Bra eller dålig sele!?

Sv: Bra eller dålig sele!?

Jag skulle inte ens ge 160 kr för en sele i nylon. Jag kan tänka mig att ha en sadel i syntet men där går gränsen. Jag tycker att det skall vara läder och inget annat.

Varför är du så negativ till nylon?
Jo men du kanske bara tycker så :D

Om man tänker efter håller annars nylon bättre och längre än läder! :)
Man får väl ha nosludd om hästen får skav :D
Annars brukar påsytt froté/el annat mjukt tyg göra så det inte blir skav.

/L

Vi har en sele i läder. Skulle tro att den är runt 70 år. Tvivlar på att en i nylon håller så länge.

snigelfarmor skrev:
Tänk så mycket kul du kan göra när du slipper putsa sele i 6 timmar/månad!

Som att man gör det trots att man har lädersele... :angel:

70 år :eek: Och lädret är bra?
Men vad händer med nylon efter sisådär 50 år då?
Lädret håller nog mer mot väta, om det är bra kvalite/skött.
Nylon suger väl åt sig mer tex vatten, svett = förstörs lättare?

/L

Det fanns väl inga nylonselar för 50 år sedan, så den frågan är omöjlig att svara på.

Jo, nylon fanns. Men förmodligen inte nylonselar :)

Elma_vip skrev:
Hur tycker ni att den här slene ser ut? är det en bra eller dålig sele?

Utrustning

Mvh Diana
Det ser inte ut att vara samma sele på mattan som sitter på hästen.
På hästen är det öljetter på selen. Det är det inte på selen på mattan. Jag tror inte det är bra med öljetter för dom lossnar nog lätt. Funderar också på hur länge en nylongrimma håller och det beror ju mycket på kvalliteten på grimman. Finns ju både dåliga och bra nylongrimmor och oftast är ju hakarna den svaga punkten på en grimma. Borde vara samma sak med selar i nylon.
Tror det kan vara riskabelt att köra med draglinor i nylon då det troligen skulle kunna skära upp köttvävnad om det går illa.

Senast ändrad av en moderator:

Ja nu såg jag oxå att det är olika selar, iaf bakselen ju!
Ja nylon bränner och ger mkt fula skavsår :eek:
Men om hästen fastnar i en läderdraglina ser nog benet inte heller så vackert ut om det går riktigt illa :crazy:
Körning är farligt :smirk: därför är bla snabbkopplingar bra :D

/L

Okej. har frågat henne varför det är olika selar men hon har inte svarat än. =(

Om jag köper den selen, skulle då dessa två passa ihop?(den vagnen och den selen?) Har fått tag i en liknande vagn som den här:
www.jpg

Och selen:
Nylonsele.jpg

Det var bara min känsla. Den selen, speciellt bröstan, ser lite väl klen ut. Men vad vet jag! :) Kanske det funkar ändå.. Skulle dock dock föreslå en stadigare sele i läder med bredare brösta. :)

Den bröstan ser lika bred ut som vilken brösta som helst tycker jag.

Allt går :smirk:
Frågan är hur lämpligt det är! :D

Jag hoppas din häst är välkörd, för det låter ganska mkt av järnskoningen runt hjulen! :crazy:
Själv gillar jag det inte alls, men andra :love: så det är olika.

Det kan ju bli tokigt om hästen blir rädd och börjar gå fortare/trava, ljudet blir starkare o hästen ännu mer rädd och snart är både vagn o körhäst ett minne blott :crazy:

Bröstan bör vara bred, för att den ska bli skonsam mot hästen. Annars tycker jag en loksele gör sig mkt bättre! Då kan du ju även köra släde om vintern :D
Börjes har ju mkt prisvärda lokselar, om man inte kostar på lite extra och köper från Svenljunga :D
Boles loksele duger (om man ser efter att lädret är bra och man sköter om selen lite noga!) kostar runt 2150 kr. Men eftersom hemsidan är under omarbetning finns den bara med i katalogen!
Katalogen kan man få hemskickad, utan extra kostnad har jag för mig, om man inte knallar dit direkt o kollar förstås (Hudiksvall) :smirk:

/Lisa

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: Sel
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
448
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
977
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka