Bra eller dålig deal?

Sv: Bra eller dålig deal?

jag förstår inte vilka hästar som är så otrygga att de inte kan stå lika tryggt utan en kompis i samma box. ang. idiotin så förstår jag inte hur man kan vilja ha två hästar i samma box när man ska hantera och sköta dem. bökigt och dessutom så oavsett tilltagen yta blir det trångt för hästar att vara instängda på så begränsad yta. oavsett hur goda vänner de är.

Men borde du inte betala bägge platserna om du har en dubbelbox? Att det blir billigare att betala en av två delar i en dubbelbox är ju klart, men jag förstår ju om stallägaren inte tycker dealen är bra om inte andra halvan går att hyra ut.

Alternativet är ju då att du (som har dubbelboxen) behåller boxen men betalar för bägge platserna. Det hade jag begärt om jag varit stallägaren. Sedan är ju frågan hur avtalet ser ut. Hyr man box xx eller hyr man boxplats? Hyr man bara en plats (ospecat vilken) har stallägaren möjlighet att flytta runt inackorderingarna, men självklart får det ju vara med kommunikation.

Men det blir ju dyrare för TS att ha en egen box än en plats i dubbelbox.

Vad jag förstod kostade en "vanlig" boxplats 700kr mer/mån.
Det är ju en ganska stor prisskillnad mer 8400kr extra om året..
Vad jag förstod skulle TS ta dessa lunchfodringar för att då få 400kr lägre hyra om hon byter box men det är ändå 300kr/mån dyrare än vad hon har nu.

Jag hade inte gått med på att flytta hästen till en annan box om det skall kosta mig såpass mkt mer.
Hade det varit samma pris vore det väl strunt samma...

Jamen precis. Jag förstår stallägaren om denne ställer krav på att betala hela dubbelboxen (bägge platserna) eller flytta till enkelboxen.

Jamen precis. Jag förstår stallägaren om denne ställer krav på att betala hela dubbelboxen (bägge platserna) eller flytta till enkelboxen.

Jag håller inte med...

Då tycker jag att det borde vara stallägarens sak att ordna sällskap till TS häst i dubbelboxen om hon vill ha in full hyra för den.
För det är ju inte TS fel att den förra hästen flyttade?

Om det finns någon annan som vill ha dubbelboxen eller det finns något annat ändamål för den, och stallägaren har utformat kontraktet så att det är möjligt att flytta om hästarna ser jag ingen anledning till att ts ska få behålla en box med subventionerat pris (vilket det ju blir att ha en dubbel plats för sig själv). Det är ju jämförbart med att ha två boxar men bara betala för en, för att det just nu inte finns någon annan som hyr den.

Är det meningen att du bara ska gå ut med höet till hagarna eller är det meningen att du ska väga upp det oxå? Tycker i båda fallen att det är en taskig deal men ska du desutom väga allting så blir det en extremt kass deal. 100 kr per gång och upplåst en dag varje helg. Låter inte bra alls i mina öron.

Om det finns någon annan som vill ha dubbelboxen eller det finns något annat ändamål för den, och stallägaren har utformat kontraktet så att det är möjligt att flytta om hästarna ser jag ingen anledning till att ts ska få behålla en box med subventionerat pris (vilket det ju blir att ha en dubbel plats för sig själv). Det är ju jämförbart med att ha två boxar men bara betala för en, för att det just nu inte finns någon annan som hyr den.

Jag tycker också att stallägaren har rätt att flytta TS häst till en enkelbox men har absolut ingen rätt att ta ut mer i hyra. För som sagt så är det inte TS fel att den förra boxkompisen flyttade och det inte finns någon annan som vill ha sin häst med hennes.

TS ska även få ha kvar sin plats i den varma sadelkammaren. Varför ska TS drabbas för att någon annan flyttar?

Undrar även hur det kan vara 700:- dyrare med enkelbox??
Om man räknar med att dubbelboxen är dubbelt så stor och det ska stå 2 hästar där så borde ju priset bli detsamma i enkelbox. eller högst 200:- mer/månad.

Fast i TS fall så ska det inte betalas en enda krona mer för enkelboxen.
Fyfan vad arg jag blir på folk som är så korkade och elaka.

....
TS, hur stor är dubbelboxen och hur stor är enkelboxen?

Tyvärr vet jag inte motten på boxarna,det är "normalstora", alltså inga stora lyxboxar, utan så de klarar reglerna för boxar.

När jag flyttade in så var det del i utebox, därför betalar jag halva kostaden för boxen (eller för 1 häst). Då stog det en annan tjej där och det gick jättebra. Hon köpte egen gård sommaren 2010 och flyttade och då komm det en anna tjej som stog där hela vinter som sen flyttade 60 mil.

Därför har jag ingen att dela med och en tjej som har en häst i stallet ska sälja sin till en annan i stallet som redan har en, men den som säljer ska köpa ny och ska då stå kvar. Den hästen hon säljer få stå kvar i samma box. Den tjejen som ska köpa ny vill inte dela samt hon har inte hittat någon ny, kan bli ett sto ( jag har en valack) och då kommer de inte kunna dela. Ja det är lite krånglit.

*dl kl*

Fast å andra sidan står det stallägaren fritt att fylla den tomma boxplatsen också, utan att flytta på TS...
Eller, så kan stallägaren erbjuda TS att få flytta till en ensambox till samma pris, samt få behålla sin plats i varmsadelkammaren.

Det är ju inte TS problem att stallägaren väljer att hyra ut boxar där det får stå 2 hästar, och risken att en box blir "halvtom" måste ju varit något denna var väl medveten om när stallägaren kom på affärsiden!?

Ja, då kan ju stallägaren helt enkelt göra så att denne säger upp TS enligt avtalad uppsägningstid och erbjuder en av de (dyra) enkelboxarna. Utan avtal om att få jobba av delar av stallhyran.

Det finns ju en rad varianter på hur stallägaren kan göra eftersom denne uppenbarligen inte vill ha kvar ts i den aktuella boxen.

Ja, då kan ju stallägaren helt enkelt göra så att denne säger upp TS enligt avtalad uppsägningstid och erbjuder en av de (dyra) enkelboxarna. Utan avtal om att få jobba av delar av stallhyran.

Det finns ju en rad varianter på hur stallägaren kan göra eftersom denne uppenbarligen inte vill ha kvar ts i den aktuella boxen.

Men nu måste du ändå slagit i huvudet..

Ska TS bli drabbad för att kompisen flyttade?

H@n har hyrt sin plats i den boxen.. Thats it.

Vill stallägaren byta box så ska TS betala lika mycket som nu och inte en enda krona mer då det inte är h@n som valt det..

Säga upp TS stallplats?? :eek:

OMFG!!

Det är ingen bra anledning att säga upp TS plats.
Men om hon gör det ändå.. Ja, då får hon ju inte en enda krona från TS ;)

I kontraktet står förmodligen priset och att hon ska ha plats i dubbelboxen. Kan inte stallägaren följa kontraktet d.v.s dubbelboxen så ska TS inte stå för dessa kostnader. Utan då får stallägaren bara le och låta TS få en enkelbox till samma pris.

Kan en stallägaren verkligen säga upp ett hyresavtal utan skälig anledning som styrks av kontrakt?

Senast ändrad:

Varför skulle det inte gå att säga upp en tjänst av typen inackordering? Det finns ingen besittningsrätt vid anlitande av tjänst. Vad man anser skäligt kan man ju alltid gå till tinget och reda ut, men det är ju knappast så att alla som blir uppsagda p g a att stallägaren inte gillar dem anser att stallägaren har rätt.

Uppsägningstiden (ömsesidig) står i kontraktet. Den gäller. Och det gäller ju självklart att vara medveten om vad man betalar för, vad tjänsten innebär och hur det fungerar.

Ta alla fall där det handlar om höjning av stallhyra. Rätt sätt är att omförhandla kontrakten med uppsägningstiden som grund. D v s 1 månads uppsägningtid - 1 månad innan förändring träder i kraft.

Hade jag varit stallägare i det här fallet hade jag höjt hyran på platsen i dubbelboxen, så att en plats i dubbelboxen motsvarade enkelbox på annan plats i stallet. Just för att detta inte ska inträffa. Vill stallägaren sedan ge rabatt till någon som kommer med två hästar i samma box står det ju stallägaren fritt.

Vet inte varför du känner att du behöver gå till personangrepp, men jag antar att diskussionen upprör dig.

Så här fungerar livet. Man ingår ett avtal, skriver kontrakt vad som gäller. Där står också lämpligen uppsägningstid, om man inte längre vill ha den kontrakterade tjänsten (i det här fallet).

I det här fallet är ju inte TS överens med stallägaren, och då får man väl anta att det är lämpligt att inte fortsätta med affärer ihop, om man inte kommer överens. Alltså sägs kontraktet upp. Precis som jag säger upp kontraktet om jag inte är nöjd med stallplatsen.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 668
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp