Bra eller dåligt grovfoder?

L

LuZze

Jag ska flytta min häst till hösten. Vi ska flytta med två andra hästar i stallet till deras egna gård. Det viktigaste för hästen är ett bra grovfoder. Jag tror att vi kommer att använda oss av hösilage. MEN hur avgör man om det är bra eller dåligt? Ska man kolla värdena i höt och gemföra? Är det någon som har något bra tips på hur man vet om det är bra eller dåligt och vad det är man ska leta efter?
:confused:

Sv: Bra eller dåligt grovfoder?

Sen beror det ju på vad ni har för hästar också. Är det lättfödda kallblod så är ett foder som har lägre värden att föredra och har man digivande ston så behövs ju hö med högre värden...

Min är ett varmblod (lättfödd). Sen är det en d- ponny Tinker och en welsh + en shettis. Alla är lätt födda och ingen av oss har svårt att få dom att hålla hullet. Jag undrar mer om det finns något speciellt man ska hålla koll på. Tex om det är något i höt som inte får komma upp i för hög/låg procent osv? Vad har ett stabilt och bra hö för värden?

För medelhästen så kan man säga att kvoten mellan smältbart råprotein och energi bör ligga mellan 5 och 6. För lättfodrade hästar kan det istället vara bra om de hamnar strax under fem. För extremt svår fodrade hästar kanske man vill ha över 10. Så utan att veta mer är det svårt att säga mer än en kvot runt 6 är ganska normalt foder.
Därefter kommer förhållandet mellan kalk och fosfor som man får hålla koll på och kanske fixa med komplettering av något annat foder.

Jag vill inte ha en låg kvot, 5-6, till min lättfödda. MJ är det som inte behövs i mängd.

Vill gärna ha en bra kvot även till mina lättfödda, brukar ligga runt 6 men (gärna låga värden på MJ). Sen är det bra att blanda ut med halm så de tillgodoser sitt grovfoderbehov.
Brukar ofta va det som blir problem med för "bra" värden till lättfödda hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 144
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 856
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4