.
Han går som sagt skydd och gör det mkt bra. :bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 254
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 305
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 373
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka